Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
mussepigg

byta ut likströmsgeneratorn

Rekommendera Poster

Sitter på en aq100/115 med en gammal rostig likströmsgenerator.

Planen är att byta ut den mot en ny fin växelströmmare från biltema typ bosch universal (fixat ventilation nära orkanstyrka i motorutrymmet, människor tenderar att reagera dåligt på stark värme och tryckvågor) som faktiskt laddar upp batterierna, frågan är runt fästet.

Är det bara att skruva fast i befintliga fästet, eller krävs egen modifiering?

Någon som har erfarenheter, tips och gärna bilder på samma typ av ändring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Skruva å kör.

Växelströmmare har egen inbygggt laddrelä, elektroniskt.

Skulle den snurra för fort så kan du sätta på en större remskiva senare.

Du får modifiera ansutningskablarna lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt med en generator som ger fullt redan vid tomgångsvarv på motorn. Kolla maxvarv om det finns med i specifikationen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kompletterat min motor med en extra generator. Det kan vara lite pill med att få remskivorna att ligga parallellt. Fick tillverka ny hållare och spännarm. Jag köpte generatorn på skroten billigare än Billigtema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 I båtar, bör man ha en gnistskyddad generator. Bilgeneratorer är vanligtvis inte gnistskyddade.



Senast ändrad av Rollen | 28 mars 2010 | 18:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man rädd för gnistor så är väl en växelströmsgenerator vilken som, ett stort steg frammåt, gentimot en likströms.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte en ny växelströmmare som jag är orolig över att den ska ställa till det med gnistor, utan det är mer gamla prylar som är mer än 30år gamla, kablar som tagit stryk, likströmmaren är knappast godkänd med tanke på att all text nästan rostat bort.

Så det ska nog gå fint bara tempen går över på plussidan och det slutar snöa någon gång Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en bensinmotor bör generatorn vara gnistskyddad oavsett om det är växel eller lik.

Kört växel oskyddad i mer än 25 år på dieselmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Rolle å Lasse-L

Nu är ni nästan ute och cyklar.

Vissa ~strömmare har en släpkontakt. Men om den skulle ge gnistor så brinner hela kontakten upp ruskigt snabbt.

Annars ger de inga gnistor.

Dessutom, man startar alltid en fläkt för motorrummet innan man startar en bensinare eller hur?

Finns det läkage måste man ha väldigt dåligt luktsinne att inte upptäcka det. Sedan så antänds inte gasblandningen hur som helst. Praktiskt taget inte möjligt från en ev liten minimal gnista från generatorn.

Tänk bara hur det var när du körde moppe och stiftet blev surt, har du glömt det? Det kunde komma hur mycket gnista som helst men det tänder inte.

Praktist taget nästan alla bränder har uppstått efter tankning pga spill som letat sig ner till grenröret och förångats där.

Så till trådskaparen, kör du på en växelströmmare och dra nya kablar så du inte får spänningsfall.

Hälsningar,

Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du måste modifiera generatorfästet genom att lägga till ett öra på den ändan närmast generatorfästet, detta för att diametern på växelströmsgeneratorn är större än original.

Gnistskyddad eller inte, jag lägger mig inte i den diskussionen. Jag gjorde dock som ovan med ett fungerande resultat.

//Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cyklar eller åker moppe! Att en moped med surt stift inte startar, beror på att det inte blir någon gnista. Hur tar sig bränslespillet från tankningen in i motorrummet,och ner på grenröret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest en sorts sammanfattning och förtydligande av ovanstående så att alla hänger med ...

Växelströmmare (AC-generator eller ibland bara alternator) är och förblir betydligt effektivare än likströmmare, detta faktiskt enkom för att den lätta fält- och den tunga generatorlindningen (G ) vid halvledarnas intåg kunde byta plats sinsemellan!

Notera f.ö. att bägge generatortyperna - trots namnen - har likström på utgången G .
För att kunna ladda ett batteri måste generatorn/alternatorn naturligtvis alltid ha nån form av likriktning, i annat fall kallas det lysspole och används då främst till lanternor - som ju inte bryr sig om polaritet.

Tillbaka till fördelarna med växelströmmare, där kärnan alltså ligger i platsbytet mellan fält- respektive generatorlindning. Tidigare var ju släpkontakterna av nödvändighet också likriktare, svårare är det faktiskt inte!

Tåliga halvledardioder innebar att den grova och tunga genererande lindningen inte längre behövde snurra bara för att sen kunna likriktas med kollektorer/släpkontakter. Den kunde plötsligt lindas med rejält grov och tung koppartråd, eftersom den blev en del av den omgivande och stillastående statorn.

Fördelarna med platsbytet är flera, i summarisk form rör detta saker som;
platsbrist, g-krafter, inre elektriskt motstånd, ringformade släpbanor och minskad gnistbildande ström.

Släpkol gnistrar normalt alltid i kontakt med sin roterande mässingsbana, men strömstyrkan plus antalet lindningsvarv (induktansen) - ihop med antalet glappkontakter per sekund - avgör hur mycket stora och potentiellt antändande gnistor som bildas. AC genererar normalt betydligt mindre brandrisk per amperetimme, så bytet borde rimligen minska brandrisken!

Tänk på att bra uteffekt hos alternatorn redan vid låga varv, som sagt ställer extra krav på fästena. Alltså att den inbygda spänningsregleringen håller sina fabriksinställda 14 volt vid betydligt lägre varvtal innebär att den måste sitta fast extra stadigt, eftersom mekaniskt ger lågt varv istället högt vridmoment. (Som varje cyklist nog märkt:)

Ett effektuttag på exempelvis en hästkraft redan vid tomgång innebär därför ett rejält kraftmoment/ dragmotstånd som kan böja klenare konstruktioner. (Alternatorns egna fästen är säkert minimerade av ekonomiska skäl, och höljet dyrt att byta. De billigare kringfästena bör nog därför vika sig något - men bara något - lättare?)

Bilden:
Föreställer min ganska nya 40A alternator, den rödmarkerade krokiga och smala luftkanalen innebär väl lite minskad bensingas/syre-tillförsel just till kolen/gnistorna. Det är tydligen denna typ av reducerad kylning/ventilation till släpkolen som kallas gnistskydd, och som skiljer båt- från bilutförande. Hmm..?



Senast ändrad av Thomas-1 | 29 mars 2010 | 20:48

post-10006646-1394236290,2266_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas 1

Det var väl ungefär det jag skrev, men jag var inte så välformulerad.

Notera även att det finns generatorer utan släpskor/ringar.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...