Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Nineleven

Vad står VP:s märkesbetäckningar för?

Rekommendera Poster

Hej!

Det finns ju en rad motorer att välja mellan. Jag undrar vad som t ex skiljer en 5,7 GXI-G och en 5,7 OSXI-G. Vad betyder de efterföljande bokstäverna?   Tacksam för svar /Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv ingen expert i ämnet men när det gäller dessa två beteckningar så kan jag nog ge lite information. GXi är en MPI-v8 med 320hk och OSXi är, om jag förstått det rätt, i princip samma motor men anpassad för att klara saltvatten bättre. Den brukar vara utrustad med urspolningsvätska till kylkanalerna och alla jag har sett har drev av komposit. Har blivit varnad för dessa drev av Vp-återförsäljare. Spricker lätt vid bottenkänning. (OS=Ocean Series)

Hoppas det var till hjälp. Kolla annars runt på VP's hemsida

http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/SE/SV-SE/MARINE_LEISURE_ENGINES/Pages/marine_leisure_engines.aspx

Senast ändrad av Esteve | 29 mars 2010 | 20:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret.

Jag ringde Micab och frågade. Det stämmer att den är mer anpassad för saltvatten med Neutrasaltsystemet. Drevet i komposit var dock enl Micab inte sämre än de i aluminium, dock färre som meckar med dem då det krävdes en speciell verktysuppsättning för dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Modellbeteckningar är ju en snårskog, men ändå med viss logik. Systematiken byts dessutom ut med åren, men kan naturligtvis ändå sammanställas i efterhand på en webbsajt.

Här en brett upplagd, lättnavigerad - och under ständig uppbyggnad(?) - som omfattar många motortillverkare ... http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/VolvoPenta/Identifieramotorn/tabid/345/Default.aspx

Har t.ex. i min enfald alltid utläst pentas MB som marin bensin-inombordare, men tanken var tydligen marin backslag då det begav sig !?
Hmm ... en bensin-inombordare utan backslag (kan ju vara avsedd för rak axel plus ställbar propellerstigning), eller en utbordar-diesel med backslag - om nåt sånt råkat se dagens ljus, ...vad skulle de fått för beteckningar då?
Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MB i volvo penta namnet betyder nog Marin Bensin ändå, dieslarna heter ju MD före siffror, och det vet jag betyder Marin Diesel. Volvos motorer med BB beteckning betyder däremot Bensinmotor Backslag

Senast ändrad av wetallt | 30 mars 2010 | 20:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...