marterius 0 Postad 30 Mars , 2010 Nu är det snart dags - premiär på torsdag! Flugaskarna är fulla och tafsarna bytta. Vilka skall ut? Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 31 Mars , 2010 Skall ut men jag vet inte om jag börjar imorgon eller på fredag. Vädret får avgöra. Mitt fiske blir antagligen förlagd till välkänd kile på Tjörn. Det blir fiske med drag för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hilma 0 Postad 31 Mars , 2010 Det är klart att man ska ut. havets silver blir lovligt, komer att fiske med fluga lite var stans runt Orust. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnteKba 0 Postad 31 Mars , 2010 Jag skall ut.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chievo85 0 Postad 31 Mars , 2010 I Gullmarn ligger isen tjock!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 31 Mars , 2010 Kul att det är fler! Får väl se om jag kommer ut på morgonen imorgon torsdag, annars blir det fredag. Flugfiskeklubben jag är med i har sin premiärlunch på fredag också, och den kan man inte missa. Hade egentligen haft ambitionen att ha båt i sjön för det lär bli mycket folk längs stränderna, men sjösättningen blir först nästa fredag, och det är lite att göra innan dess som får ta tid från fisket... Men något skall jag ut i påsk i alla fall - Nordhalland blir det för min del, men om det blir neråt Onsala eller mina hemmavatten runt Kullavik återstår att se; beror på vindar och sällskap. Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bowman 0 Postad 31 Mars , 2010 Tänk på att vara försiktig med dom små liven och släpp tillbaka dom under 45cm (eller t.o.m 50cm?) och även samtliga i dålig kondition. Så har får vi ännu bättre bestånd. Eller varför inte släppa tillbaka alla utan nån enstaka matfisk! Skitfiske på er! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 31 Mars , 2010 45 cm på västkusten, sedan är det ju självklart för mig att bara behålla fullgoda matfiskar. Däremot är jag väldigt tveksam till den kultur av chatch and release kommit inon flugfisket på senare år. Jag föredrar chatch & relax. Har jag tagit min matfisk så har jag fiskat färdigt för dagen, fisk är ingen leksak. Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 1 April , 2010 Då var premiären avklarad. Kanonväder på Orust. Jag och kompisen kom ut vid tiotiden, han fick fisk på första kastet. Mycket frustrerande. Det stod 5-0 till honom när vi åkte till Kalvön, där stod fem bilar parkerade, vi klev inte ur utan åkte till Havstens camping. Fullt och då menar jag fullt med folk och inte en fisk. Åter till Henån 6-0 men sen drog jag på en goding i tämligen god kondition. Tog på borstmaskimitation. Väl hemma mätte den 59cm. Vägde den inte men den var garanterat över 1,5 kilo. Verkar lovande inför helgen och den är ju som bekant lång. Det var kallt i vattnet så det var inget direkt drag i firrarna. Skitfiske på er!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 1 April , 2010 Låter som en härlig dag, själv kom jag inte ut, fastnade med att meka med båten och de som stod utvadade i blåsten på andra sidan hamnen såg inte ut att ha så mycket roligare än jag hade det. En sådan fiskekompis har jag också, 5-1 är nog vanliga slutresultatet och då är min under måttet och i alla fall en av hans är över... Ack ja. Men det blir bra foton här han fiskar. En stor fördel med den sena våren är att vi får borstmaskleken efter premiären, det var några år sedan man fick uppleva det. Förra året fotograferade jag lekande borstmask två veckor före premiären. Såg du några borstmaskar också? Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 2 April , 2010 Det var till en början ganska gumligt vatten. Isen som låg inne i Henån på morgonen följde med ebben ut så vi fick kämpa en del med stora isflak. På eftermiddagen blev vattnet klarare. Jag såg inga borstmaskar och hade inte ens tänkt att pröva men en som vi mötte hade fått på borstmask så det var därför jag prövade och det var ju lyckat. Kompisen tog sina på förtyngd streamer i grått med grissly runt kropp och butt. Senast ändrad av gerjoh | 02 april 2010 | 10:04 Senast ändrad av gerjoh | 02 april 2010 | 10:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 2 April , 2010 Jag var ute själv i eftermiddags, men bara en kort tur för jag hade familjeplikter. Men vi såg borstmaskar och måsarna dök efter dem, så där var det full fart så långt och öringen var också på plats. Kompisen fick en på drygt 40 som tydligen hade varit mycket fet och fin - jag hann inte fram att se den själv innan den var isläppt. Men den tog på borstmaskimitation. Själv körde jag med Pattegris och Öland Spey Shrimp, det var det närmaste borstmaskar jag hade i asken (och jag tror inte öringen ser de flugorna som räkor - snarare som småfisk eller borstmask). Binder dem själv med original Whiting Spey hackle, inköpt precis innan de blev omöjliga att få tag på. Blir nog en tur imorgon igen... Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 3 April , 2010 Ja, då verkar det som om det är på gång. Då förstår jag varför måsarna längre in i viken var så många till antalet. Det verkar bli en fin dag idag men familjen har andra planer så det blir till att hålla sig på land idag. Håller vädret så blir det en tur i morgon. Kanske har det blivit någon tiondel varmare i vattnet så att det blir lite mer fart på fisken. Skitfiske :-)!!! /Gerhard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnfix 0 Postad 3 April , 2010 så klart man åker ut fast då gäller att båten är färdig för sjösättning =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser