Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
labbibia

Växthuseffekten-en fet luring del 2

Rekommendera Poster

Jaha kära vänner.....

Det verkar som om det börjar bli dags att avskriva klimathotet ......

För när SVT:s Rapport går ut med en artikel som denna, är det nog godnatt för katastrofmånglarna!

http://svt.se/2.22584/1.2694581/forskargrupp_global_uppvarmning_inget_att_oroas_for

Ur artikeln:

......Bland de undertecknande finns nobelprisvinnaren i fysik Ivar Giaver som nyligen avgick ur Amerikanska Fysiksällskapet i protest mot att organisationen påstår att den globala uppvärmningen är orsakad av människans aktiviteter och är ett ovedersägligt faktum.

Inte varmare de senaste 10 åren
I texten listar man ett antal av de skäl som ligger till grund för påståendena om att hotet från global uppvärmning är falskt. Ett av skälen anses vara det faktum att världen inte blivit varmare under de senaste tio åren. Man skyller på att datorsimuleringar grovt överskattat effekten som koldioxid ska ha på jordens temperatur
........

Jaha, så var det med det. Äntligen. :-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För när SVT:s Rapport går ut med en artikel som denna, är det nog godnatt för katastrofmånglarna!

Du är då för underbar Labibblia! Du hittar dina små korn som stödjer din egen åsikt och basunerar ut dem som att du nu fått beviset att du minsann har haft rätt hela tiden. Och om SVT går ut med det, ja då måste det ju vara sant! Hur är det med alla inslag i SVT som motsäger denna nyhet, har inte de samma legitimitet menar du? Det är lite svårt att hänga med i din logik.

Förövrigt länkar du till en artikel som tar upp att 16 forskare gått ut med sin åsikt i klimathotet. Menar du på allvar att hela värdlen ska släppa farhågorna om klimathotet på grund av dessa 16 forskare?

Säga vad man vill om dig Labibblia men du är väldigt underhållande med dina stolligheter!! laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Än sålänge vet vi inte vilka som är stollarna....

Och tidigare har den här typen av nyheter helt saknats i svensk media. Så det är en ganska stor ändring.

Senast ändrad av Anders_St | 31 januari 2012 | 00:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här är det faktiskt, Flintstone:

Hela världen har redan släppt farhågorna om det sk klimathotet.

Alla stora länder såsom Kina, USA, Indien, Ryssland, osv osv..........De skiter högaktningsfull i det, och jag tror inte att de vill begå kollektivt självmord. Jag tror att det är något annat som gör att de vägrar skriva på några avtal om utsläppsminskningar. Exempelvis kan ju ett fullgott skäl vara att de redan insett att det sk klimathotet är en bluff, precis det som framförs i artikeln jag länkade till. Har du ens läst den? Endast några få länders regeringar har envist fortsatt propagera för detta, däribland Sveriges

.Vi i Sverige, som alltså inte kan påverka klimatet ett smack! Oavsett vad vi gör. Och att gå före är ju närmast storhetsvansinnigt, och ingen bryr sig ju för övrigt, annars skulle ju de länder som verkligen skulle kunna göra skillnad, dvs de ovan nämnda, tagit rygg på oss.......Eftersom vi gått före........men det har de alltså inte gjort.

När nu även statstelevisionen här i Sverige äntligen erkänner att det finns världsberömda vetenskapsmän/forskare som tillbakavisar CO2-hypotesen (däribland alltså en Nobelpristagare i fysik) , så har vi nått en vändpunkt.

Varför det sker just nu kan man ju bara spekulera i, men min egen  lilla hypotes är att MP börjar bli för stora i vissas ögon. MP har blivit så stora som de är nu mycket tack vare klimathotet. Dags för en tillnyktring i frågan alltså, och MP tillbaka under 10% av väljarna.....

Och du, stollig är jag knappast, och ja, jag har fått rätt, efter 3 1/2 års debatterande här i forumet.

Surt va!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahahahahaha!!!!!!

När nu även statstelevisionen här i Sverige äntligen erkänner att det finns världsberömda vetenskapsmän/forskare som tillbakavisar CO2-hypotesen (däribland alltså en Nobelpristagare i fysik) , så har vi nått en vändpunkt.

Och du, stollig är jag knappast, och ja, jag har fått rätt, efter 3 1/2 års debatterande här i forumet.

Surt va!

I rest my case!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar det hända saker ute i Europa!

Den tyska tidningen Bild, med en upplaga av ca 16 milj ex, (!) startar nu en artikelserie med  det häpnadsväckande namnet CO2-lögnen.......

Någon som kan gissa vad det handlar om?

Tips, det hänger ihop med denna tråds rubrik.........

http://www.bild.de/politik/inland/globale-erwaermung/die-co2-luege-klima-katastrophe-ist-panik-mache-der-politik-22467268.bild.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat ur Bild.

Klar ist: Dagegen sollten wir etwas tun. Der Weg weg von Öl/Gas/Kohle hin zu mehr erneuerbarer Energie ist richtig!

Växthuseffekt eller inte, bort från olja, gas och kol anser Bild vara helt klart nödvändigt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst maste vi hitta alternativ eftersom fosila branslen ar begransade men att gora det genom paittad klimatalarmering ar helt fel.

Ungefar som att uppfostra sina barn genom att ge dem stryk och tro att det blir bra.

Just nu haller vi pa att ge svensk industri stryk genom skatter som ska betalas i form av koldioxidskatter emedans lagkostnadslander slipper.

Medfor flytt av produktion fran Sverige.

Hur ska vi sedan kunna paverka....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant i sammanhanget är ju att Tyskland kommer att snabb-avveckla kärnkraften. Hur ska då Europas största industrination lösa energifrågan? Jag tror att de kommer att brassa på utav bara h-vete med kol, för vindkraften räcker inte långt.

Kanske är detta ett sätt att jämna vägen för denna framtida koleldning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har uppåt 25 länder gått ihop för att protestera mot EU:s ensidiga införande av CO2-skatt på flyg till och från Europa. Alla stora länder såsom Indien, USA, Kina, Ryssland mfl, mfl har anslutit sig. Just nu hålls ett stort internationellt möte , där dessa länder ska prata ihop sig om motaktioner.

http://indiawires.com/7974/news/national/eu-airline-carbon-tax-india-joins-25-nation-protest/

Vill det sig illa kan det sluta med handelskrig, bojkotter av europeiska flygbolag, strafftullar, etc etc....

Ur texten:

At the meeting held yesterday, it has been proposed to launch an ‘all-out trade war’ against EU Airlines......

Låter ju lovande? Eller?

Edit:

Lägger till att eftersom besinen nu sprängt 15-kronorsvallen så tänkte jag bara upplysa om att av dessa 15 kronor är 8,65 skatt. 57% av priset är alltså skatt. CO2-skatten på samma liter bensin är  2,51 kr, alltså två kronor och femtioett öre. Känns väl fint att vara med att rädda planeten med denna straffskatt`? Speciellt när de som verkligen släpper ut stora mängder CO2 är beredda att slåss för att slippa? Undrar förresten varför de inte bryr sig om att minska sina CO2-utsläpp? De kanske inte har fattat att de ställer till det för sina barn och barnbarn? 8)

Senast ändrad av labbibia | 23 februari 2012 | 12:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att CO2 skatten är bluff borde de flesta redan insett. Det är en bra skatt för att få in pengar till statskassan utan att någon kan arguemntera mot den.

Alla vill väll vara med och rädda planeten och ingen erkänner väll att de blivit blåsta och haft fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad baserar du detta påstående på, crabfish?

En fråga - om staten sänkte skatten på bensin med, tja säg 2 kr/litern, hur länge dröjer det innan bensinen kostar lika mycket igen, fast de där 2 kr istället hamnar i bensinbolagens plånbok..?
Ett halvår?
Kortare, längre..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar det bli jobbigt, nu håller jag med dig igenwink, jag erkänner att jag för ett par år sedan hade gått på denna blåsning, dock har jag inte gett uttryck för det på detta forum. Men å andra sidan är ju bränsle skatten en form av konsumtionsskatt oskså, även om vissa naturligtvis behöver köra till och från sitt jobb...men för min del så har jag hellre låga inkomstskatter och högre skatt på konsumtion, specciellt drivmedel, tobak, alkohol, skönhetsprodukter och annat som vi egentligen inte behöver, i vilket fall vissa av ossdevil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så kan man säga som min fru (det är hennes tjänstebil som är bilen i familjen), nu fick man löneförhöjning idag igen...cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det så. Men det hjälper ju inte hur det ser ut procentuellt, eftersom drivmedel tar en allt större del av hushållens disponibla inkomst. Världsmarknadspriset har stigit de senaste åren, bl a på grund av oroligheterna i Mellanöstern (först Irak och nu är det Iran som spökar) men även eftersom efterfrågan ökar. Kina och Indien behöver mer och mer drivmedel......

Jag ville med mitt senaste inlägg i tråden visa på att stora världen ser väldigt annorlunda än svenska staten på CO2-utsläpp. Här rapar nästan samtliga våra politiker fortfarande om att rädda planeten......genom att straffbeskatta befolkningen i ett land som defacto är i stort sett koldioxidneutralt, om man räknar in biomassans (skogens) tillväxt. Träden binder ju CO2, som alla vet. Ibland undrar jag om inte politikerna blivit offer för sin egen skräckpropaganda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elementärt.

Då skulle ju soppan kosta 15 kr i Kina, Thailand och USA  (de ställen jag vet vad soppan kostar) och ligger där på ca 6-7 kr/liter

Det var svar på din andra fråga.

Och på fråga 3 och 4 är svaret knappast troligt.

Inse hur bra denna skatt är. Helt opolitiskt farligt att höja. Man gör ju det för miljön (påstår man) Om man som politker vill höja moms på mat till 30% för at få in pengar till kassan vore man politiskt död.

Samma om borgarna skulle höja arbetsgivaravgiften till 50% så vore de väck nästa val.

Tidigare har vi hört att soppan bekostar vägar i Sverige, varför i helv... ska vi båtägare bekosta vägar med det bränsle vi behöver?

Men att påstå att växthuseffekten späds på och höja skatten (miljöskatt) på soppan med ytterligare ett par kronor är politiskt helt ofarligt och blåsta svenskar sitter bara och bugar för att få straffas mer.

Se till att det blir slut på detta skitelände. Vi behöver bilen och kommer endast ge ökade krav på ökade löneökningar och minskad konkurrenskraft och ökad utflyttning av jobben från Sverige.

Elementärt?

Kommentar till fråga ett, tänk själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensinbolagen är inte dumma, de fattar att de inte kan ta 15 krlitern i Kina och Thailand eftersom köpkraften där är så mycket sämre. Hade en kinesisk arbetare tjänat som en svensk hade bensinen garanterat kostat 15 kr/litern även där. Vad kostar bensinen i Tyskland, det är intressantare, har du koll på det crabfish? Jag har det annars genom lite googling... Nåväl, bara för att jag inte har dragit samma slutsatser som dig betyder inte att jag inte tänker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet vad soppan kostar i Tyskland (är där ibland med bil) men det var inte aktuellt nu. Du väljer ut delar av mitt inlägg som passar dig men glömmer att köpkraften i USA (som jag angav) är relativt lika Sverige men beskattningen på soppa helt annan.

Och berätta gärna hur du vet vad köpkraften är i Kina. Jag själv jobbar delvis i Kina och har viss koll på ekonomisk utveckling där, så berätta gärna vad du vet om köpkraften i Kina. Har du överhuvudtaget varit där och med egna ögon sett hur det ser ut där?

Dock har man från myndighetshåll i både Kina och USA sett till att inte straffbeskatta bränsle för att behålla den flexibilitet och kraft som en mer dynamisk fordonspark medför.

Här i Sverige väljer vi at straffbeskatta bränsle med miljöavgifter och med argument som CO2 skatt som inte ens är vetenskapligt fastställd att den skulle ingå i en påhittad global uppvärmning skapad av människan.

Inse vart vi är på väg.

Sverige är ett glesbefolkat land och ska så förbli men med den utveckling vi nu ser kommer i  framtiden alla bo i storstäderna där kommunikationerna är utbyggda så de blir ett vettigt alternativ. 

Men nu är detta ett marinforum och därför kan man ju fundera varför soppan som snart hamnar på 20kr/litern på sjömacken måste straffbeskattas så högt när vi med våra fritidsbåtar knappast kan påverka miljön i någon större grad.

Prisutvecklingen kommer medföra att endast de med gott ställt kommer ha råda att ha båt. 

Är det det du vill? Ett segregerat samhälle där rika ska kunna leva som de vill och de andra i arbetarklassen ska tvingas bort från sjön?

Det är dock inte ett samhälle jag vill se och knappast på så svaga argument som en CO2 skatt  som är mycket tveksam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter, om vissa politiker och klimathotsentusiaster får som de vill, så blir soppan betydligt dyrare framöver........

http://www.dn.se/debatt/sa-vill-vi-gora-sverige-till-en-klimatpolitisk-foregangare

Läs gärna artikeln, de föreslagna åtgärderna är alltså......ännu mer byråkrati, ett Kimatdepartement minsann!? (man tar sig för pannan)

.......... och en rejäl höjning av drivmedelspriserna.

Vi måste ju gå före gubevars!!

Före vart då någonstans? Till fattigdom och elände?

(I den oändliga labyrinten av klimathotsfloskler kan ingen höra dig skrika) :-(

Nå, som tur är finns det faktiskt politiker som börjat inse att det är kontraproduktivt med de sanslösa prisnivåer vi nu ser på drivmedel. Hennes argument har ni nog sett förut, bl a i denna tråd, men de är i högsta grad relevanta!

http://www.expressen.se/debatt/nar-ar-bensinen-dyr-nog-for-mp/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skojeriet fortsätter, och gör oss alla fattigare trots att CO2-hotet redan är avvisat.....

Om elpriserna i Sverige:

.....Villaägarna har låtit konsultföretaget Sweco jämföra vad konsumenterna får betala för elen i tre nordiska länder, Sverige, Norge och Finland.

En liten del av prisskillnaden beror på handeln med elcertifikat.

– Handeln med utsläppsrätter har en viss effekt, men den stora boven bakom prisskillnaderna är skatten, säger Olsson.

Och att elskatten skulle vara en grön skatt köper inte Villaägarna.

– Elskatten har ingen miljöstyrande effekt längre. Det är en myt. Det är handeln med utsläppsrätter som styr till 100 procent.

http://www.dn.se/ekonomi/sverige-har-dyrast-el-i-norden

Bensinpriset slår rekord i dag igen, 15,43 för 95-oktan.....

http://www.expressen.se/ekonomi/bensinpriset-slar-nya-rekord/

Så var tar alla dessa skattepengar vägen? 2 miljarder om året går till detta......Vilket alltså Riksrevisionen nu börjar titta närmare på.

Otydlig klimatforskning
Publicerad 2012-03-06 13:22

Det slarvas med tydligheten när regeringen delar ut bidrag till klimatforskning. Två miljarder kronor investerades under 2010, men någon redovisning över att pengarna kommer till användning finns inte.

Regeringen följer inte upp vilka resultat forskning om klimatet leder till. Därför är det omöjligt att säga om forskningen uppfyller sitt syfte, det vill säga att den stöder klimatmålen och bidrar till minskade utsläpp. Det visar en ny granskning från Riksrevisionen......

Läs min fetning i det sista stycket igen......vad är det frågan om? Beställer man alltså forskningsresultat i förväg för att få folk att acceptera de vansinniga priser på el och bensin som jag skrev om ovan??.........

Någonting är verkligen ruttet i det här landet!

post-22515-1394236968,2568_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror absolut på att vi har en ändring i klimatet som beror på, låt oss kalla det växthuseffekten, men finns det fortfarande folk som tror att det är vi människor som är orsaken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga C, V och MP....... ;-)

Där är klimathotsentusiasterna mer än lovligt naiva. Vi måste gå före är en vanligt återkommande floskel från C i sammanhanget. Att sverige redan är 2 varv runt planeten före andra jämförbara utvecklade länder nämns inte i sammanhanget. Våra CO2-utsläpp kan räknas i promille (häpp ;-)) av de globala.....Och räknar man även med den koldioxidsänka som våra växande skogar innebär, så är vi nästan nere på noll.........men det får vi inte, för det har våra bror duktig-politiker förhandlat bort........

Hur V har tänkt sig att bekämpa klimatförändringen har jag ju nyligen skrivit om här ovan. Ännu fler byråkrater, som ska betalas med ännu högre skatter på drivmedel.......Det kommer säkert att göra susen......

Och MP, som kanske är värst av dem alla, tror dessutom att vi som bor i ett av de kallaste länderna i världen, ska klara oss med hjälp av förnybar energi, dit alltså inte ens modern kärnkraft räknas.......tillbaka till forntiden m a o....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som är frälsta av klimatalarmisterna och är djupt troende i att glimatet påverkas av bränslet du tankar din båt med kommer kunna glädjas av priset på sjömacken som kommer ligga på närmare 20 kr/litern till sommaren.

Då känner du att du gör något riktigt bra för klimatet. Du tror du då är med och räddar världen.

Ack vad blåst du har blivit. Lika blåst som de som fått bluffakturor eller schimmade betalkort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Labbibia, du skriver Så var tar alla dessa skattepengar vägen? 2 miljarder om året går till detta......Vilket alltså Riksrevisionen nu börjar titta närmare på.

Otydlig klimatforskning
Publicerad 2012-03-06 13:22

Det slarvas med tydligheten när regeringen delar ut bidrag till klimatforskning. Två miljarder kronor investerades under 2010, men någon redovisning över att pengarna kommer till användning finns inte.

Regeringen följer inte upp vilka resultat forskning om klimatet leder till. Därför är det omöjligt att säga om forskningen uppfyller sitt syfte, det vill säga att den stöder klimatmålen och bidrar till minskade utsläpp. Det visar en ny granskning från Riksrevisionen......

Men det stämmer inte riktigt. RRV beräknade att det var 2/3 av summan som gick till forskning kring växthusgaser och klimatförändring. Den 1/3 som blev över gick nog till utredningen om toautsläppen wink

Annat läsvärt http://www.effektmagasin.se/mark-lynas-far-oss-att-valja-sida

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja till sådant behövs pengar.

Även utredning om båtkörkort

Utredning om obligatorisk flytväst

Utredning om 0,2 lagen (avslutad)

Utredning om att riva upp 0,2 lagen

Utredning om växhuseffekten

Utredning om att lägga ned kärnkraften

Utredning om att köpa mer kolkraft

Utredning om vapenexport

Utredning om hur vi kunde gå in i avtal om att bygga vapenfabriker.

Utredning om en ny version av JAS

Utredning om opålitliga regeringsmedlemmar

Utredning om utredningar

osv

Visst behöver vi skatteintäkter. Därför behövs miljöskatter och man behöver ännu mer pengar.

Utredning om båtskatt ?

På dåligt humör? Ja, mitt oranga kuvert var nästan tomt. Fa...en vart är mina pengar?

Senast ändrad av crabfish | 09 mars 2012 | 06:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har övriga världen kört igång sitt handelskrig mot EU. Orsaken är att allt flyg till och från EU måste betala CO2-skatt, eller för utsläppsrättigheter om man så vill.

Kina är först ut. Man hotar att dra  tillbaka en stororder på flygplan från Airbus.

12 miljarder dollar är ordern värd, alltså över 80 miljarder svenska kronor. Nu riskeras 2000 arbetstillfällen, och CO2-hysterin´ har gjort oss alla ytterligare lite fattigare, när våra politiker får oss att gå baklänges in i framtiden. Fullständigt groteskt korkat, om ni frågar mig.

http://www.thechinatimes.com/online/2012/03/2488.html

post-22515-1394236977,6901_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.dn.se/debatt/ingen-effekt-av-att-sverige-gar-fore-i-klimatpolitiken

Jaha. Jag har väl tjatat om detta i 4 års tid nu, men, som ni som ids klicka på länken ovan kan se, så har jag numera stöd av vetenskapen.  Inse faktum och börja agera som medborgare.

Dags att börja kräva lite svar kanske?

Som  exempelvis på frågan: Var tar 14 miljarder kr i CO2-skatt på drivmedel per år vägen? Eftersom pengarna knappast  räddar varken planeten eller klimatet, kan det kanske finnas fog att ställa  frågan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag iddes. Gläds åt innehållet i artikeln, som bekräftar även min uppfattning i frågan. Ännu mer gläds jag åt att detta publiceras så synligt i en av (alla? SVD är i.a.f. inte bättre) de tidningar som  vanligen undertrycker allt som inte är PK i klimatfrågan. Ett första tecken på en islossning?laugh

Tack också för att du orkar kämpa vidare bl.a.att genom tipsa om intressanta länkar i klimatfrågan. Önskar jag hade din energi och ditt engagemang. Å andra sidan behövs det ju inte så länge du fortsätter!yes

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...