Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Oldenburg

Ryds 530 DC med liten motor

Rekommendera Poster

Hejsan
Skulle vilja testa en fundering!
Jag vill inte dåna fram i 30 knop, inte ens i 25 men naturligtvis ändå snabbt komma upp i plan med 3-5 pers i båten och tycker att en Ryds 530 DC skulle vara ett intressant val i övrigt. Är det möjligt att uppnå detta med en 40HK 2-takt med rätt propellerstigning?
För min del handlar det mest om korta turer och ljudnivån känns inte så viktig. Inte bensinförbrukningen heller. Vet nån vid vilken hastighet som Ryds 530 DC planar?
Sören

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som ett mycket omaka par. Satsa på rätt motor från början, det mår både du och båten bäst av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent spontant känns det överdrivet jobbigt för en 40-hästars att få upp båten med 5 pers i planing. Det brukar väl utrustas med en 70-90 hk. Jag hade nog hittat en med minst 60-70 hk. Det borde räcka. Mina tankar utan erfarenhet med den båtmodellen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som goda råd även om det känns som lite overkill att hänga på en 70-90HK om man inte är ett dugg intresserad av dom fartresurserna. Men det kanske det som krävs för att nå plan snabbt. Det hade ändå varit kul att höra om nån har lite mer erfarenhet av att försöka snåla med motorstyrkan på en Ryds 530 DC kontra ex. en Ryds 520 ST som väl är lite rundare i skrovet. Jag har alltså aldrig bråttom på sjön men vill ju inte tuffa fram i 7 knop heller. Jag vill PLANA!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt fel båttyp att snåla med motorstyrkan på tycker jag.

Ska du komma upp snabbt i plan med 3-5 pers och lite prylar och bensin ombord bör du välja så stor motor som båten tål.

Min erfarenhet säger mig att många båtar har för klena motorer som får jobba för hårt.

Blir bara plågsamt när man ska upp i plan med lite last.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK - 40 HK är således en korkad fundering men finns det inte utrymme för en liten kompromiss? Kan man inte lägga sig i underkant med 60-65 HK och låg propellerstigning. Eller går det helt enkelt inte att laborera med låg stigning för att få en kraftfull acceleration? Om det skulle resultera i att motorn får jobba nåt vansinnigt på fullfart spelar ju ingen roll i mitt fall eftersom jag aldrig kör fullfart. Är jag fortfarande ute och cyklar? Skall man oavsett mitt resonemang ALLTID hänga på max motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag tycker definitivt att du är ute och cyklar. Att välja en motor som ligger i det övre spannet av den rekommenderade motorstyrkan har egentligen inget med maxfart att göra. För hur många ligger egentligen och kör på maxvarv?! Du ska istället se det som så att:
* Motorn jobbar på låga varvtal i marchfart med låg ljudnivå och låg förbrukning som följd
* Du har kraft när det behövs
* Andrahandsvärdet är bättre med rätt motor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tidigare haft Uttern 560HT som väl liknar Ryds Camping, Örnvik 550HT m.fl och är väl inte längre så road av det vansinniga stampandet som gör det omöjligt att vistas i ruffen under gång. Den båttypen har väl ca 50HK rek. motorstyrka (gissar jag). Ryds 530 DC verkar ju ha en vassare skrovform och därmed en behagligare gång - hade jag hoppats. Är priset för detta en starkare motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ju djupare v-botten desto mer motorstyrka. Med planare botten behövs inte lika stor motor men och andra sidan går den inte lika bra i grövre sjö. Har själv en flipper 575 med 80 hk på. Den går inte jättebra i vågpr men den är hyfsat lättdriven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Köp en Ryds 530 om du giller båten men snåla inte med hkr på motorn.

Det är precis så som alla säger i sina inlägg, både båt, motor och passagerare mår bra av lagom stor maskin.

Båten kommer snabbt upp i planing, du kan dra av mycket gas lägg dig i 20-22 knop trimma ut motor så att styrningen går lätt åt båda håll och njut av att vara på sjön.

Detta gäller även om du är 2 eller 6 pers i båten.

Motorn går tystare drar mindre soppa än om den får gå på nästan maxvarv och håller dessutom längre för dig. Sedan är det inte fel att hinna med och se sig lite om i skärgården när du susar fram.

Själv har jag en Ryds 550gt med Ev 90. En i mina ögen mycket bra kombination.

Planar snabbt med 4 vuxna samt 4 tonårsbarn inkl packning för en dag. Jag kan dra av 1000varv men ändå få en bra marchfart.

Lycka till

//B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar vara ett enhälligt beslut - jag får rätta mig efter det!
Tack för hjälpen

Sören

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...