Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
viadrus

Oljud från axel eller propeller

Rekommendera Poster

Hej köpte en snipa förra våren och den fungerade kanon hela sommaren men den har ett klingande ljud som kommer bakifrån typ vid propellern eller axeln...någon som har några ideer om vad det kan vara?  Snipan är en fjord 23 med md3b penta motor , rak axel som inte har den däringa fett smörjningen utan nån plast hylsa variant med nån filt liknande tätning.  hylsan går att dra åt efter man kört några veckor osv.  hur som hellst ljudet klingar till typ en gång varannan sekund eller nåt när man kör på låg fart och klingar fortare om man gasar lite sen försvinner det alltid helt vid typ 6-6.5 knop.   Jag har bara typ känt lite på propellern om den skulle glappa i nåt lager men jag kände inget. Killen jag köpte båten av sa att ljudet hade funnits under alla åren han ägt den oxå men han hade inte brytt sig om det. Någon som vet nåt om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dra runt axeln för hand och lyssna, kan vara något missljud från stävlagret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som metall mot metall, sitter alla lite tyngre detaljer på axeln fast ordentligt?

Hade ett dåligt åtdraget svänghjul för några år sen, vilket ju iofs är fel ända för dig. Klingade i stort sett kontinueligt med så hög tonart att det mera smärtade i öronen än lät särskilt högt. Cirka 20 kg svänghjul i mitt fall, som kunde röra sig några hundra- eller kanske tiondels millimeter på sin kil-axel, var alltså orsaken då.

Kanske är det nåt liknande för dig, propellern eller nån flexkoppling?
Passar propellern hundraprocentigt så att den verkligen kilas fast jämnt över hela anliggningsytan emot axeln?

Senast ändrad av Thomas-1 | 28 mars 2010 | 15:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som en skakning som försvinner vid ett högre varv, kanske det behövs en uppriktning av motorn. Kolla även roderbussningarna så det inte är där det skramlar till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren ska kolla lite av alternativen i helgen och se om det kan vara nåt av dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...