Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
hakast

Båtköp i UK och att segla hem båten

Rekommendera Poster

Är det någon som har den erfarenheten vore det intressant höra vad man bör tänka särskilt på. Vi köper en Moody 376 i södra England och sen ska vi segla hem den till Stockholm. Engelska kanalen kan vara lite besvärlig korsa då den är så tungt trafikerad men det ska nog gå bra. Det vi undrar liter mer över är om det är så klokt att transportsegla dagonatt till Kiel-kanalen då vi väl är på franska sidan?

Man får ju hålla sig till kustsegling, men som sagt: Är det någon som har handfasta råd och erfarenhet av ovanstående tas den infon tacksamt emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du 'kustsegla' är det bättre att göra det på franska sidan, lägre hamnavifter. Man kan lätt göra lagom långa dagsetapper ända upp till Friesiska öarna. 
Dessutom kan du korsa kanalen där den är smal. Blir det dåligt väder kan man smita in vid Vliessingen och gå stående mastrutten genom hela Nederländerna och slippa stora delar av en trist och bökig nördsjökust: En trevlig resa om man har gott om tid och kan leva med motorgång.

Moody 376 - är det en fen eller dubbelköl? Vi skall ju byta 'ner' oss från vår Moody 42 till något litet mindre och mer grundgående som dessutom står på botten vid ebb. 37/376 står med på listan av tänkbara alternativ, fast bara i dubbelkölsverson.

Var har ni er hemmahamn?



Senast ändrad av Eilean | 29 mars 2010 | 12:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hjälpt en bekant att segla hem en båt ungefär med ert upplägg. Två synpunkter:

För det första antar jag att ni är vana navigatörer... det verkar så? Men jag själv var ändå förvånad över den mängd trafik som fanns... inte bara i kanalen utan även efter kusten. Så en avdelad navigatör är nästan ett måste när mörkret faller... en styr och håller utkik och en navigerar... radar är ett måste!

För det andra är det alltid ett äventyr att segla iväg med en båt man inte känner till 100%? Vi hade bara ett problem men det var lite kritiskt... förbrukarbanken fick ingen laddning från motorn så efter två dygn blev vi varse detta och inledde en felsökning. Hittade en brytare som inte var på... slog till. Löst!

Min point är bara att det är dubbel svårighetsgrad, trafikerad miljö och en lite okänd båt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prisidé ca 75.000 £ eller motsvarande i SEK. Då har vi sprutlackerat om skrovet innan försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls ointressant. Jag PM'ar dig (Igen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du köper båt i utlandet - se till att få dokumention för att det är betald moms!

Mvh Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...