Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Vator14R

Någon som provat iShopMarine?

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag har en Johnson 35 hk 1976. Problemet är att det är svårt att få i framväxeln. Jag har ännu inte rivit isär växelhuset, men jag har sökt lite på diverse forum och det verkar tyvärr finnas en risk att det är kopplingen (clutch dog)som är sliten. Om jag har tur kanske det bara är en justeringsfråga.

Jag kollade då lite vad en ny koppling skulle kosta, och fick ett pris på drygt 2.100:- hos en svensk leverantör. När jag letade efter en en sprängskiss till motorn hittade jag den på iShopMarine.com (en amerikansk site). Där kan man också beställa reservdelar direkt. Denna reservdel (BRP-0319565 Evinrude-Johnson) kostar där 74.21 USD, dvs ca 540 SEK. Den uppskattade fraktkostnaden var på ca 41 USD. Detta skulle då bli ca 840 SEK för reservdelen frakt.

Min tanke är alltså att plocka isär växelhuset, och när jag kunnat konstatera vilka delar som behövs överväga att lägga beställningen till t ex iShopMarine.com

Är det någon som testat att beställa från iShopMarine (eller annan leverantör med lägre priser än i Sverige)? Funkade det bra? Tog det lång tid? Var det bra reservdelar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna reservdel (javascript:popUpScItemDetail('... Evinrude-Johnson) kostar där 74.21 USD, dvs ca 540 SEK. Den uppskattade fraktkostnaden var på ca 41 USD. Detta skulle då bli ca 840 SEK för reservdelen frakt.

Tänk också på att tull och moms tillkommer.. Du kommer hamna på dryga halvapriset ungefär, mot svensk butik.
Har köpt grejer till min 70hk där och det fungerade alldeles utmärkt.

Senast ändrad av Daniel_B | 26 mars 2010 | 22:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset Daniel_B! Hur lång tid tog det för dig att få dina prylar? Betalade du med kort?

Drygt halva priset är ju ändå helt okey, om reservdelarna är likvärdiga vill säga. Just denna del har beteckningen BRP (Bombardier Recreational Products) och de är väl ganska stora och välrenommerade inom reservdelssidan vad jag kan förstå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är kanon att handla från iShopmarine. Billigare än en svensk marina. Tror att det om något eller några år går att beställa delar från Kina från Jong Ding Penta Ching.com för en tiondel av vad det kostar i Sverige.

Hoppas bara att våra svenska marinor tar mer än trettifem tusen för att byta en del när du inte kan vänta åtta veckor på leverans från Kina.

Tänk efter före.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att det tog 3 dagar plus 2 dagar i tullen.. och jag betalade med kort.

Smidigast så, men om man är osäker på säkerheten kan man fixa ett betalkort hos banken som bara används vid sådana transaktioner. Flytta över den summa du ska betala till det kontot och betala online.. då är det ingen risk att någon länsar lönekontot, även om det är en liten risk hos en firma som iShop..

Har faktiskt ingen aning om BRP, så där kan jag inte hjälpa dig..

Själv köpte jag en ny stator och lite annat.. bara bra grejer, och jag hamnade också runt halva priset mot vad svenska butiker skulle haft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bregott_22

Förstår inte ditt inlägg, vill du utveckla?

// Jiha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller också fattar de svenska marinorna att de inte kan hålla en så hög ocker prisnivå, så att de sänker till lite mer skäliga priser.

Det gäller inte bara marin-branschen utan även kamera-branschen. När det gäller kameror så säger tillverkarna att prisbilden avspeglar vad konsumenterna är villiga att betala. Förvånad

Jag köper en ny kamera för under halva priset i amerikat mot i sverige.. objektiven likaså.
Så för att inte svenska konsumenter ska köpa kamerorna i amerikat så har infört garantizooner. Garantin gäller inte i sverige om den är köpt utanför den europeiska zoonen.
Samtidigt fortsätter svenskarna glatt att betala dubbelt så mycket för sina prylar..

Visst när det gäller sverige så har vi en halvårssäsong på marinsidan mot USA:s åretruntsäsong.. så bara det gör väl att prisbilden ser anorlunda ut. Men trots det, så tycker i alla fall inte jag att prisbilden inte skulle vara så skev.

Min slutsats precis som kameratillverkarna säger, är att prisbilden avspeglar vad konsumenterna är villiga att betala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt pris för en clutch 319565 1943:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att denna tråd har engagerat så många redan! Glad

Den allmänna frågeställningen är ju huruvida det är lönsamt att beställa reservdelar från internet (i detta exempel ifrån USA), eller om det är säkrast att köpa dem hos din lokala handlare?

Själv kan jag tänka mig att testa nya sätt att köpa prylar billigare, om de har goda referenser och jag själv har gott om tid. Annars när det är mer akut går jag gärna till min närmaste marina. På så vis kan man sätta lite prispress på de svenska leverantörerna samtidigt som man ändå stöttar sin lokala firma. Det finns säkert hela skalan av konsumenter på detta forum (dvs de som alltid handlar lokalt vs de som alltid beställer till lägsta pris).

Frågeställningen kan också nog vara densamma för mängder av områden (kameror, telefoner, elektronik, fiskeprylar, dykprylar, etc, etc).

Wanmar, du skrev Riktigt pris för en clutch 319565 1943:- . Var hittade du det priset? Finns det någon svensk website där man själv kan söka reservdelar och hitta priser, eller är det möjligen så att du själv jobbar i branschen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite beroende på vad man ska handla för prylar så kollar man ju först om det går att handla önskvärd produkt av önskvärd kvalité från asien. Detta alternativ är såklart billigast med råge. Frakten brukar inte ta mer än 7-10 dagar till sverige och är det större/dyrare prylar skickas det oftast med DHL eller liknande och är framme på ca 4-5 dagar. Fraktkostnaden från asien är mycket billig och oftast billigare än att skicka samma pryl till din granne med posten. Oftast slipper man dessutom tull o moms då tullen lägger mest krut på USA-paketen och kineserna är väldigt tillmötesgående med att skriva ner värdet, skicka med falska fakturor etc.

Handlar man från USA är det bäst att ja en privatperson som mellanhand som kan skicka paketet utan företagsloggor etc. Sätt $50 på paketet så slinker det igenom 9 ggr av 10 aven om innehållet är värt 10-20 tusen. Problem om paketet skulle försvinna förstås men det händer extremt sällan på paket med tracking.

I sverige handlar man prylar ENDAST om du MÅSTE ha prylen NU. Aldrig annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja jag är i branschen så jag har tillgång till det rätta priset från brp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...