Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Nordmaling

Vad ska jag köpa? Jänkare eller skandinaviskt??

Rekommendera Poster

Har just sålt min båt, en Ryds 435. Är ute efter en större båt för dagsutflykter och några enstaka övernattningar,ingen bowrider alltså.  Finns ett stort utbud men det verkar vara så att jänkarbåtar får du mycket båt för pengarna, medans skandinaviska båtar verkar vara mer genomtänkta, min känsla säger det iaf.

Har kikat ett tag på både jänkar och Flipprar, Askladdar Fjordar e.t.c. men har lite svårt att bestämma mig.

Prisklassen är runt 100-150 tusen och jag ska vara ärlig att jag suktar lite efter V8 mullret.

Rädslan är då vid köp av jänkare är att man är orolig för att motor & drev är undermåliga och att en reparation är på sin plats. Båtarna jag tittat på är iaf. 15-20 år gamla med ordinarie motor.

Jag är ute efter en stabil båt som går bra, även om det blåser lite. Ej mindre än 6 meter.

Vad tror ni? Tipsa mig gärna..

Tacksam för svar

Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jens,

Svaren verkar du ha klart för dig redan. Det kan vara mycket båt för pengarna jämfört med skandinaviska båtar. Det beror på motor, drev, risiga akterspeglar som kan behövas göras om, träbalkar under durken som kan vara ruttna etc. På andra sidan är de inte lika noga som oss att täcka över båtarna och de står ute i regn och rusk med eller utan kapell. Det krävs en noggrann genomgång av båten, precis som det alltid gör. V8 är mysigt och det är något speciellt att höra den spinna. Sedan att det kostar därefter får man på köpet. Allt handlar om vad du gillar, din budget att köpa båten för samt din driftsbudget.

Jag kör själv amerikanskt och myser i takt med V8an, men visst, det kostar att tanka, det är ofta någonting som ska fixas eller behöver bytas och det är ingen ny och modern båt. Jag gillar dock inte nytt, utan vill ha känslan som äldre båtar förmedlar men det är en smaksak. Det är väl också anledningen till att många åker HD när det gäller hojj trots att det finns förnuftigare alternativ.

 

Noga inhandlat och med förväntningarna rätt ställda är det mycket båt för pengarna enl mig i alla fall.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utförandet på skandinaviska och jänkebåtar skiljer sig åt.

Vill du enkelt kunna hoppa iland från fören så är det skandinaviskt som är smidigast.

Vill du ligga på svaj och sola och bada så spelar det ingen roll.

Vill du kunna köra båten i dåligt väder så saknar många jänke båtar rejäla vindrutetorkare och defroster. De är mera inrikatade på vacker väder körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha,ha..

Där har jag ju båten som jag är ute efter..

Rund som en jänkare och effektiv som en skandinavare.. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gått på en skandinavare av den enkla anledningen att dom är bättre anpassade för vårt klimat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns som alltid när det gäller amerikanskt vs europeiskt olika lläger i frågan, men det råder definitivt ingen tvekan om att usa-båtarna är betydligt smäckigare och håller en sämre byggkvalitet, precis som deras bilar. Tar man en Bayliner som är 20 år gammal och jämför med en tex. svensk båt, förutsatt att båda är lika skötta, så har baylinern alltid klarat tiden sämre. Scandinaviska båtar är erkänt hållbara.

Detta bygger på den verkliga erfarenhet jag har fått.

 

 



Senast ändrad av k650 | 31 mars 2010 | 13:32



Senast ändrad av k650 | 31 mars 2010 | 13:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dra alla USA båtar och alla skandinaviska båtar över en kamm visar bara hur lite du vet om båtars kvalitet..

Dessutom tror många här att den enda sortens USA båt som finns är bowriders.. för tuffa tag och dåligt väder finns båtar som anpassade för det med..

En båts skick efter 20 år beror nog mest på hurdan ägare båten haft.. Många Bayliners såldes t.ex till folk som inte hade en aning om båtar, dessutom såldes många fler så antalet klagomål blir fler..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis, jag vet ingenting om båtar. Skippa skitsnacket, de flesta usa-märken, dock inte alla håller generellt lägre detaljkvalitet än sina nordiska motsvarigheter. Att påstå annat bevisar om något brist på kunskap.

Som du kanske även såg, om du bemödade dig med att läsa vad jag skrev, så skrev jag att jag jämförde med lika väl skötta båtar.

 

Men det är antagligen bara ett rykte då att b.la Bayliner inte har superkvalitet.....eller hur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Nu måste jag visst skriva av mig igen.

Nej jag håller med om att Bayliner håller ganska låg kvalitet jämfört med andra. Sen är det ju så att kvalitet är lika med att motsvara eller överträffa kundens förväntningar. Jag vet inte vad man ska förvänta sig för det priset? Men Du skriver i alla fall att jänkare har dålig kvalitet dörför att Bayliner har det.

Ja då håller nordiska båter dålig kvalitet därför att ryds kvalitet är (var?) dålig.

 

Jag vet inte men en bättre ihopskruvad båt än min Cobalt har jag inte stött på under miljonen.

 

Men det är bara mina erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut har inte alla usa båtar dålig kvalitet. Det jag menar är att jag upplever nordiska båtar som generellt mer välbyggda och det finns ju faktiskt ganska många exempel på att det är så med. Sedan kan jag nog tycka att man kanske får mer för pengarna om man jämför en usa båt mot de nordiska vad gäller standard utrustningen i båten. Men kvaliteten i det långa loppet påstår jag att nordiska båtarna tar lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Bayliner höll en låg kvalitet på vissa områden på 80 talet kan jag hålla med om..

Dagens Bayliners använder högsta kvalitet på både glasfiber, vinyl, mattor(lösa, med räfflad glasfiber under), etc etc

Jämfört med t.ex Sea Ray så är den största skillnaden på dom mindre båtarna iaf att dom har mindre kromade detaljer och att alla stuvfack inte t.ex har gelcoat ytor...om det är viktigt för nån så ok, men knappast nånting som stör mig iaf..

Har kollat ganska noga på både skandinaviska och Amerikanska båtar dom senaste åren..

Ni som klankar på Bayliners, hur många har ni ägt?

Jag har haft en från 93(96-01), får en ny till nästa säsong..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad förvånade vi blir att du äger Bayliner, det är därför du är så knäckt och gör allt för säga emot. Hade Bayliner i 4 år och säger aldrig mer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på en båt som är 20 år gammal så visst spelar den ursprungliga kvalitén viss roll. MEN efter 20 år är troligtvis mycket utbytt eller pågång - tidens tand. Sedan är det så att efter 20 år (redan tidigare) spelar skötseln mycket stor roll!

Redan efter 3-4 år syns det stor skillnad på en båt av samma märke/modell om dom är skötta på olika sätt..

Sedan är ju Amerikanska daycruisers ofta ägda av yngre personer som bara vill ha lite kul, inte bryr sig så mycket. Gäller inte alla.. (Så jag inte får missriktad kritik)

Efter 20 år skulle jag köpa en båt med en kass motor, kasta i en nybyggd som jag vet är bra! Då vet jag, blir inga obehagliga överraskningar efter en säsong..

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag skulle i alla fall inte tveka, föredrar helt klart amerikanska båtar. Jag har har/haft 4 svenska och en amerikansk, Sea Ray. 

Nu sticker jag väl ut hakan lite, men smäckigast är Nimbus av dessa båtar jag haft. Bästa motorrum, förarplats och framför allt sjögång hade Sea Rayen. Nästa blir en amerikansk igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del var valet lätt jag tog hem en gammal Sundancer 268 -88 för dom pengarna du har i budget,anledningen är enkel jag har inte råd att handla en nyare beggad Nimbus för 500-800papp.

Då jag inte är rädd för lite skit i hörnen kan skruva V8a osv så fick det bli en äldre amerikanare för mellanskillnaden kan jag åka en hel del,renovera osv så klart det är lite av en smaksak men mycket båt för pengarna får man men jobb får du räkna med på en äldre jänk helt klart men oxå en möjlighet att komma ut på sjön i en större båt att leva i.

Alternativet för mig hade väl varit en sunkig Albin 25a deluxe från -75 för 30-50papp mer och då ser man snart att det är inte ett alternativ inte för mig i alla fall.

lycka till vad du än väljer :^)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tycker i de flesta fall och branscher att man får vad man betalar för. Att vissa märken är billigare än andra beror på hur dyra de är att tillverka som i sin tur på arbetarnas löner, materialval, massproduktion mm. Sen tycker vi alla olika.. För tillfället har ju jag världens bästa båt... Skrattande

Men måsta ändå säga att tex sea ray, formula (inte helt opartisk Skrattande) håller väl så god kvalite som många nordiska.. Sen har de nordiska ofta mer trä och hantverk i sina båtar vilket kanske inte gör dem mer hållbara men mer ombonade och för endel mer tilltalande..

Detta är mina personliga åsikter.. :)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. nordiska tillverkare lagar båtar i väldigt små serier med väldigt dyr arbetskraft, ren det gör ju att dom måste spara nånstans..

Dom nordiska båtar jag kollat på var ok byggda, men ingenting verkade ha speciellt bra finnish, utan mera hemlagat ok bygge..MV Marin var nog det märke som imponerade minst..Yamarin är snygga men priset med vettig utrustning och motor blir onödigt mycket för typ 15h per säsong..

Är ingen Bayliner ägare än utan en Buster X ägare, en nordisk båt som enl mig inte är värd sitt pris. Hackar och slår vid minsta vågor, pulpeterna skramlar i minsta våg efter bara två säsonger. Allt kostade massor som tillbehör och alla delar är en salig blandning från olika tillverkare när man synar dom noga, inget fel i det, men speciellt snyggt är det ju inte..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får alltid vad man betalar för och det gäller båtar också i allmänhet.

Att jämföra Amerikanska båtar mot nordiska båtar som tex

Fjord,Draco,Marex,Coronet,Nimbus,Flipper osv..är som att

jämföra päron och äpple.

Sea Ray och Bayliner är offtast båtar som vänder sig till dom yngre generationerna

medan dom nordiska båtarna gärna hamnar hos 40 med tillhörande barn i familjen.

Amerikanskt = Prisvärt       Nordiskt = Stabilt andrahandsvärde plus kvalite = Dyrare.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att man ska börja med att göra en grundlig behovsanalys och fundera på hur man har tänkt sig använda båten och vad som är viktigt. Efter det tittar man på lämpligt objekt oavsett tillverkningsland. Att sedan behoven förändras är naturligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fjord 21 weekender går som en svan i sjön med goda övernattningsmöjligheter eftersom att det är en midcabin. sen så finns ju flipper 640, fjord 21 dc, monark 670 (svårt att hitta i bra skick), flipper 700.

Nu skrev jag bara skandinaviska båtar menmen...



Senast ändrad av jesperfh16 | 02 april 2010 | 10:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju det jag sa från början, att disskutera usa vs europa är meningslöst då det alltid finns två läger. Prova att disskutera bilar med ett usa-freak nångång, i deras värld är usa bilar världens bästa utan disskution. Eller en HD ägare.....konservatism kallas det kort och gott, så även i detta fall. Vilket finns i båda lägerna......så följ magkänslan och lyssna inte på alla självutnämnda experter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns andra USA båtar än Bayliner. Sea Ray har testats mkt genom åren och ska väl vara den lysande stjärnan bland Jänkarna. en båttidning testade en nyligen och den beskrevs som fullt likvärdig i kvalitet med sina skandinaviska konkurrenter. att jag anser att Sea Ray dessutom är snyggare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kika på Sunseeker, det ÄR inte Amerikanskt och det är inte Skandinaviskt.

BRA kvalitet!

 

Där fick ni alla som kastar skit på varandra.. HAHAHA. Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbåt, ett bra val...Glad....Flippers båtar är välgjorda och snygga. Tillskillnad från vissa som bara är snygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn går ju alltid att byta och skramliga detaljer att renovera. Det viktigaste är väl grundkonstruktionen i skovet. Kan inte tänka mig att amerikanska båtar är smäckigare byggda än nordiska. Ett påtagligt problem verkar dock vara att de i större utsträckning har inplastade trädetaljer och ljuddämpande skummaterial som gärna binder fukt, ruttnar och i värst fall skapar (allvarliga) skrovsprickor under våra kalla vintrar. I nordiska båtar är det väl mest akterspeglarna som är av inplastat trä, och bara det är vad jag förstår ett problem på äldre båtar. Någon med erfarenhet som kan sprida mer ljus kring detta? Det vore intressant med lite mer fakta i diskussionen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...