Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Bowman

Vilken kompass? styrpulpet

Rekommendera Poster

Jag är lite ny på detta och skulle vilja få lite tips på kompass att sätta på instrumentpanelen på min styrpulpet.

Jag har faktiskt en silva 70 UN, http://www.slalom.lv/veikals/images/Silva70UN.jpg men kan inte riktigt komma på vart jag skall sätta den, så jag funderar på en annan.

Samt, måste det kosta över en tusenlapp för en vettig kompass?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 70 UN , men Julakompassen duger väl utmärkt också. 70 UN kan man däremot ta loss och syfta med också, men det orkar man aldrig.

Men ha gärna en 360 graders orienteringskompass typ längre att ta ut kursen med och syfta med. Det är ju en kombinerad gradskiva och kompass i litet format för fickan.

Förr var jag väldigt flitig med kompass för att undvika grundstötning, men GPS avlastar en mycket jobb med navigeringen numera. Dessutom törs man köra djärvare bland grynnorna med GPS. Överväg att komplettera kompass med en GPS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den har jag tittat lite på med, priset är ju ok med.

Tack för tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är väl så man färdas kanske sällan så att man verkligen kommer behöva nyttja kompassen full ut. Men att kunna syfta är ju bra. Blir nog Silvakompassen på julalänken en då dock, för jag vet inte riktigt vart jag skall sätta 70Un-kompassen

GPS har jag, en ny plotter skall installeras i veckan!

Men skall plocka fram den gamla orienteringskompassen.
Klockrent att ha med sig för syftning osv.

Tack för svaren!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte Silva 58:an, men jag lämnade tillbaka den med en gång. Gillade inte att det var två små klena kablar till belysningen, vill man ens ha belysning?

Men men lutar åt en man fäller in istället. Dyrare, men ser bättre ut.

Något att tänka på där? Med en infälld dvs. Och bör man ha ljus, tycker bara det känns som mer saker som kan gå sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...