jj64 0 Postad 27 Mars , 2010 Dags att köpa kylskåp. Säljare från Isotherm tycker att ASU världens bästa grej. Men är det värt 1800 kronor mer att få nåt som gasar på extra när det finns mycket ström? Jag villl gärna höra andras åsikter och erfarenheter innan jag slår till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Mars , 2010 ASU är suveränt! Vi hade det i förra kylen och ska ha det i den nya. Vi satte på kylen i april och slog av den i mitten av oktober. Hade 66W solceller men låg nästan aldrig på landström men klarade elen ändå. I nya kylen sätter vi i en plexiglasskiva ca 15 cm från ASU-delen och får på det viset en frysdel för mer känsliga livsmedel och is till drinken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 27 Mars , 2010 Har man en bra generator och går endel för motor är det nog en bra lösning. Går man bar för motor in och ut ur hamn är det nog bortkastade pengar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 Mars , 2010 Har man en bra solcellspanel är det inte bortkastade pengar. Men en sak man ska tänka på att den tar rätt stor plats. Utrymme för ca 1 l mjölk försvinner och har man en liten kylbox kan det dessutom bli väldigt kallt med frysta varor istället för kylda. Åtminstonde de som ligger nära ASU:n. Vi brukade hänga istärningspåsar på den och hade alltid is till drycken. Bra när kylen var så fylld att inga pet-flaskor fick plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jj64 0 Postad 28 Mars , 2010 Men om man har bra med batterier och solceller som laddar batterierna på dagen så går kylaren som inte har ASU hela natten. Och en bra generator som laddar på bra då man går ut och in i hamn så tycker jag det verka som att ASU är bortkastat. Okej man få väl lägga dessa kosingar på solceller istället so kostar mer förvisso. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 28 Mars , 2010 Vad har det med ASU att göra? Ett störningsmoment med ASU är att när solpanelen höjer spänningen så att ASU:n drar igång så orkar den vanligtvis inte att hålla uppe spänningen utan kylen stannar. Då går spänningen upp så att ASU:n drar igång........ Detta gör att jag då ställer om kylen i läge manuell. I läge ASU drar kylen runt 5 A så det behövs ganska stora solceller för att klara ASU-drift. För övrigt är det naturligtvis bra med solceller för att hjälpa till att förse kylen med energi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 28 Mars , 2010 Tycker att det e en bra investering om du bara har en bra kylbox . vi har en likadan och den är super, men våran kylbox är dåligt isolerad och det gör ju att den får stå och gå mer . KÖP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 Mars , 2010 Behovet av el är ju beroende av vad man har för förbrukare ombord. Vi som seglar även i den mörka hösten och lever ombord så mycket som går behöver el till annat än kylskåp. Lampor, CD/radio, TV, plotter, autopilot, elpumparna, mm, mm. Har man inte det behovet av el till annat än kylskåpet så är säker kyl utan ASU helt tillräckligt. På sommaren räcker solpanererna för att hålla ett kylskåp igång men i augusti/september börjar laddningen bli låg och då kan det vara gott att kunna kyla ner kylboxen med en stunds motorgång. Är kylelementet kallt tar det lång stund innan kylen går igång och den el man har kan användas till lampor i höstmörkret tex. Vet inte om du tänker ha en kyl med värmeväxling med vattnet (SP). Vi har det och våren med dess kalla vatten gör att det går åt extra lite el till kylskåpet då. Likadant senare på hösten när det är kallt i vattnet igen. Då sammanfaller det med att solcellerna inte heller ger så mycket längre så det passar utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 Mars , 2010 Eftersom våra batterier ofta är så välfyllda på solcellerna så används generatorelen vid den korta motorgång vi har vi tex tilläggningar till att kyla ner ASU:n. Vi hade seriekopplade solceller på vår förra båt vilket gav ett 24V-system. Det i sin tur gjorde att laddningen var så stark att batterierna orkade köra ASU:n utan att den slog av (ungefärligt citat från gubben, det jag förstod). Vi märkte aldrig problemet du tar upp men jag vet att du inte är ensam om det. Kan det ha med solcellskapacitet att göra? Vi får se hur det blir i nya båten där vi dels har fler förbrukare och ett annat solcellssystem. Kanske dyker problemet upp där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Mars , 2010 Vi har haft problem när vi legat i hamn med landström. När spännigen överstiger 13,5V går kompressorn i högeffekt vilket den då kan göra hela natten. Varor som ligger under kylelementet blir då bottenfruset. Cia har bästa tipset med en avskjiljning av kylen till en frys och en kyldel. Vi skar till en wellpappbit i sommar och fick lite bättre ordning på grejerna. Annars har man djupfryst mjölk ibland och smör som inte går att breda. Jag skulle uppskatta en termostat i kylen. Nu känns det inte som man själv har nån koll på temperaturen utan den blir maxad och kallt när man laddar eller väldigt kallt innan högeffektläget slås ifrån. Ligger man med en laddningsspänning runt 13,5V vilket är underhållsladdningen så kan kylen slås på/av ideligen. Kylen har ju den gränsen också för sitt högläge så när batterierna ligger på 13,5V slår kylen på sitt högläge varpå batterispännkingen sjunker under 13,5V vilket gör att spänningen går upp igen på obelastat batteri och kylen slår på. Det kan ticka som en moraklocka ibland tills man stänger av kylen för att kunna sova. Det går ju bra efter att den kylt ned sig så kraftigt. Kylan räcker ett halvt dygn när det är bottenfruset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Mars , 2010 Kom just på att en diod i 12V-matningen till kylen fixar mitt på/av-problem. Spänningen behöver då gå upp i 14,2V innan högläget går in så det går bra vid landström.Kanske också en liten belastning t.ex en tänd lampa skulle få laddaren att gå i högläge hela tiden så man slipper ticket. Ska prova det. Då blir det ändå bottenfrysningen som kvarstår men det fixas med en avgränsningsskiva så man får Cias frys och kyldel. Vid motorgång passar inte diodlösningen alla generatorer då en del ligger runt 14,0-14,2V då risken blir att kylen aldrig går i högläge. Vi har 14,7V laddspänning från generatorn så där går det bra. Tänk vad man kan se trevliga problem i allt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 28 Mars , 2010 Hade samma problem som gusten att kylen slog av och varje minut när solcellen laddade. Ringde till Isotherm i Kalmar som har jättebra suport. Det finns en vridpotensiometer på baksidan som man kan ställa in vid vilken spänning som ASU skall starta. Har nu ställt upp den ganska högt, så det är sällan solcellen startar den. Nackdelen är att kör man motor länge så sänks ju även laddspänningen, och då kan även ASUn slå av. Justeringen är mycket känslig. Tror att dom nyaste kylagg. från Isotherm har automatic som känner av hur många ggr som spänningen höjt under en viss tid och startar då inte ASUn om tex solcellen laddar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 28 Mars , 2010 Jag köpte en ASUkyl förra året och blev nog lite besviken för man trodde ju att den skulle dra mirakellite, fast så var det ju inte. Jag hade först problem med frysta varor men när den levereras är den inställd på 2-6grader tror jag, så jag ändrade till 4-8grader då löste det sig å då drar den nog lite mindre. (För att göra det hör ni av er till isotherm, ändras med DIP-knappar) Jag har också problem med att när den går i halvfart (gul lampa) så stör den ut FM-radion, är det någon som vet om det är antennen eller om det är själva stereon som sitter för nära kylen? Men på frågan om jag är nöjd så är svaret ja, visst var den dyr men jag tror ju inte dom andra drar mindre ström och ström är ju hårdvaluta i båten, Jag har nu installerat 80W 24V solceller och är spänd på resultatet. Senast ändrad av sethakan | 28 mars 2010 | 16:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser