Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
perlez

Ebersprächer vs Webasto vilken är bäst

Rekommendera Poster

Nu har jag bestämt mig, ingen mer lagning av x2:an. Det är dags att uppgradera till en ny värmare. Är det någon därute som har åsikter kring vilken värmare som är bäst av webasto airtop 2000 och Ebersprächer D2.

Tacksam för synpunkter som hjälper till så jag kan ta ett beslut.

Hälsningar
Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Webasto och Eberspächer (bara ett r i namnet) är mycket likvärdiga men Eberspächer anses som lite enklare och billigare att serva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den ena är bättre eller sämre än den andra vet jag inte. Jag monterade en Webasto AT 2000 i båten förra våren och är jättenöjd. Brorsan monterade en Eber D2 året tidigare och är också jättenöjd med sin. Den enda skillnaden jag har märkt är att Ebern har en egen strömbrytare/knapp för att enbart bara kunna sätta av/på fläkten om man vill ha frisk luft och inte värme. Detta har inte Webasto AT 2000. Webasto har en panel som tillbehör där denna funktioen finns men den panelen passar inte till AT 2000, utan bara till de större modellerna.
Ebern har också en separat on/off knapp för värmaren. På webaston startar man värmaren genom att vrida på termostatratten. Det gör att man hela tiden ändrar läget på termostaten vilket kan vara jobbigt om man tycker att man hittat ett bra läge rent temperaturmässigt. Jag vill inte säga att detta är något problem, jag lärde mig ganska fort hur reglaget ska stå för att få rätt temp i hytten.

Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller att köra Webasto AT 2000 som enbart fläkt, finns det en eller två trådar i kabelstanmmen som går till termostatvredet. Anslut  trådarna till en strömbrytare. Det står i installationsanvisningarn hur man skall göra. Dock kanske annvisningarna inte är hel solklar och lättläst. Skulle du köpa en AT 2000 och inte förstå får du fråga. Vi som redan installerat kanske kommer ihåg!? Obestämd

Jag köpte en strömbrytare med signallampa, som är tänt när fläkten går. Satte både termostatvredet och strömbrytare i en kåpa, som egentligen var ett skydd över manöverenheten till Autopiloten (som satt på andra sidan väggen) se bifogad bild

http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=807&artname=Strömbrytare - Roca&sok=strömbrytare

5443-01 Strömbrytare med lysdiod

5443-25 Knapplock Fläkt

Har skrivit lite om min värmarinstallation här http://thallatha.blogspot.com/2010/02/vinterjobb-2008-2009-varmare.html

tommy

post-945-1394236290,0355_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill funkar det att använda webastos egen panel med brytare för vent. funktion. det har jag gjort o det blir en snygg installation där allt är i en enhet. bara att koppla in röd/vit kabel över en jordledning på en brytare så funkar det!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag bestämt mig!

Det blir en eberspächer d2. Ringde en mekaniker och han tyckte de var ungefär likvärdiga och vid eftersökningar på nätet så var det ingen direkt fördel för någon av dem. Men när jag kollade på en lite dyrare tastatur för att kunna ställa temperatur m.m. så var Eberspächern lite billigare.

Jag har idag beställt grejorna från England, beställde också en ljuddämpare till avgaserna samt en dyrare tastatur för temperaturen lite smågrejor. Totalt inklusive frakt så blir det 10500kr. F

Förhoppningsvis går allt bra och det blir ca 5000 billigare än att köpa i sverige.

Hälsningar
Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Är det den digitala styrenheten Du systar på när Du säger dyrare tastatur? Det var en artikel nyss i en norsk båttidning där man uppgraderade just en Eberspächer från den vanliga vridtermostaten till den nya digital och det var tydligen stor skillnad framför allt så är den didgitala mycket bättre på att regelera temeraturen i båten än den gamla som tydligen var lite för okänslig.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, jag bifogar en bild på hur den ser ut.

1250764419_original_1.jpg

Senast ändrad av perlez | 29 mars 2010 | 21:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det påminner mig om att någon ville ha min vanliga Eber-termostat.

Ebern är installerad och värmer som bara den. Båten 20 grader på en timme från noll, det klarade inte den gamla Termo-wallasen.

Jag skaffade den digitala för att kunna se felkoder. Jag är van vid att värmare är trasiga och kan man då se feltypen är det lättare att få den att fungera igen. Möjligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jepp då har Du enligt den tidningen fått Dig ett riktigt bra värmesystemGlad

OBS att det finns två olika digitala modulatorer som bägge heter 801. Skillnaden är att en av dom kopplar ut efter en timme och den andra går kontinuerligt. Dom är helt identiska.

Enligt tidningen så är det 801 med produktnr 245 01 25 Du skall ha till båt

Mvh Peter

Senast ändrad av sdk780 | 29 mars 2010 | 21:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag läste det också men min har gått mer än en timme.

Hur kan man hitta på att göra en termostat som stänger av värmen efter en timme? Låter mer som en timer! Varmt och skönt en timme. Det får va nån måtta med lyxen vet ja!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Det är avsedd för stora maskiner, lok mm där man har en värmare bara för hytten och en för motorn.

Denna växelmaskin i Norge som jag kör av och till vid personalbrist (är anställd på annan firma) har en Eber luftvärmare för hytten med sådan termostat och sen en vattenburen Eber för motor. Bägge kan styras med mobiltelefon och det är ju inte bra om dom går för länge.... Varmt lok som inte startar är ju inte så bra.

http://www.ofotbanen.no/obasintra/bildearkiv/bilde_78_914_magasin.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pryltokig som jag är så blir jag avundsjuk nu. Jag vill också ha digital panel! Någon som vet om det finn något liknande för Webasto AT 2000?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tänkt skaffa en Eber D4, men de kostar ju en del... Du köpte från england, det var ju ett bra tips. Vilken butik, har Du en länk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har iofs inte köpt värmare där, men jag kan rekommendera gaelforcemarine.co.uk - har köpt bl a ankare där och fått otroligt bra service och snabb leverans. Låga fraktavgifter till Sverige, jämförbara med vanlig inrikes frakt hemma.

De har Eberspächer.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag gick in på den länken och kollade på D4, den kostar enligt den sidan 1921pund och omvandlat till kronor blev det 20025kr, det är svårt att se vad som då ingår i detta men det ser ut att bara vara värmaren. Den kostar 15600 kr på Hjertmans.

Har jag gjort nåt fel med detta?

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man, kanske helt enkelt är så att de inte har så bra priser på just de grejorna. Jag har köpt Lewmar-ankarspel och Manson Supreme-ankare av dem till 40% lägre pris än här hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lennart 

Vart i England har du hittat värmaren Är det på någon hemsida vilken i såna fall ? .

Jag är i samma tankar som du men lutar mot Webaston St 2000. Den ska gå att bygga ut mera än D2 an .Har tänkt mig 4 utblås var av 3 stängbara  1oppe på däck 1 i stick kojen 1 i cabinen 1 på toan . Har sökt info på deras hemsidor Webaston ska leverea  93 m3/  varmluft i timmen .

Mvh Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brinner mäst för eberspächer. Fast jag hade ju ringt till eberspächer nordic Ab i trollhättan. För att få ett bättre pris. Och så vet jag att det jobbar duktiga killar där. (Föredetta arbetskompisar)

Lycka till med val av värmare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det finns ju en aktör till där ute som dessutom har nyare och modernare värmare än de raketer ni skriver om.

Wallas nya Dt serie är ju tystare, enegisnålare och ger mer luftflöde?

deras 2,2 drar endast 0,9 Amp på max och fungerar dessutom som friskluftfläkt när det är för varmt på sommaren.

Dessutom MYCKET billigare service och enklare installation!!!

Hade premiär på båtmässan i göteborg förra veckan.

Värt att titta på!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... Med tanke på hur mycket neg man hör om Wallas på forum och från vänner, bekanta som har eller har haft det, så vete fasen... Och en ny model då, oprövad, med barnsjukdomar.. Skall mycket bra argument till för att testa det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja de negativa saker du hör är nog när folk skriver att deras 30-40 år gamla fotogen Wallas strular. Otroligt att dom fortfarande fungerar ändå med tanke på den miljö dom sitter i.

Dom nya är som jag förstog utveckling av den tidigare dieselserien med tystare fläktar, friskluftventilation och ny enklare och smartare panel. En värmare som är tystare, energisnålare och endast byggt för marin miljö ger då mig intresse.

den skall ju ändå gå när man skall sova så ljudet är ju viktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Wallas 30Dt som ger 1-3Kw värme från diesel och har en display för visning och inställning,  Den är jag mer än nöjd med, drar nästan ingenting, är tyst och via displayen kan man få ut all möjlig information!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha ja kanske får spana in den då... Vilken effekt behövs till en 12m segelbåt med tre kabiner salong? First 40.7.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror ju på hur du använder båten. Bara sommar, lång säsong eller rent av året runt. Men om du använder sommartid så är det viktigaste att bli av med det råa fuktiga intill skinnet och det är det man fryser av skall inte mycket till av värmare för att torka upp. Köper du en för stor värmare så blir det lätt att den bara går på minsta läge och kan bli för varmt och stänger av sig i ett och du får ingen funktion av termostaten. En värmare på 3kw är nog bra i normalt svenskt bruk men om du vill ha lite mer som lång säsong eller massa ös under kapellet så är en 4kw kanon. Köp en som har friskluft intag så du kan montera i motorrum (dieselmotor) så du slipper motorrumslukt i båten plus att du har fräsch luft och kan använda den som friskluftfläkt utan värme när det är varmt och kvalmigt.

Sov gott i sommar :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har trilskats med Wallas och wallaskopior, Thermic och Thermo sen 1977. Nu har vi skaffat en Eberspächer D4. Lite för stor för vår 31-fotare men skönt när det är kallt. 20 grader efter en timme från minusgrader. Sommartid är den mest avstängd på natten när det är runt 15 grader ute. Drar inte så mycket ström som vi trodde då den nog bara startar 3-4 ggr. Rätt stor hysteres, Har man termostaten på 20 grader går den ned till 16 grader och sen upp till drygt 20 då den efter lågeffekt stänger av. Det får man ta för att slippa många starter. 

Jag ska inte säga att Ebern är bättre än Wallas. Jag får återkomma om 30 år.

Några följde väl Wild Roses resa till Antarktis.De var inte så glada över sin Wallas dieseslvärmare. Internet glömmer inte. Läs det här: Johan skriver:

Monterade upp Wallas-värmaren... Snart åker den fan på soptippen!! Helt sjukt jäkla värdelös konstruktion!! När vi var klara med monteringen av den i princip splitternya värmaren, så visade displayen genast upp ett felmeddelande. Fel på brännarfläkten.... Efter lite felsökning visar det sig inte alls vara ngt fel på fläktarna. Felet ligger antagligen i kretskortet. Nu hoppas vi bara att Wallas är trevliga nog att skicka ett nytt....

Ett orosmoln som dock återstår är värmen ombord. Diagnosen om att det var ett trasigt kretskort som spökade visade sig felaktig, och efter upprepade försök att få någon assistans från Wallas i Sverige utan resultat, så känns läget ganska hopplöst på den fronten. Att återigen börja dra upp mina känslor inför Wallas skulle bara bli löjligt, och antagligen övergå i verbala olagligheter eller liknande.. Så det gör jag inte, men kort kan jag säga att jag aldrig känt mig så dåligt bemött av något företag eller tillverkare tidigare.. Någonsin!!

Det var verkligen en fröjd att riva bort den så bespottade Wallasvärmaren och istället montera upp vårt nya Ebersprächer-system. Det som kändes mindre roligt var den totala kostnaden vilket vi nu lagt ner för att få lite värme ombord, en summa som vi helst bara ville glömma. Jag (Johan) hade tidigare i veckan i starka ordalag mailat till Wallas huvudkontor i Finland och berättat hur vår inställning gentemot deras system och service var. I samma mail krävde jag även en lösning på vårt huvudbry, och helst ett totalt återköp.

Samma kväll som vi installerat den nya värmaren så kom det äntligen ett svar från Finland, och mot alla odds så var det positivt!! Smått chockade över att för en gångs skull få rätt satt vi framför mailet och läste det om och om igen. Det var sant!! De gick med på ett totalt återköp!! Med ens kändes den ekonomiska tillvaron mycket ljusare och beslutet att satsa på en rejäl (om än dyr) värmekälla, mer riktigt än någonsin.

Bra gjort av Wallas i Finland! Det kan ju ha varit något i installationen som medförde dålig funktion.

En sak man ska ha med sig ut på resan är så komplett med kopplingsscheman över båtutrustningen som möjligt. Tyvärr är det inte populärt att bistå med det inom båtvärlden. När man sliter med felsökning är det inte lätt utan schema att försöka följa ledningsbanor och sällsynta komponenter. Bättre då den enklaste värmare helt utan styrningar än en automatisk som vägrar att värma. Därför är Glembrings eller Reflex en riktig godbit ombord på längeseglare. Inga elektronikgrejer som kan gå sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

wallas`en stänger aldrig av sig själv när det blir för varmt, den går ner till minsta effekt  dvs 1KW och drar då 0,1Liter/timma och 1A.

Det går dock att sätta en timer, i somras när det var hyfsat varmt ute så stängde jag av värmaren mitt på natten och en timer så den startade på morgonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ganska stor nackdel med tanke på elförbrukningen. Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...