Bowman 0 Postad 27 Mars , 2010 Hej hej! Jag har precis köpt mig en femmeters styrpulpet i glasfiber, även i fall det tar imot lite så måste jag borra och greja lite. Jag skall installera spöhållare, kompass, fastskruvning av plottern/lodet och kabeldragning osv. Hur går jag tillväga bäst med detta? Jag har köpt mig lite sikaflex, antar att jag borrar lite mindre än skruven (Rostfri syrafast spetsig skruv?) geggar i lite sikaflex och sen skruvar? Dessutom så undrar jag lite över hur man bäst/snyggast drar kabel i båten för lanternor? Är det någon som kan visa mig till rätt tråd (vet inte riktigt vad jag skall söka på?) Eller kanske berätta i denna tråd om det inte redan finns beskrivet någonstans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Mars , 2010 Det låter väl bra. Kabeldragning blir snyggt om det finns ett skarndäck att gömma den under. Lägger du ett plaströr från för till akter så behöver du bara hänga upp det på några ställen och kan dra igenom kabel med ett snöre du lagt in i röret från början. Det finns även böjar och raka skarvar på byggmarknaden. Som princip gäller som du själv skriver att täta mot vatteninträngning där gelcoaten sticks hål. Borrning går bra med träborr för lite större hål. Hålsåg eller den modellen som har två ställbara spetsar med en borr i mitten som ger precis den håldiameter man vill ha inom vissa gränser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bowman 0 Postad 27 Mars , 2010 Ok. Tack skall du ha. Rör låter inte så dumt, får kolla på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Mars , 2010 Tejpa med maskeringstape över det område du ska borra så minskar risken för att få flisor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Mars , 2010 Jag har dragit en hel del rör i min motorseglare när jag håller på attrenovera. Trodde jag hade nån bild med ett skolexempel på rördragning. Dessvärre visade det sig att jag lyckats dra en provisorisk elledning strapad ihop med rören på den bästa bilden.Det svarta röret sågade jag upp för att kunna trä på en ledning med kontakter i änden. Set tejpade jag över det hela med eltape, därav färgen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 28 Mars , 2010 Av erfarenhet vet jag at det kan vara svårt att få plåtskruven att gripa ordentligt i glasfibern eller i tunn plyfa. Så om du kan så kör med genomgående skruv och mutter och stora brickor. Ett rör man hänger upp belastas inte mycket men om det är lite tyngre grejer eller vibration så..... Skall man bara fixera lätta saker så kan man limma med epoxi eller PL400 typen. Lycka till Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bowman 0 Postad 28 Mars , 2010 Ja jag kan tänka mig det. Skall försöka köra genomgående där jag kan. Nu när jag plockade bort gamla installationen av kablar och givare osv till förra lodet som satt på så såg det ut som att det bara var skruvar rätt i glasfibern, utan sikaflex eller motsvarande. INstallationen såg förövrigt fackamannamässig ut, så jag blev lite förvånad. Lägger inte vissa sikaflex när dom skruvar?, eller är det en jätteblunder av dom som installerade? Jag har ett problem till, i instumentpanelen vid ratten så är det liksom en fördjupning, Nya plottern sitter i en stålbygel liksom, och kommer behövas höjas upp, vad skall man ta, träkloss? Vilket typ av trä? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bowman 0 Postad 30 Mars , 2010 Ingen som har något tips på mina frågor? Tex upphöjningen för plottern? Trä är ju kanske inte så snyggt, hade hellre velat ha något vitt egentligen. Tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 30 Mars , 2010 Hej Hur mycket behöver du höja? kanske fungerar med typ skärbräda i plast som sågas till, om du är duktig på att såga snyggt. Där jag har haft befintliga hål som blivit lite gör stora har jag borrat upp och tryckt i gulplugg, sitter bättre än man kan tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bowman 0 Postad 30 Mars , 2010 Hej! Det var ju en superidé med skärbräda, skall se om jag hittar en vit eller svart, höjden kommer nog behövas bli ca 10 cm, men det gör ju inget om han tar fler skivor i lager. Skall funda lite på detta. Eller, täcka över hela hålet till hälften. Lite food for thought i alla fall! Tack! Menar du vanliga plugg man har till betongväggar? låter inte dumt, en sån plus sikaflex! Tack skall du ha, nu är jag på banan igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bowman 0 Postad 1 April , 2010 Tänkte jag skulle dela med mig av hur det blev, jag köpte något som hette typ palldistanser på en byggshop, bara såg dom av en slump, lägger typ åtta på höjd (icm tjocka) och skruvar igenom alla, kommer bli kalas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser