Nordfare 0 Postad 30 Mars , 2010 Hej Jag håller på med en invändig upprustning av min segelbåt och kommer byta ut bänkskivan i pentryt till en vitlaminerad plywoodskiva. Min tanke är att fälla in diskon och eftersom jag inte kan planlimma en disko är min tanke att underlimam den. Detta innebär förståss att plywoodens ändträ exponeras. Vad är bästa sätt att behandla ändträet för att undvika vatteninträngning... epoxi, lack, mm? Eller har ni något annat tips på hur jag kan hantera installationen av en nedsänkt disko? Tack på förhand. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 31 Mars , 2010 Epoxi går bra, det blir ju tätt och spricker inte så lätt. Det blir blankt och fint i kanten till diskhon också. Har du tillgång till topcoat är det ännu bättre. När du underlimmaren så kan du sätta lite bredare list över kanten så den limmade ytan blir större - blir urstarkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 31 Mars , 2010 Du har inte funderat på ett skivmaterial som kallas plexicore. Ett corian liknande material fast lite mer lättjobbat. Finns i olika färger. Dyrt men vad tusan, du slipper fuktinträngning helt. Du kanske inte behöver så stor bit? Skippa plywooden och gör det ordentligt, tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordfare 0 Postad 31 Mars , 2010 Jo, jag har tittat runt lite på andra hard surface material typ corian för att undvika problem med vatteninträngning i trä. Men det är just kostnadsbilden som varit den avgörande hittils men jag är öppen för förslag. Än har jag inte hittat om det går att beställa någon hard surface som en skiva som man själv kan bearbeta, främst såga. Tanken är att även ha samma skiva på navigationsbord. Det finns även en risk, beroende på styvheten i skivan, att jag måste tillverka några mindre bitar runt spis om bärigheten i skivan är för vek. Men med hard surface kanske jag inte behöver detta. Jag hittar inga prisuppgifter på plexicor men det är ett intressant material då det går att bearbeta i det själv. Senast ändrad av Nordfare | 31 mars 2010 | 20:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 April , 2010 Håller precis på att inreda pentryt med plexicore. Det är super starkt och behöver ingen stöd. Är precis som en skiva trä fast tyngre och mindre sårbart. Det är lättsågat men använd ett metallblad i sticksågen. Går också utmärkt att slipa. Har gjort färdigt skivan till bänken på toaletten och det var verkligen inte svårt. I påsk ska pentryt bli klart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordfare 0 Postad 1 April , 2010 Fick ni med er plexicoreskivorna med byggsatsen till er Linjett eller har ni införskaffat dessa själva, och i så fall var kan dessa skivor köpas? Har dammsugit internet men bara hittat en leverantör i Kungsbacka som inte säljer till privatperson. Senast ändrad av Nordfare | 01 april 2010 | 14:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 April , 2010 Det ingår i byggsatsen. Dåligt att inte sälja till privatpersoner. Kolla om du kan hitta det tex i England på någon nätbutik. Det kan hända att det dessutom är billigare utomlands. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 2 April , 2010 Har du hört med Snickar Bolaget i Uddevalla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 2 April , 2010 Dagens jobb - plexicore är kul att arbeta med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordfare 0 Postad 5 April , 2010 Det är ett otroligt fint kök ni får. Jag är väldigt imponerad av de fina lackade ytorna ni har fått på skott och inredningsdetaljer. Ska se om jag kan lägga undan jobbet under en kortare stund på tisdagen och se om jag kan se vilken skiva som kan bli aktuell för mitt kök. Tack för alla tips. Blir det bra kanske jag fixar fram en bild. Sjösättning om mindre än 20 dagar så jag hoppas väder och tid ligger på min sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser