wiri 2 Postad 31 Mars , 2010 hej,, lite hjälp med val av proppeller, ska byta till en rostfri med alladess fördelar, men vad ska man välja för stigning m,m enligt suzuki är standard för min DT65 11,5*16 (ej kollat upp om det är den jag har på nu) men det kvittar ju ska man ha samma eller ska man gå upp i nått av det.? tycker det värkar vara stora stigningar på alla rostfria man kolla på, Båten används i mästadells som dragbåt till vattenlekar, taxsam för svar, eller vem man kan kontakta som kan hjälpa mig. mvh//Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 31 Mars , 2010 Hej! Att välja hitta rätt propeller är inte lätt tar tid. Du måste kolla ditt max.varvtal du har nu med nuvarande propeller, har du ingen varvräknare i båten brukar båthandlaren låna hyra ut en enkel modell som du sätter på motorkåpan. Sen måste du ta reda på den stigning du har nu. Din Suzuki handlare alt. www.propellertrim.se kan hjälpa dig räkna komma rätt. De sista har den service att du fritt har rätt byta tills du blir nöjd. Mercury har program på nätet jag vet inte om Suzuki har motsvarande hjälpmedel. Sen är naturligtvis båtens vikt, egenskaper avgörande med, men jag antar den går bra med 65hk. Det optimala är att komma i det övre registret av varvtalsområdet vid max.fart. Med stålpropellern kommer du få bättre grepp (kan tilta ut mera), du får oftast ett högre stävlyft, den är vridstyv allt detta hjälper till att den varvar ur bättre och farten ökar. Lycka till. //havstulpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 1 April , 2010 jo men med min nuvarande propeller ligger jag helt perfekt i varvtalet, ca 5600rpm, men att jag vill byta är pga att den är ganska ful å skadad, men problemet är att det troligen slipat bort texten på va det är för storlek å stigning, för jag syna den länge igår men hittade inget, å när jag ringde 2 olika firmor så tyckte dom att 16 i stigning lät extremt mycket på en 11,5 stor propeller, en firma hadde bara 13stigning som max å den andra 14, Båten väger runt 400kg med motor, skulle ju hjälpa om det va några andra som har samma motor å va ni kör med för propp, men som sagt 11,5 * 16 ska vara standard enligt suzuki, men den proppellern fins typ inte hos någon, å det beror lite på att Dt65,n är den största i familjen 40-65hk för nästa storlek på motor har ett större centrm på proppen, =( får väl handla från någon så man kan byta tills man är nöjd, men problemet är om jag månte ha 15 eller ev 16 å dom bara ha 14 i stigning =( kan man mäta fram stigningen på nått sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 1 April , 2010 Jag tror du kommer att bli besviken om du köper en dyr stålpropeller till ditt ekipage. Jag gissar att du har en toppfart på max 35 knop och då kommer en stålproppeller bedömer jag ge max 0-2 knop högre toppfart. Men beslutet är ditt. Jag bytte till stål och fick inte alls det utfall som man kan tro när man läser hur fantastisk en stålproppeller är jämfört med en standasdpropeller. Jag tror att man måste upp i motorer som är större än 150hk för att det skall löna sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 April , 2010 Lämnar du in propellern så går det att fast ställa diam o stigning det mätar man upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 1 April , 2010 ja det kan nog vara så att det är onödigt, men dom blir inte så dyra, kostar 329$ från suzuki å den är ju inte sånna hutlösa summor som dom tar ut här hemma, men pratade med en igår å dom hadde alu proppar, å den han rekomenderade var 11,1/4*14 större hadde han inte till det sigmentet, men jag ligger ju så perfekt i varvtal nu, så är lite orolig att jag antigen inte koller ligga lika bra i varv eller få en slöare å snabbare båt å det vill jag inte, jag vill hälre ha den starkare, men får väl skicka iväg den så dom får mäta upp den, men du gissa rätt bra på max hastighet =) den gör 34knop med kapellet uppe å då är den ca 50cm högre än utan, men vet inte om den går fortare utan, men ang tillta upp mer med står propp, jag kan tillta upp den full på mätaren som det är nu utan problem, har inte vågat mer, men det kanske inte är farligt, men det måsta ju frästa hydralen, men den kanske tål det. Senast ändrad av wiri | 01 april 2010 | 12:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 1 April , 2010 Det finns en annan nackdel med stålproppeller och det är vid grundkänning. Aluminium är mjuk så vid en mindre grundkänning räcker det ofast att laga propeller, växelhuset är intakt. Stålpropeller är inte förlåtande alls och då riskerar man hela växelhuset. Så som jag använde båten, fiske ofta på grunda vatten, är risken för bottenkänning en faktor at räkna med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 1 April , 2010 Hej! Om den är skadad är risken att du har obalans i den och då ska du absolut laga den eller byta ut den. Är du säker du inte finns ngn markering? Ibland kan det stå ex.vis 16P bara kanske övermålat? Om du får fram stigningen så ger sig diametern automatiskt. Visst får du ut mera av en stålpropeller mot en alupropeller på 65hk. Toppfarten kanske är 2-3 knop med rätt propeller men du har ett helt annat grepp i den kanon om du girsar mycket i vattenlekar mm. stora nackdelen är nypriset och om du åker på botten napp Ska du komma rätt det inget man chansar så får du annars lämna in den få den uppmätt, kolla noga längs bladen kan stå där inte säkert det står på navet. Du kanske kan få tag i en begagnad brukar finnas många på blocket, dein propeller kanske används av Mercury, Yamaha med? Om Mercury passar så borde det inte vara nåt problem finna en begagnad. Håller med dig att nya är dyra här betydligt billigare köpa på ex.vis ebay. Lycka till i letandet. //havstulpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 2 April , 2010 ja jag får se hur det blir, men får tacka för atta tipps å svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser