Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
tamara

sjöassistans

Rekommendera Poster

Hej har varit medlemm i sjöasssistans sedan 1999.Det har fungerat utmärkt. Det finns mycket fler sjöassistans båtar än ssrs det är bara att alla är inte lika mycket strajpade som ssrs  båtarn så det är väl därför dom inte syns lika mycket. Dessutom är väl ssrs båtarna till för när det föreligger fara för liv, inte som ambulerande bensin depåer och hjälpa folk med typ starthjälp etc. dessutom är det donationer dom får för att bedriva verksamheten. ssrs i all ära men dom ska syssla med det dom var till för,nämligen att hjälpa folk i nödsitationer. Jag vet att sjöassistans skepparna jobbar som entreprenörer och får betala allt själv,båtar,bränsle ja allt. Så vill man ha en levande skärgård med entrepenörer så är medlemskap i sjöassistans väldigt väldigt bra. Man kan faktiskt vara meddlem i båda två.GladBertil

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir alltid skum på personer som skickar in en tråd med reklam för något, det första dom gör när dom har registrerat sig här.

Jag håller med såtillvida att SSRS inte skall vara ambulerande bensindepåer eller en ambulerande starthjälp etc. Där delar jag din uppfattning helt och hållet.

Men ditt märkliga påstående och gråtande över att sjöassistansskepparna får betala allt själv, är så felaktigt att jag inte förstår att du vill dra upp det.

De skeppare/båtägare som ingår i sjöassistans har ett avtal med Viamare och får betalt för varje uppdrag dom gör. Detta täcker mer än väl de omkostnader som dom har för uppdraget, så ditt påstående kan jag inte ens ta som seriöst.

Sen håller jag med om att man kan vara med i båda, vilket jag själv är.

Per



Senast ändrad av oceanis | 28 mars 2010 | 11:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är uppenbarligen reklam för sjöassistans!

Jag håller inte med om att man kan vara med i båda.
SSRS är en förening som man kan vara med i. Sjöassistans är en tjänst man köper, även om man väljer att kalla det medlemskap.

Ett problem med sjöassistans är att dom konsekvent vägrar att uppge av vem man kan får hjälp när det kniper. Jag har ingen aning om det finns någon i mitt närområde. SSRS vet jag var dom finns. Mitt val är enkelt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har länge funderat på att överge sjöassistans till förmån för ssrs, men det har hela tiden glömts bort.  Tack för påminnelsen, nu är det fixat.  Tänk så fel reklam kan slå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det finns ju redan en högst levande tråd om just Sjöassistans och SSRS ?  Luktar reklam lång väg.....

Förstår heller inte det återkommande argumentet från Sjöassistansanhängarna att man på något sätt skulle göra SSRS en tjänst genom att befria dem från enklare uppdrag och bara låta dem sköta livräddning. Dels är det märkligt att SSRS själva inte skulle veta sitt eget bästa, dels ännu märkligare att det kommersiella, vinstdrivande alternativet skulle ha omtanke och föreslå saker för konkurrentens, förlåt SSRS, eget bästa.



Senast ändrad av IngemarE | 28 mars 2010 | 16:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så blev vi också medlemmar i.....

......SSRS.

De har en bas precis vid vår skärgårdshamn så valet var inte så svårt.

Tack för påminnelsenSkrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS står till tjänst när det föreligger fara för liv på havet och våra stora sjöar. Den tjänsten är gratis för ALLA. För att kunna tillhandahålla den servicen måste verksamheten finansieras. Det sker genom medlemsavgifter i Trossen (motsvarigheten till Sjöassistans), donationer eller engångsavgifter för dem som inte är medlemmar av trossen men behöver hjälp av t.ex. en ambulerande bensindepå. Skulle man hugga bort Trossen från SSRS så skulle man också ta ifrån dem stora delar den inkomst som finansierar livräddningsverksamheten, någonting som alla förlorar på utom möjligen Sjöassistans. Ett Trossen-uppdrag går aldrig före ett sjöräddningsuppdrag.

Hur tänkte du Bertil? Hade jag varit som du så hade jag låst tråden nu innan du gör ännu mer skada Tungan

 



Senast ändrad av cerber0s | 28 mars 2010 | 22:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är besättningsman på en av SSRS enheter i norra sverige. Vi utför medlemsservice och för den delen också service till icke medlemmar med den skillnaden att icke medlemmar får betala vad det faktiskt kostar medans medlemmen redan gjort det via sin medlemsavgift.

Vi har även samarbete med övriga länders sjöräddning vilket innebär att också dess medlemmar får assistans men vårt huvudsakliga uppdrag är att rädda liv till sjöss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika bra att vara med i båda. Är den ena upptagen, så ringer man den andra. Det är ju inga enorma summor vi pratar om.

Jag ringer sjöassistans i första hand. Känns som de kan få jobba lite extra för pengarna. Jag skulle få dåligt samvete att ringa SRSS för ett enkelt motorstopp.

Men alla får gör som de vill, vi lever fortfarande i ett relativt frittsamhälle.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Re: Alf_Von_Sil

Dåligt samvete för att kalla på SSRS vid motorstopp??

Varför det? Du betalar (eller inte) ett medlemsskap och då ingår ju dessa tjänster så varför skulle du känna så i fall du behöver hjälp? Deras hjälp kan ju i vissa fall göra att din bränsletomma båt kommer ur farleden innan Mariella hinner komma.

Att inte ringa är ju som att t ex prenumerera på DN (och tacka nej till tidningen) men köpa lösnr av SVD.

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går inte Mariella mellan Stockholm och Helsingfors?

Eller har Stena Line köpt henne?

 



Senast ändrad av toaen | 29 mars 2010 | 20:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte ditt resonemang. Att bli skum på en person som nyss gått in som medlem?? Det är väl så att man blir medlem för att i det här fallet diskutera något, eller? Eller ska man vänta ett halvår och sen komma med debatt inlägg? Mitt påstående att skepparna får betala allt själva, det är väl ganska solklart, de är ju vanligt skärgårdsfolk som försöker hitta på inkommst källor, och något gråtande över det har det inte varit som du påstår. Är också medlem i båda. Glad påsk på dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte ditt resonemang.Reklam för sjöassistans det förstod jag inte, det var väl mer en iformation, du får skilja på reklam och information. Varför kan man inte vara med i båda??Man kan vara med i ssrs för att stödja sjöräddningen och i sjöassistans för att stödja dom lokala skärgårdsborna som är skeppare åt sjöassistans. Vad är det för problem  för dig att inte få reda på vem som hjälper dig huvudsaken är väl att du får hjälp, eller? Upplysningsvis kan jag tala om för dig att det finns dubbelt så mång a sjöassistens båtar jämfört med ssrs, så du kan vara lungn.

Glad påsk på dig och hoppas att du inte behöver annlita någon i sommar

Minerva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste lära dig att skilja på reklam och information. Glad påsk på digFlört

Minerva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste skilja på reklam och information. Jag bara undrar stillsamt vad gör än ssrs båt om dom har ett mindre uppdrag där fara för liv inte föreligger och får ett verkligtuppdrag? Det är klart att det är ett kommersielt intresse för dom skeppare som är anslutna till sjöassistans dom är ju egna entreprenörer, så det var väl inte så konstigt med det. Jag tycker som jag sagt tidigare att ssrs är jätte bra att dom finns men dom ska syssla med  det dom en gång var till för, nämligen när det gäller fara för liv och bistå i andra viktiga funktioner. Jag är med i båda, dels för stödja ssrs i sitt arb. Och i sjöassistans för att gynna dom skärgårdsskeppare som kämpar på i våran skärgård. Glad påsk på dig

Minerva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna syssla med det dom en gång var till för behöver SSRS få in pengar. De pengarna kommer till stora delar från Trossen. Hur föreslår du att man finansierar kärnverksamheten om man lägger ner Trossen till förmån för Sjöassistans?

Trossen är en förutsättning för att SSRS ska kunna bedriva sin verksamhet och fortsätta utvecklas och förbättras. Ta bort Trossen och du får ett SSRS med sämre möjligheter att syssla med det dom en gång var till för. Hur tjänar någon på det?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju fint att dom har en bas just där du har hemmahamn. Då är dom snart på plats om det händer båten eller dig något. Glad påsk på digFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tänkte så här.Skad säger du, jag tycker att infomatin är inte skadligt,eller?

Glad påsk på digSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dags för någon vettig person från Sjöassistans att höra av sig i denna tråd innan Tamara eller Bertil eller Minerva har skrämt bort alla pressumtiva och nuvarande medlemmar.

För mig som aldrig hittills har varit medlem varken i SSRS eller Sjöassistans tidigare men troligen skall göra det i år är valet 100% självklart.

OT. Diskussionen om huruvida Tamara eller Bertil eller Minervas inlägg är information eller vulgärpropagande fick mig att tänka på denna gamla lumparhistoria:
Loffe hade stött på en brud som t o m Loffe tyckte var lite väl erfaren. När han lämnade hennes hem på väg till morgonuppställningen sade han:
- Om något händer med dig om 9 månader får du gärna kalla det Fridolf, det är mitt favoritnamn
- Bah, svarade bruden, om det händer något med dig om 2 veckor så kan du gärna kalla det förkylning om du tycker att det låter bättre !!



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 31 mars 2010 | 11:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att sjöassistans skepparna jobbar som entreprenörer och får betala allt själv,båtar,bränsle ja allt.

... skepparna får betala allt själva, det är väl ganska solklart, de är ju vanligt skärgårdsfolk som försöker hitta på inkommst källor, ...

 

Tamara / Bertil / Minerva, kärnfrågorna kvarstår:

- Får de entreprenörer som utför uppdrag åt Sjöassistans någon ersättning?

- Om ja, från vem?

 

 

Nog för att Hans Mellström, Viamare, är en driven affärsman, men att han skulle få entreprenörer från skärgården att utföra uppdrag ur egen ficka utan ersättning säger nog mer om entreprenören än om Mellström.

Jag tror nog att den bild Du förmedlat om Sjöassistans inte är något som gör Mellström överförtjust...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

När jag läser Tamaras inlägg så kommer jag osökt att tänka på medlemmen Tofsen, samma flummiga sätt att skriva. Samma person ???

Är själv medlem i SSRS och har inget behov att välja eller byta men det är synd att inte Tamara inser vilken dålig ambasadör han är för Sjöassistans...Förvånad




Senast ändrad av sdk780 | 02 april 2010 | 00:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puh,,, vilket tjat...Foten

 

post-18624-1394236292,4236_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen skeppare så jag kan inte svara på var deras ersättning kommer ifrån, men klart är ju att ersättning får dom. Jag som medlm i sjöasistans vet att för medlemsavgiften får man hjälp utan sjävrisk upp till 6000:- samt hjälp med hemmtransport för 5000:- alltså 11000:-inte illa va.

Glad påsk på digFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi blåser av nu,orkar inte tjafsa mer. Glad påsk på digTyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...