Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
stemor

Plotter Varför Garmin?

Rekommendera Poster

Varför ska jag köpa en Garmin 720 för nästan 12000kr när en Standard Horizon CP300 kostar drygt 8000kr?

Detta är INGEN hyptetisk fråga! Övertyga mig om att det är värt att lägga till 50%(!) för att få Garminen.

Båda har 7 skärm, båda funkar med ekolod. Eller varför inte en Northstar Explorer 567 också samma skärmstorlek och runt samma pris som Standard Horizon CP300.

Garminen är nyare, men är det värt det? Om man har nya uppdaterade sjökort, va spelar det för roll om GPSmodulen började säljas 2007 eller 2009??

Se själv och kommentera gärna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=553961,159683,185999

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Hur tror du andrahandsvärdet är på respektive fabrikat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen är jag mer nyfiken på om man kan räkna med samma livslängd och om de har lika snabba processorer (förutsatt att skärmen är likvärdig i upplösning och ljusstyrka och båda är lika vattentåliga). Är de likvärdiga där blir det väl snarast ett val mellan Bluechart och C-map - alltså vilket sjökort man föredrar?

Den tekniska utvecklingen gör att den dag man tycker att apparaterna gjort sitt så lär det ändå inte finnas mycket marknad för dem, och då kan det ju nästan vara skönt att veta att man betalade 8.000 och inte 12.000 för burken...

Hälsningar,
Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Martin. Förlusten lär ju bli mindre vid ett byte om man har lagt mindre pengar från början. Tror att garminen kan minska med 50% alltså förlust på 6000kr. Dom handra kanske 70% alltså en förlust på 5600kr,,,

Någon som provat både Garmin och någon av de billigare??

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett märke så är andrahandsvärdet lika med nästan noll efter några år. Minst förlust gör man med en som är billig från början.

North star vet jag inget om, men Standard Horizon är inget litet eller nytt märke. De gör en heldel prylar till yrkessjöfarten.

Senast ändrad av cerber0s | 31 mars 2010 | 22:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt Garmin och Lowrance.

Fördel med Garmin är att dom är galet enkla att använda, man behöver inte manualen. Sedan vet man att det är en tillförlitlig pryl.

Prova användarvänligheten i båda och köp den som du tycker är enklast att använda. Personligen så lägger jag hellre på några kronor och får en plotter som jag känner mig trygg med. Fick rekommendationen från flera håll att använda Garmin när jag skulle köpa till förra båten. Men smaken är som baken..

Jämför med bil, det finns dom som köper en Audi för 400,000 kr och det finns dom som aldrig skulle kunna tänka sig det och lägger 139,000 på en Kia..

Smaken är som baken. Köp det du vill köpa utan att försöka bli övertygad.. Alla ha vi olika synsätt och förutsättningar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Är det någon som funderat (eller hört talas om) Haiyang Aqua HGP-660, en 6,5 stående med 750x480 pixlar för 4.995 kr? Använder C-Map och har enligt uppgift sålts till ca 25 användare. Hittar vi någon a dessa 25 användare här på forumet?

Ca 40% av Garmin och ca 60% av Northstar och Standard Horizon.

http://www.wikingmarine.se/catalog/haiyang-aqua-hgp660-p-521.html

Quozter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör Audi Tungan

Då måste jag kanske köpa Garminen dåFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt både Garmin & Navman (gamla North Star)

Tycker båda är bra för mina lite enklare behov!

Dock är det ju så att andrahandsvärdet e litet oavsett märke!

Jämför och testa dem i affär - demo ex och testa vilka sjökort du gillar!

Bestäm därefter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör du Audi duger inte ens Garmin.. Då måste du ha ännu bättre grejjer ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen så tummar jag aldrig på säkerhetsdetaljer!

Bil - bromsar, däck och liknande.

Båt - plotter, tampar, flytvästar, oljor, delar till motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kan någon reda ut vilka sjökort gäller för de olika märkena?

Jag behöver Stockholmsskärgård och mälaren.
Kommer troligen att köpa i USA via en vän.

Kommer att ha den i 2 olika båtar (HT och Styrpulpet) så vattensäker är viktigt.
Som alla vill jag betala lite men inte tulla på användbarheten.
Minst 5 skärm är ett krav.

Förslag mottages tacksamt.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EFTERSOM jag kör audi har jag inte råd med bättre grejerTungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Bluechart G2 Vision över Sthlm & Mälaren i min Garmin 525. Kortet heter VEU4695 och är från Juli 08. Kortet till Garmin innehåller även svenska Hydrographicas exakta sjökort som plottern automatiskt övergår till om sådant finns tillgängligt. Övergången sker då vid 200 m. När jag lämnade in min 525 på uppdatering av mjukvara till en båttillbehörsaffär som sålde olika fabrikat sa killen att 525 är riktigt bra och har det mesta man behöver. 526 heter efterträdaren. Plottern ingick i båtpaketet och jag är nöjd med den. 525 med ekolod heter 525S. 525 klarar 1 meters vattendjup i 30 minuter.

http://www.garmin.se/node/6353

Sjökort här

http://www.garmin.se/node/6934

http://www.hydrographica.se/

Senast ändrad av 666D3 | 02 april 2010 | 19:39

Senast ändrad av 666D3 | 02 april 2010 | 19:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GarminGPS 720 har pekskärm som dessutom är riktigt snabb (annars är det ingen ide med peksärm). Det är nog den billigaste pekskärms GPS plottern man kan få tag på som är tillräckligt snabb. (FÖRUTOM DET ALTERNATIV SOM MAN KAN GISSA KOMMER ATT BLI EN HIT TILL NÄSTA SOMMAR, Apple iPad med Memory-Map och extern BT GPS  !!)

Har nyligen testat Garmin GPSMAP 720 men var inte nöjd med BlueCharts vektoriserade kort. Vill har raster kort som ser ut som det vanliga papperskortet (fler fördelar än nackdelar).

____OE36___/)_____/)_____

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där var en intressant grej!
Vet du om någon av dessa två plottrar har sämre kvalitet än den andra?
Det vore kul att höra vilken i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå.

Jag är helt ny på detta forumet, så jag vet inte om min kommentar hamnar rätt.

I vilket fall som helst så köpte jag på chans i vintras en Haiyang HGP-660 till min Amigo 27.

Den är helt OK. En mycket positiv överraskning.Inte minst priset. En 7s plotter av ett kännt märke kostar många tusenlappar mer.Ska man då ha en med yttre GPS-antenn blir den ännu dyrare. Har en AIS-mottagare inkopplad och det funkar kanon.En kompis till mej och även hans son handlade var sin Haiyang-660 nu i våras.

En rolig sak hände förra helgen. Jag hade ankrat upp i naturhamnen Utkäften vid Marstrandstrakten.Det kommer in en Forgus, döm om min förvåning när jag ser en Haiyangpuck på pushpiten. Jag frågade naturligtvis skepparn om vad han tyckte. Kanongrej sa han. Han ska över till Färöarna till sommaren och skulle ha den som backup till sin Lowrance GM 7200, men nu hade han plockat ner Lowrancens GPS-puck. Det var den nya plottern som gällde.

Vi blev mycket goda vänner och bytte tel.nummer å adresser. Vi ska ha ett strandhugg framöver igen. Så tänk vad lite prat om marina prylar kan ge i utbyte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv använder jag följande logik när jag köper en pryl som en t.ex en plotter.

Försöker definiera vilka funktioner som är viktigast. För en plotter är det storleken, ljusstyrkan och upplösningen på skärmen samt tillgång på bra kartor. Sedan väljer jag den billigaste av de etablerade märkerna.

I exemplet ovan skulle jag köpa plottern från Standard Horizon. Själv blev det vid köptillfället en Garmin (tre år sedan) för de hade en specialare på priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Standard-Horizon är en av de större tillverkarna av plottrar och annan marinelektronik. Har erkänt god kvalitet. Jag har en S-H 180 och är nöjd. Extremt enkelt användarinterface och har aldrig buggat.

Andrahandsvärdet på plottrar är ju helt oväsentligt, vem bryr sig om andrahandsvärdet på mobiltelefoner? Lite samma sak tycker jag.

Mot Garmin talar hur illa de skötte historien med de felaktiga korten förra året. Knappast professionellt (utom möjligen ur ekonomernas perspektiv).   Och för min del en motvilja till att stödja någon som stenhårt jobbar på att ta hela marknaden. Jag tror på konkurrens och undviker därför också ICA av samma skäl.
Dessutom visar Garmin tydlgt att de vill ha omsättning på grejorna eftersom nya kortupplagor har kort bakåtkompabilitet.
De två av mina närmare vänner som har Garmin har bägge haft problem med buggar och mjukvara.

Nej, Garmin kommer inte ombord hos mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den låter intressant. Känner du till någon som har längre erfarenhet av denna plotter och som testat den i sjön?Var köpte du din Haiyang? På nätet eller butik?

Senast ändrad av stadardmats | 09 maj 2010 | 10:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå.

Vad jag vet så är Haiyang ett nytt märke på den svenska marknaden. Köpte min på nätet av Viking Marine. Finns nog inte i nån butik vad jag vet. Kompisen var ute på ön där Viking håller till och hämtade sin. Är på nån ö i Göteborgs skärgård. Kommer inte ihåg vilken.

Jag är snart 60 år och har haft en massa båtar och olika GPS-er och plottrar. Var med på den tiden då ”Decca” fanns.

Är helnöjd med denna Haiyangen. Varför betala 1000-tals kronor extra bara för att det står tex Garmin, Simrad, Lowrance , Raymarine på kvittot? Har haft samtliga av dessa märken. Även en Navman, Seiwa och Standard Horizon 300. ( sistnämnda mycket pålitlig).

Dock skulle jag aldrig plocka in en Garmin igen.

Angående kvalitén på denna plotter så är det inget jag oroar mig över.

Det finns ju många stora välkända företag i Sydkorea som tillverkar mycket bra produkter.

Tex KIA, Hyundai, LG, Samsung, ja det är dom jag kommer på. Sen så har vi ju de stora världsledande skeppsvarven i Korea som Daewoo och Hanjin.

Lowrance´ s och Eagles plottrar och ekolod är tillverkade i Mexiko. Deras VHF-er i Kina.

Många av Garmins grejer tillverkas på Taiwan. Vet att den Standard Horaizen plottern jag hade var tillverkad i Italien.

Till helgen om vädret tillåter ska jag, Amigon och Haiyangplottern förhoppningsvis lyckas ta oss över till Skagen.

Ha det bra alla.

Senast ändrad av Nihon | 10 maj 2010 | 23:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Appropå: Fördel med Garmin är att dom är galet enkla att använda, man behöver inte manualen. Sedan vet man att det är en tillförlitlig pryl.

Jag har just läst boken Alla sa att vi skulle dö. De slet ut tre stycken Garmin GPS:er under två år. Garantitiden är ju två år men de fick inte ut på garantin mer än en och fick köpa den sista.

Själv provade jag min första Garmin i en hink med saltvatten då det i reklamen stod att den var kvävgasfylld och gastät vilket jag bevisade att den inte var. Men jag fick en ny på garanti som jag sedan satte plastskydd på vilket jag fortsatt med på de nya jag köpt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal tråd som bumpas upp. Har haft en garmin s/v plotter i motorbåten då jag bott på Donsö i GBG skärgård många år. Aldrig failat! Många resor hem från fastlandet i totalt mörker och även vintertid! Garmin GPSMAP 420. Köpte den som demoex. Bästa jag haft!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...