Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
rundofet

Segling från vättern till västkusten

Rekommendera Poster

Hej! Jag och några vänner samtliga med begränsade kunskaper inom segling, funderar på att segla från vättern till Göteborg och sedan vidare kring västkusten.

Vi har realtivt liten erfarenhet utöver segling i vättern. Båten vi kommer att segla är en RJ85 med utombodare. Är det lönt att fortsätta planerna med den lilla erfarenheten vi har och isåfall vilken typ av utrustning är viktigt att ha med sig.

Måste man ha ploter eller kan man fixa det med sjökort eller gps?

Om någon har tips på bra böcker eller andra sajter där man kan lära sig mer hur man ska agera tas detta tacksamt emot.

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde den resan förra sommaren och tänker göra den i sommar igen. Den mesta vägen är på kanaler, man lär sig snabbt. Kan ni segla på Vättern så är havet och Vänern rena vattenkoppen i jämförelse, det kommer att gå bra.

Nej, ni behöver ingen plotter men ni bör köpa sjökort över både Vänern och den delen av västkusten ni skall segla på.

Ni kommer att upptäcka att gästhamnarna i Vättern är billiga och lagom fulla, på västkusten är det tvärt om, å andra sidan finns det gott om fina naturhamnar.

Jag kan rekommendera den här: http://www.boksson.se/skanor-stromstad,9789189564534.html

Trevlig resa, ni kommer inte att ångra er och även om det känns stort när man går in under den sista bron i Göteborg och ut mot havet så upptäcker man snart att det inte är några farliga hemskheter som väntar, bara njutning, härliga vindar och trevliga människor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara att stå på!

Om ni seglat i Vättern, så blir det inga bekymmer med den resa ni planerat. Västkusten har en mängd skyddade natthamnar och leder, så det blir inga bekymmer om ni har vettet med er. Glöm inte att se er omkring i Vänern, istället för att gå raka spåret till Vänersborg.

Lämpligt att kontakta kryssarklubben för litteratur, kanske försöka komma över ett exemplar av deras naturhamnar på västkusten, finns ibland att köpa begagnat, men är inte farligt dyrt att köpa nytt.

Även Nautiska förlaget har massor av böcker.

Boken Skanör-Strömstad finns att låna på bibliotek eller köpa, samt urbibeln Tistlarna- Strömstad, sedan länge slutsåld, men kan ibland hittas på loppis eller antikvariat.

Välkomna hit!

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska ni hem igen genom älven?
Då är det bra med några hästars marginal mot strömmen. Så på en RJ 85 vore nog uppåt 8-10 hästar att föredra.

Plotter behövs inte nödvändigtvis. Som novis kan den kanske både hjälpa eller stjälpa.

När ni väl är på kusten ska det väl inte vara några större problem. Öva på navigering, lite manövrering i hamn och förstå båtens begränsningar. Vättern kan ju vara lynnig, havet likaså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att plugga lite extra på sjömärken kan vara ide vi har ju inte så gott om dom i Vettern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips och råd!

Tanken var att ta Göta älv ner iaf, sen tänkte vi åka uppåt finns det någon smidigare väg hem då än att åka tillbaka och ta älven igen?

Vad tror ni det tar till Göteborg om vi står på ganska bra?

Senast ändrad av rundofet | 31 mars 2010 | 12:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utför älven borde ni klara på en dag.

Alternativ hemväg är ju att frakta båten på bil från Grebbestad eller Halden till Dalslands kanal eller segla runt Skåne och upp till Mem och ta Göta kanal hem.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stod inte på bra och det tog 6 dagar till Göteborg men då stannade jag en natt vid Bohus Fästning så 5 dagar är nog rimligt, räknat från Karlsborg.

Jag tog två dagar på mig på Vänern, vill man så kan man ta den på en dag men då blir det en lång dag och Spiken eller Läckö slott är trevliga hamnar.

När skall ni åka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi tänkte ge oss av i slutet på juli och har ungefär två veckor på oss, får väl se hur långt vi kommer. Men du tror vi klara oss på enbart sjökort runt kusten?

Behöver man ha någon typ av radio?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då möts vi nog i kanalen när jag är på väg hem :-)

En handGPS är inte fel att ha med sig som extra säkerhet. Visst är det fint med en plotter, men det BEHÖVS inte. Är ni inomskärs har du täckning med mobilen.

När jag för första gången lämnade Vättern förra året var jag också orolig över att allt skulle bli svårare, större, farligare... Men nej, det gick aldeles utmärkt. Ta det bara lugnt och planera en rutt innan ni åker iväg så kommer det att gå bra.

Tänk på att lägga en dag extra på vägen hem genom älven, beroende på motströmmen så tar det längre tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju inga obebodda eller stora vatten ni ska ut på så en vanlig radio med bra mottagning för att få väderleksrapporter på räcker bra. Se om ni kan få tag i en gammal bilradio med antenn - de brukar var bäst och inte dra så mycket ström.

Mobil är bra att ha, med den kommer man långt i bebodda trakter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...