Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
KillerBoo

Kable till VHF-antenn: Kan man sätta en skarv på den?

Rekommendera Poster

Om nån månad så kanske isen släppt tillräckligt för att jag ska ta mig till mastkranen. Tänkte montera VHF-antenn i masttoppen och undrar hur det är med kabeln: Kan jag skarva den med en sådan genomföring man använder till lanternor m.m när jag går igenom däcket och in i båten, eller händer saker o ting med signalkvalitén om man skarvar? Vill ju ha möjlighet att ta isär om jag nån gång skulle få för mig att masta av ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, men bortsett från skarvens placering så har det alltså ingen betydelse för funktion/räckvidd så länge den är fuktskyddad? Tänker främst på att kablar för ekolodsgivare inte ska skarvas/kortas/förlängas, men för VHF:ens funktion har det alltså ingen betydelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om ingen skar är att föredra, en sakmässigt gjord och skyddad skarv i antennkabeln har i princip minimal åverkan till vhf:ens funktion.

Då skall man använda kopplingsbitar av korrekt typ och god kvalitet, göra skarven änligt instruktioner för den betr. kabel- och kopplingsdontypen, och till sist skydda skarven varje år - även under vinterförvaring - så att fukt inte kan komma in i kabeln.

Annars så korroderar skarvkomponenterna så småningom, fukt finner sin väg in i kabeln, och om några år dämpas signalen ordentligt vid mottagning ocg sändning, och till slutet är antennen 'död'.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag inte föranleda dig att tro att en skarv inte har nån btydelse. jag kan inget om VHF eller radio överhuvud taget, men av bitter erfarenhet är det nog så att en skarv är en svag punkt.

Skulle jag skarva en kabel till en VHF skulle jag använda en riktigt bra kontakt allra helst placerad under däcket. Jag har på min båt en VHF-kabel från masten som är skarvad i sittbrunnens durk (min mast står i sittbrunnen) med en däckskontakt. Om den fungerar vet jag inte. Jag skippade VHF-antennen för en Vindex Glad, trotts att det fanns en VHF i båten.

Enligt en kompis som jobbat med radiokomunikation har typen kabel också en stor betydelse. Vi får hoppas att nån kunnig på området kan utveckla

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skarvar man med lödning eller ett kontaktstycke blir det ingen märkbar försämring av signalen. Problem som kan uppstå är att korrossion kan försämra elektriska förbindningen med det går ju att skrapa bort oxid.

556 är för kontakten till släpvagnen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skarva med en krympkontakt under deck och lämna några decimeter slack för att kunna klippa av ändarna vid eventuella problem med korrotion. Visst ger varje skarv en potentiell förlust av signalstyrka men i praktiken är det inget problem så länge skarven är frisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHF är känslig för skarvar. Så få och så bra som möjligt. Måste skarvas med en s k koaxialkontakt. Som dessutom ska ha rätt impedans. Både kablar o kontaker finns i olika impedans typ 50 ohm, 75 ohm etc. Ska vara samma märkning på kabel och kontakt.

Jag skulle inte skarva direkt där masten möter däcket, finns få kontaktdon som är såpass vattemsäkra så de tål flera säsongers regn och överspolning. En lite längre kabel som går att dra ner i en lucka typ den som finns på bild ovan, och skarva alla kablar nere i båten på ett torrt ställe. Både antenn och övriga.

Koaxial-kontakter beror på lite på budget. Rolls-Royce varianten är den här vattensäkra på ELFA som dessutom går att montera utan lödkolv och specialverktyg:

46-074-12    Stiftpropp N för H100     480,00 kr plus moms!
46-086-18    Hylspropp N för H100     432,00 kr plus moms!
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&a=0/48C87B88DDE7453BE10000000A0A036A/48C936A004D6453BE10000000A0A036A/48C9378F04D6453BE10000000A0A036A/48CE93DAB3017450E10000000A0A036A

Billigare finns; t ex serie BNC, men då får man löda eller måste ha en speciell crimp-tång som klämmer fast kontakten. Prata med någon kompis eller radioaffär som kanske kan låna ut grejor?

 

Hm, vid närmare tanke; ha tillräckligt lång kabel så du kan dra den hela vägen till VHF'en nere i båten utan skarv. Vid avmastning drar man ur kabeln ur luckan, rullar upp den och fäster den på masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders: Oskarvad kabel är inte ett alternativ. Ska löda fast kontakten in i apparaten och kabeldragningen inne i båten förutsätter att det inte sitter en klump i änden. Tack för infon ang impedansen. Kabeln är stämplad 50ohm så det blir väl en koax-skarv innanför genomföringen. Om jag inte vill lägga 600 spänn på däcksgenomföringen toaen tipsade om längre upp, vad använder jag isf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ till däcksgenomföring...hm.

Men titta, om man inte reflexmässigt slår upp ELFA såfort man ska ha nåt elektriskt! Kolla på Hjertmans som har både däckskontakt och däckskontakt koaxial!

Ser användbara o vattentäta ut med rätt montering:

http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/masterframe.asp?flik=5

Alltså, vattentätt mot läckage in i båten. Fukt i själva kontakten lär det fortfarande bli, med korrosion o elände efter ett tag.

Är förstås fortfarande lite skeptisk till hur utomhuskontakter kommer att hålla i längden. Skulle jag montera själv så skulle det som sagt bli toaen's förslag ovan. För att få in kontakterna under däck. Tror inte jag sett något billigare som jag skulle lita på klarar regn och en o annan översköljning.



Senast ändrad av Anders_St | 26 mars 2010 | 12:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i dag en däckskontakt som är rejält oxiderad. Till våren blir det genomföring och skarv enligt Tommys förslag längst upp. Skulle hunnit med det redan förra sommaren men det var så fint väder så jag seglade i stället =)

Killerboo, jag tror du kommer att ångra däckskontakten om ett par år så om du sätter dit en, sätt den på ett sådant ställe att du i framtiden kan byta till en större genomföring i samma hål och ta till lite extra kabel så att du kan få in någon halvmeter genom genomföringen och göra den konstruktionen i framtiden.

 



Senast ändrad av Gaidin | 26 mars 2010 | 13:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ja jag får väl kika runt. Huvudfrågan -om kabeln är skarvbar- är iaf besvarad med ett Ja, verkar alla vara ense om iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju andra varianter på däcksgenomföringar. Denna hade jag på min havsfidra http://www.mitron.se/SURE-E/thru.html

Sen dess har jag bara haft krånglande däkskontaktskit. På Thallata måste jag ta tag i problemet innan sommaren och få nått som fungerar längre än till första regnskuren Glad.

 

Det gamla talesätte; Snålheten bedrar ofta visheten är ofta inte helt fel.

tommy

 

 



Senast ändrad av toaen | 26 mars 2010 | 15:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en antennkontakt (vhf), där man kan skruva bort den grövre delen med löpmutter. När man gjort det återstår den innre delen som endast är något grövre än kabeln. Då blir det möjligt att använda en billig kabelgenomföring, t.ex Hjertmans 5457-7 45 kr. Kontakten köpte jag hos en bil/båtradiofirma som även monterade den. Minns inte vad kontakten kostade, men den nog inte billigast. Det har fungerat bra sedan 1997.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En smidig koaxialkontakt som tål lite väder är serie TNC. Ser ut som N men i halvskala. Passar RG58-kabel och sådan kabel finns dessutom med förtennad skärm för bättre vädertålighet.

Man kanske tycker RG58 är i klenaste laget men VHF på sjön handlar mest om räckvidd lika med de båda radiohorisonterna så även om halva effekten försvinner upp till antennen är det tillräckligt kvar. Grövre koax ger inte bättre räckvidd.

Jag har samma jobb framför mig att fixa genomföring då den gamla är av UHF-typ och ganska oxiderad. Min plan är en genomföring av den typen man sticker igenom kabel med kontakt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske en FME-kontakt, finns adaptrar till i stort sett alla andra kontakter.
FME (förkortning för For Mobile Equipment) är bra grejer.

Kolla in radioamatör-shoparna, dom har enormt sortiment och mycket bättre priser (och dessutom kan dom grejerna).

exempel: http://www.alfakom.se/info-htm/kon_hf2.htm#FME



Senast ändrad av Gunnar_ | 26 mars 2010 | 19:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I lumpen fick jag gå en kurs till signalmekaniker. Den var på ett drygt halvår i Uppsala. De flesta av oss hade lött ihop nån förstärkare och liknande. Läraren i lödteknik ställde en fråga till oss soldater om någon kunde löda. Alla räckte upp handen.

Jag ska visa att ingen av er kan löda var hans skadeglada kommentar.

Det visade sig att han hade helt rätt vilket han givetvis visste den luringen. Men med tiden fick man till en skaplig vätning med en vacker hålkärlskant och nästan ren fog. Lödningarna granskades med lupp.

Kursen tog c:a 20 timmar och man fick göra reparationer i enklare kommunikationsapparater. Vill man lära sig att löda hjälpligt kan man lätt träna på en koppartråd. Det gäller att ha lagom varmt. Ofta har man inte tillräckligt hett. Kopparen ska bli så varm att tennet smälter av att tennet sätts an mot koppartråden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har monterat 2st däckskontakter (glomex) för vhf 50ohm och för tv-atenn 75ohm som regelbundet fettas in med kontaktfett. har suttit sedan 05, ingen synlig oxid eller märkbar försämring av mottagningen.
Tänk på att få antennen över masten eller en sprötlängt ifrån masten annars riskerar man att få radioskugga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen får man byta kontakterna med 10års mellanrum, men kanske kan ses som en bra service intervall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu håller väl ni till i sötvatten och det gör ju även KillerBoo, men det är en ruggig skilnad på sötvatten och på västkustens salta vatten. Jag skarvar aldrig i däck, jag brukan använda en cableport, en så'n som toaen länkade till.

Man bör i vilket fall som helst byta kabel vart tionde år om man använder RG-213. På seglebåtar med masttoppsantenn bör man byta vart annat år om man använder RG-58.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade just på om det inte är en jkl skillnad mellan söt- o saltvattenmiljö även i detta sammanhang. Nu är det väl kanske inte själva kostnaden som sådan för en cable port som jag drar mig för utan tycker mest det är onödigt att lägga 5-10 ggr så mycket pengar på en sak, som kanske skulle kunna lösas på ett lika bra, men billigare sätt. Jimsan verkar ju iaf ha bra erfarenhet av kontakterna och när jag köpte Maxin var inte ens kabeln till topplanternan skarvad med en kontakt.. endast tvinnat och eltejpat... huga, MEN det funkade vilket jag inte håller för särskilt troligt om det varit i saltvattenmiljö (Det övriga elsystemet var lika illa, men det är iaf åtgärdat nu). Gör man därför en ordentlig skarv, med ett ordentligt skarvdon/skarvkontakt och dessutom håller efter densamma med regelbunden tillsyn  så känns det som 5-10 års bytesintervall inte är nånting att rygga för..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ som är billigt, enkelt och säkert är att låta kabeln gå igenom ett hål i däck och använda vanliga kabelkontakter.

Kontakten görs vattensäker med vulktape. Kabeln tätas i däck med t.ex sikaflex. För att vatten inte ska tränga in i sandwichdäcket kan ett tunt rör plastas fast.

Inte så snygg lösning men funkar.

Vulktape använder vi alltid på kontakterna i masttoppen och nere under däck vid mastfoten. Det rinner in vatten där ibland och med vulktape blir det vattentätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kontaktfettet håller saltet borta från metall ytorna. Säkerligen håller det bättre i sötvatten,
Vår båt far som mest illa vintertid då den på land står nära en stor saltad väg med mycket tung trafik!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle fixat en sån här enkel men välfungerande reservantenn ...
http://www.sxk.se/tekniska/btf/navigation/vhfant.htm

Har själv den grova RG-213 hela vägen, fritt hängande inuti masten med buntband som effektiva ljuddämpare. Ger som sagt antagligen bara marginellt bättre räckvidd vid svåra förhållanden, men kabeln är stadig och hållbar där den gnags emot fallen. Skarv under däck vid masten. Lödade skarvdon och kontinueligt inkopplad VSWR-mätare.

Kanske lite överkurs med mätarn, men man får snabbt svart på vitt hur antennanläggningen fungerar. Minsta svaghet i nån kontakt ger direkt försämrat mätvärde så man har örnkoll. F.ö. inte alls ovanligt att kontakter måste rengöras eller rentav bytas.

Här en hyfsat överkomlig SWR-mätare ... http://www.fbradio.se/store/index.php?main_page=product_info&products_id=152

Bruksanvisning ... http://sm2yer.dyndns.org/shack/acc_hp202/zetagi_hp201.pdf

(Man sänder en bärvåg på nån otrafikerad kanal, justerar utslaget till maxläget och slår över till REF-läget, läser av värdet som idealt skall vara nära 1:1 men aldrig över 1:3 för då kan slutsteget skadas ifall det är oskyddat. Uteffektmätning har f.ö. dålig mätnoggranhet för vhf, men det är inte så intressant.)



Senast ändrad av Thomas-1 | 27 mars 2010 | 17:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...