Maddis 0 Postad 16 Augusti , 2004 Hej Tänkte fråga er erfarna båtmänniskor hur mycket beväxningen påverkar bränsleförbrukningen och fart. Vår båt vi köpt har legat still hela sommaren tills vi köpte den för två veckor sedan. Båten är mycket beväxt, trimplanen tex är helt gröna. Blir det lättare/mer beväxning när en båt ligger mkt stilla eller? Båten drar ganska mycket bensin, men vi kan ju även ha trimplan och powertrim felaktigt inställda. Förmodar att detta också påverkar bränsleförbrukningen. H Madde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 16 Augusti , 2004 Jag skulle vilja påstå att fart och bränsleförbrukning påverkas väldigt mycket av att båten har en massa beväxning. Ta upp den och spola den ren med högtryck får ni se på skillnad.Ja,en båt som ligger mycket stilla blir mer beväxt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pidde 2 Postad 16 Augusti , 2004 Hej Har en kompis som har en Bella 640. Nysjösatt med 135Hp gör den 42knop. Efter 3 veckor och 15-20 tulpaner under så gör den 32knop. Han har ingen bottenfärg så han plockade upp den och rengjorde (skrapa och tvättade) efter det så gjorde den 42 igen. Så nog påverkar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 16 Augusti , 2004 Hej! Det påverkar en hel del! Det är ännu mer påtagligt om du seglar! Har hört att du kan köpa klart effektivare bottenfärg på Västkusten, och ännu bättre grejer i Norge ... Men har du inte alltför stor båt kan du lösa det på ett mycket enkelt sätt ! Jag köpte en beg obromsad trailer för 3000 kr och har fixat en bana från stranden ner i vattnet. På trailern har jag satt en extra vinch som jag drar upp båt och trailer på land med. Att sjösätta eller ta upp båten tar max 2 minuter, fungerar perfekt! OCH ... jag slipper allt vad växtlighet heter, slipper vara miljötjuv och måla båten med massa gifter, slipper slitet med att slipa och måla botten :-D DESSUTOM behöver jag aldrig oroa mig för båtens förtöjning när jag inte har koll på den. Fick tipset av killen jag köpte båten av som gjort likadant ... så den ser helt ny ut på undersidan ... ingen gul vattenlinje ens ! Har du en juste vinch på trailern kan du säkert använda metoden på hyfsat stora båtar! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maddis 0 Postad 18 Augusti , 2004 Hej igen. Tror ni det är bra att dra på sig dykutrustningen och försöka skrapa/tvätta av undersidan och trimplan och dylikt så gott det går eller sitter det förhårt? /Madde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 18 Augusti , 2004 Dra upp båten och högtrycksspola.Det måste vara det lättaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 18 Augusti , 2004 Hej, De testa i tidningen Båtnytt (eller om det var i Vi Båtägare) hur bränsle och fart påverkades av att båten låg i vatnnet och tilläts få beväxtning. Jag kommer ihåg att det var skrämmande höga siffror för hur mycket bränsleförbrukning ökade och fart minskade (farten uppåt 30% vill jag minnas). Om jag inte minns fel var det en Uttern S64 de testa detta på. Kan försöka rota reda på tidningen om nån vill ha mer exakta siffror. Eftersom det är ganska sent på säsongen kanske en upptagning för rengöring inte är realistiskt utan får vänta till höstupptagningen. Men har du nån kompis som kan dyka och borsta ren botten osv så skulle jag nog satsa på det snarast, då kan du förhoppningsvis få några helger framöver där du kan pröva båten i lite högre (och mer bränsleekonomiska) farter. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskarn 0 Postad 18 Augusti , 2004 Bo får gärna leta rätt på den artikeln, intressant ämne!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maddis 0 Postad 19 Augusti , 2004 Håller med fiskarn. Om du orkar Bo vore det intressant om du hittade artikeln. Vi alla är nog rätt så intresserade av detta ämne. Bensin är ju inte direkt billigt :cry: /Madde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 20 Augusti , 2004 Jag är oxå intresserad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst speddy Postad 20 Augusti , 2004 varför snackar ni inte med seglarna? Dom om några vet det detta med beväxning kontra fart...vem tar annars upp en båt med truck för 800 spänn bara för o tvätta botten? Kolla seglarsnack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leif Postad 20 Augusti , 2004 Om det har växt så här mycket så måste det gå väldigt trögt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 20 Augusti , 2004 Har haft segelbåt i 20 år.Har oxå tagit upp båten mitt i sommarn och tvättat botten. Men nu gällde väl artikeln i Båtnytt motorbåtar och beväxtning kontra bensinförbrukning och sånt. Inte lika intressant för seglare.Än så länge är ju vinden gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nosail Postad 20 Augusti , 2004 nja...Stefan 48....om det är några som kan detta med farten kontra beväxtlighet s är det ju ni seglare...sen att soppa förbrukningen ökar om det gå rtrögre...njae...det hade jag ju förstås trott att dom skulle förstå själva... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser