AnnAnn 0 Postad 28 Mars , 2010 Blev med min första segelbåt förra sommaren. Första vårrustnignen sker nu och jag undrar om någon här kan råda mig ang bottenfärg. Befintlig bottenfärg (järnköl)sedan köpet är en blå färg som färgar av sig då man tvättar båten med mjuk svamp, spolade av en del av denna färg vid upptagningen. Det har ju skrivits så mkt om bottenfärger och dess påverkan på miljön. Vad ska jag välja för bottenfärg om jag vill ha en miljövänlig färg? Hur ska jag rengöra den befintliga, måste all gammal färg tas bort? Tacksam för tips av er erfarna. Båten kommer mestadels att färdas i Mälaren. //Ann Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stretti 0 Postad 28 Mars , 2010 Hej Ann. Även om den färgar av sig (självpolerande) så kan den vara miljövänlig d.v.s godkänd för Ö-sjön. Blås av med högtryck alt. skrubba av med levang och rolla på liknande färg.International,Hempel eller annat märke spelar ingen roll bara du väljer liknande färgtyp. Vill du ha hård bottenfärg så måste du avlägsna den befintliga.Spraya förtunning med blomspruta och skrapa bort färgen.Efter slipning och målning med primer så kan du lägga på ny bottenfärg. Det enklaste är nog målning med självpolerande färg.Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 28 Mars , 2010 Hej LEFANT Mark 5 en blå färg jag hade tidigare var båten målade med vid köpet och då låg den ute vid Vaxholm. I samband med renslipning och expoxibehandlinge gick jag över till INTERNATIONAL VC®17m ECO svart då jag seglar mestadels i Mälaren. Mark 5 är en självpolerande färg skall släppa med tiden så att inte beväxning sker. Eftersom jag tidigare hade en båt behandlad med VC17 Insjö, numera ECO, behandlade jag båten med detta efter epoxibehandlingen. Färgen innehåller teflon som skall medföra att beväxning inte sker. Det har varit en del kritik mot ECO, det kan bli tulpaner och annat om man ligger hela sommaren i skärgården, men som huvudsaklig Grodhavsseglare har jag aldrig haft mer än lite slem vid upptagningen. Det finns även andra hårda färger men jag har endast erfarenhet VC och jag uppskattar att kunna skrubba skrovet utan att färgen lossnar och samtidigt inbillar jag mig att båten glider bättre i sjön :-) hahah.. Jag tycker du med gott samvete kan fortsätt med självpolerade godkänd färg, men om du i framtiden skall renslipa kan du överväga byta. Det finns många åsikter för och emot olika bottenfärger så du får säkert mer kunskap med tiden när du slår dig i slang med andra på varvet;-) Lycka till Senast ändrad av Vilse | 28 mars 2010 | 21:28 Senast ändrad av Vilse | 28 mars 2010 | 21:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 28 Mars , 2010 Tycker att du skall prova en sommar utan att göra något alls. Det är nu sex år sedan jag målade... Vi ligger i vättern och tillväxten är minimal. Vet inte hur det är i Mälaren. Men prova både för miljön och plånboken och kladdet förståss! Senast ändrad av thrh | 28 mars 2010 | 21:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 29 Mars , 2010 Håller med ovanstående. Ägna våren åt att göra henne riktigt fin på bordläggning och däcket istället. Det har man igen senare. Vet inte hur din båt ser ut men är den inte högblank så kör rubbet - rubbing - polish och sedan vaxning. Vi brukade också lägga en lackförsegling från bilsfären på friborden men nu finns nanoprodukterna som kanske kan ersätta denna överkurs. Inget vanligt vax på gångytor på däcket -.LeFant har ett NonSlipVax man kan använda. Det är underbart att vårrusta Välkommen till gänget, vi är inte så många tjejer som har /har haft egen båt (hittade efter 10 år en gubbe på bryggan så nu är jag delägare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnnAnn 0 Postad 2 April , 2010 Tack ska ni ha. Ska ner och ser hur det ser ut..om det nu blir målning med självpolerande färg / eller låta bli i år. Våren blev ju lite kort här pga all snö..bara 1 månad kvar till sjösättning och först nu är snön borta så det går att komma fram till båten!! Nä så många tjejer med egen båt verkar det inte finnas.....Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser