Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Allard87

Raymarine RC435i

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har funderat på att skaffa en gps länge nu. Och har hittat en bekant som säljer sin raymarine rc435i. Är det något att ha i dag? Eller ska man satsa på något nyare?

tex en garmin 420?

Tacksam för svar och tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en sån på min förra båt och tyckte den var helt okej...visserligen inte senaste grafiken, men rätt stor skärm, 6 om jag inte minns fel. I modellen hade väl dessutom inbyggd antenn. Är priset rätt så tycker jag nog att den är fullt funktionell än idag. Jag köpte min ny 2006, så modellen har ju minst 4-5 år på nacken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en i in förra båt också. Har inte använt båt GPS tidigare, men tycker den va aningen långsam att uppdatera kartan när man körde lite fortare, typ 25 knop..

Men jag kanske inte kunde använda den helt rätt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att grafiken inte är så jätte bra gör mig inget. Men om den inte hänger med ordentligt i lite högre hastigheter blir jag orolig. Priset ink karta är 4 000, dyrt?

Tack för svaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en sådan sedan flera år tillbaka. Är mycket nöjd. Har bytt sjökort i den några gånger. Kör man över 25 knop så är det ju ändå i kända vatten, så det där med att den inte hänger med, saknar ju praktisk betydelse. Jag kör som fortast ca 35 knop, har aldrig upplevt att den inte vet var jag är när saktar ner igen. Priset är ju väldigt beroende på vilket kort som sitter i den. Bara ett kort kostar ju ca 2800:-

Senast ändrad av Reine | 28 mars 2010 | 08:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundera lite på vad du ska använda den till. En ny plotter t.ex. Garmin GPSMAP 421 kan mäta bränsleåtgång, visa AIS-mål mm. om man anlsuter de tillbehören. Den har dessutom autoguidence, fiskekartor, hamnbilder mm.

Med sjökort (G2 Vision) hamnar du på ca 5500:- för en 421:a. Då är det bara 4 skärm vilket är väldigt litet för en snabbående båt. Du kommer att få zooma in och ut mycket för att få överblick när du kör. Å andra sidan har du tre års garanti förutsatt att du köper den ny av en återförsäljare som handlar från Garmin Sweden AB.

Raychart 435i är relativt driftsäker. De flesta problemen brukar kunna lösas med en mjukvaruuppdatering. Funktionerna är basic, ingen AIS, ingen bränslemätning, ingen autouidence. Men 6 uppåtriktad skärm är ett mycket stort plus! Idag är det bara Interphase som har en liknande plotter, men den är relativt dyr (ca 8000:- ) och den har inte samma vattenskydd.

Med Navionics Gold 44XG (2800:- ) får du sjökort över hela östersjön inklusive Finska sjöar, Baltikum, Svenska västkusten mm. Det har varit problem med 44XG till RC 435i, men det ska enligt Raymarine nu vara löst i 2010 års upplaga. Om du lämnar in ditt gamla Navionics kort så får du rabatt på ett nytt kort.

Mitt råd är att en stor skärm är till störst fördel. Är 435:an i gott skick så kan den bli en god vän på sjön under 1-3 säsonger.

Senast ändrad av Pelleplotter | 28 mars 2010 | 10:43

post-10013748-1394236288,623_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad för båt du har men skulle jag skaffa en ny GPS nu så skulle jag skaffa en som är NMEA2000 kompatibel, då kan du läsa motordata etc i plottern... Det var väl det Pelle plotter menade..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för svaren!

Jag kommer enbart använda den som ett hjälpmedel till papperskorten då jag har tröttnat på att försöka lista ut vilka öar som är vilka :)

Att läsa motordata är inte intressant då jag har en motor från början av 90-talet.

Längre utflykter har jag inte vågat mig på en då jag inte har haft båt så många sesonger. Det här blir min 3:e i skärgården.

Så den ska bara vara ett hjälpmedel för dagsutflykter.

Ang kortet jag får med så täcker det betydligt större område än vad jag behöver. (I dagens läge)

Han som som ska sälja den har inte använt den på ett tag. Så det kanske är dags att uppdatera programvaran. Någon som vet ett ca pris på detta? Samt att uppdatera kortet som följer med.

// Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdatering av programvara kostar ca 500:- hos återförsäljare. Det kan du även göra själv om du har en CompactFlash-läsare genom att ladda ner programvaran gratis från Raymarines hemsida och lägga in det på ett tomt CF-kort.

Uppdatering av sjökort till ett lika stort område kostar 50% av nypris. Exempelvis kostar 44XG ca 1450:- att uppdatera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har version 1.09.00 eller senare av programmvaran så finns ingen anledning att uppdatera såvida inte du ska resa till USA med plottern och vill ha WAAS-korrektion. Har du en tidigare version så bör du uppdatera för att plottern ska bli så driftsäker som möjligt och för att du ska få funktioner som inte fanns med från början. Senaste proramvaran hetr 1.11.00

Sjökortet kan vara värt att uppdatera om du vill ha hydrographicas sjökort, det har tillkommit många områden de senaste två åren. Annars händer det ju inte allt för mycket i sjökorten. Det är dock skönt att alltid ha fräscha sjökot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2010-03-28 vid 10:42 skrev Pelleplotter:

Fundera lite på vad du ska använda den till. En ny plotter t.ex. Garmin GPSMAP 421 kan mäta bränsleåtgång, visa AIS-mål mm. om man anlsuter de tillbehören. Den har dessutom autoguidence, fiskekartor, hamnbilder mm.

Med sjökort (G2 Vision) hamnar du på ca 5500:- för en 421:a. Då är det bara 4 skärm vilket är väldigt litet för en snabbående båt. Du kommer att få zooma in och ut mycket för att få överblick när du kör. Å andra sidan har du tre års garanti förutsatt att du köper den ny av en återförsäljare som handlar från Garmin Sweden AB.

Raychart 435i är relativt driftsäker. De flesta problemen brukar kunna lösas med en mjukvaruuppdatering. Funktionerna är basic, ingen AIS, ingen bränslemätning, ingen autouidence. Men 6 uppåtriktad skärm är ett mycket stort plus! Idag är det bara Interphase som har en liknande plotter, men den är relativt dyr (ca 8000:- ) och den har inte samma vattenskydd.

Med Navionics Gold 44XG (2800:- ) får du sjökort över hela östersjön inklusive Finska sjöar, Baltikum, Svenska västkusten mm. Det har varit problem med 44XG till RC 435i, men det ska enligt Raymarine nu vara löst i 2010 års upplaga. Om du lämnar in ditt gamla Navionics kort så får du rabatt på ett nytt kort.

Mitt råd är att en stor skärm är till störst fördel. Är 435:an i gott skick så kan den bli en god vän på sjön under 1-3 säsonger.

Senast ändrad av Pelleplotter | 28 mars 2010 | 10:43

post-10013748-1394236288,623_thumb.jpg

har en lika dan i min båt vad är rästen av kablarna till svart röd plus å minus menrästn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Gå till Garmins supportsidor och ladda ner installationsmanualen. Dom är för kommunikation med andra enheter och instrument.

bild.png.d8e278997fc4a5212c337f7774901946.png

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...