ciaraud 31 Postad 28 Mars , 2010 Var nere i svågerns båt i helgen och tog denna bild. Där kan ni på babords sida se skenet av en vanlig halogenlampa och på styrbords en LED-lampa med sk varmvitt sken. Det är båtsystems variant av LED som jag tycker är det bästa jag sett på marknaden hittills. Vad ser man då? Jo, på babords sida har du en vackert mahognyröd vägg med ett fint skuggspel. På styrbords sida är trät brungrönt med en skarp skugga som går 90 grader rakt ut från lampan. Så länge LED-belysning förfular omgivningen så mycket så kommer vi inte att skaffa det. Hoppas på vidare utveckling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 28 Mars , 2010 Skuggningen och riktningen på ljuset beror inte på LED tekniken, ytan på reflektorns och ljuspunkten/ernas placering. Är Batsystems led lampa av den typ som har vanlig halogen reflektor ller är den av typen som har en optisk lins?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 29 Mars , 2010 Den har inte en vanlig reflektor vilket säkert skulle förbättra skuggan. Det finns en del LED-lampor där man försökt förbättra ljusspridningen genom att tex spottarna har en bulb som sticker ner mm. Det är jättebra att utveckligen fortsätter. Jag hoppas och tror att de fortsätter att utveckla färgspektrat också och att folk inte bara godtar det som finns nu så att vi inte får något bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 29 Mars , 2010 Hittade en jämförelsebild på olika diodlampor som Ledkungen.se har. Är ganska stor skillnad på ljusspridningen. 1. Artnr: 1101 (lyser ej, samma typ som nästa lampa)2. Artnr: 1102 Ledkungens senaste lampa, 2w med lins. 3. Artnr: 1033 1w med lins. 4. Artnr: 1003 2w med alla SMD ytmonterade. 5. Artnr: 1004 1,3w ytmonterade men sitter en bit in i lampan. 6. Artnr: 1006 2w platta med ytmonterade SMD Senast ändrad av Jimsan | 29 mars 2010 | 16:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 29 Mars , 2010 Kom precis tillbaka från SeaSea och kan konstatera att det är en enorm skillnad på LED och LED. De har de flesta varianter uppsatta och färgen på ljuset skiljer sig åt väldigt mycket. Vissa ser ut att ha en gul lins framför dioden. De gav det trevligaste ljuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 29 Mars , 2010 Det är svårt att se hur bra ljuset är innan man ser det i den miljön som ska belysas. Det var av den anledningen jag köpte LED-lampan som min svåger satt i sin båt. Innan den satt där tyckte jag att den var riktigt bra men efter att jag såg skillnaden på färgerna på båtens trä från vackert mahognyröd till trött brungrönt är det bara ett stort no no. Jag kommer att fortsätta att köpa LED som verkar bra och kolla i båten. En dag kanske det blir riktigt bra och då byter vi ut hela armaturen. Vi har ca 20 lampor ombord så kostnaden är hög för ett byte och då vill man trivas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 672 Postad 29 Mars , 2010 Nu när de flesta börjat kräva varmvita LED, så märker man att varmvitt inte alltid är detsamma som behagligt ljus. Tyvärr brukar kunderna upptäcka det först, och de minst upplysta brukar vara handlarna..... Vitt ljus i en glödlampa, solen o.s.v. består av ett oändligt antal våglängder, alltså ett brett och ganska jämnt spektrum. Vita lysrör och framförallt LED åstadkommer dock sitt vita ljus genom ett fåtal, ganska tydliga våglängdstoppar. Sammansatt ger detta dock ett ljus som upplevs som vitt och i vissa fall verkar rätt behagligt. Egentligen räcker det ju med tre grundfärger för att skapa ett ljus som ögat tycker är just vitt. Men när man lyser upp saker som är färgade (dvs inte vita), märker man denna obalans. Färger/våglängder som sammanfaller med dem som finns representerade framträder extra tydligt, medan de mellanliggande blir undertryckta. Fenomenet är välkänt sedan länge när det gäller lysrör, och därför finns ett mätetal för färgåtergivning: Det s.k. Ra-indexet eller CRI (Colour Rendering Index). Solen anses optimal, och rent solljus har talet 100. Återgivningen av ett antal olika färger som det vita ljuset belyser, mäts och viktas och ett index räknas fram. För kontormiljöljus krävs ett Ra/CRI på minst 80, inom sjukvården 90. Många vita LED har bara 60-70 (om det ens anges), vilket ger märkbart förvrängd färgåtergivning av vissa saker. Ofta blir det gul/grönstick. Jämför lågenergilampor - trots glödlampslika till färgtemperatur kan de ge ett i mångas ögon knepigt ljus i hemmiljö. När konsumenterna nu börjar upptäcka att färgtemperaturtalet inte är allt och börjar ställa krav, så kanske tillverkarna också börjar fatta det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 4 April , 2010 Tack Ingmar för en bra redovisning. Fråga till alla: Om man vill ha LED i lanternorna så skall man ju ersätta en gammal ca 10/12W glödlampa. LED förväntas ha 5-8 ggr bättre verkningsgrad. MAO räcker det då med 1.5W LED eller skulle ni safta på med en typ 3W för att säker synas på 2 nm? Det finns väl ingen anledning att använda varmvitt ljus i lanternor, man vill ju bara synas. Man kan ju till och med använda röd och grön i sidoljusen som med logiken ovan bör kunna göras än effektivare eller har jag fel? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 4 April , 2010 Största problemet med lanternorna (röd/grön) är just färgen samt spridningsvinklarna. tror att man behöver ett ganska varmt ljus för att få fram den gröna färgen, men det har nog dom seriösa leverantörerna koll på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 672 Postad 4 April , 2010 Håller med föregående talare/skrivare. Det färgade glaset i lanternan för glödlampa har framförallt i den gröna svårt att bli bra med LED. Sedan är lysvinklarna anpassade för placeringen av glödlampans glödtråd, och det kan bli väldigt fel med LED-ersättare. Av den anledningen tappar en lanterna sitt godkännande om man inte använder rätt typ av glödlampa i den. Och LED är alltså definitivt inte godkänt i en glödlampslanterna. Lanternor med LED som är gjorda för det från början både finns, drar lite ström och är godkända. Sedan är resonemanget riktigt om att det krävs mycket mindre effekt med LED. Men en del säljsställen tror det är bättre att bara ange vilken glödlampseffekt LED-lampan motsvarar, vilket får som resultat att det står att LED-lampan är på t ex 20W (Biltema och vissa LED-firmor på nätet). De enda som tror på det är väl säljarna själva. Elelr också är det ett sätt att dölja hur klen LED-lampan egentligen är. Hittade en nätbutik som påstod att deras LED-lampa på 0,5W med BA15s-sockel motsvarade en 21W billampa..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 4 April , 2010 Finns bättre lampor än båtsystems, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=3347284728 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser