Terrafobica 68 Postad 25 Mars , 2010 Ordet sköljer är det ord jag sedan barnsben har använt för den dagen då isen släpper och ger sig av. Så här kan det låta: har det sköljt i Harkskärsviken? inte än, men det sköljer nog vilken dag som helst nu. Är det ett dialektalt ord tro? Ingen i Stockholm har hör det förut, men alla gillar ordet som ju har en klar betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 25 Mars , 2010 Aldrig hört. Men det låter ju bra och fint. Så hädanefter kör jag på det. Nu börjar jag: Bällstaviken har börjat skölja utanför mitt fönster i Sumpan. Det strömmar på bra från Solvalla... Sådärja. Det kändes bra att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 26 Mars , 2010 Aldrig hört. Bor i uppland men har rötter från västkusten. Låter trevligt - att skölja är ju att dränka något i vatten så det är väldigt passande. Kan du inte maila in till Språket på P1 och fråga. De brukar ta upp olika ord och ta reda på om de är dialektala och var de används någonstans. De brukar ocksåberätta om ords ursprung. Går ett program på ½-1 timme i veckan där du sedan får svar. Ofta skriver folk som känner till ordet in till Språket och berättar det så på det viset har man kunnat kartlägga ord som man inte visste så mycket om tidigare också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 26 Mars , 2010 Så skönt att höra nån mer som använder det är inflyttad 08a och här fattar ingen heller det men jag är västmanlänning och där används det flitidt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fotohazze 0 Postad 15 April , 2010 Det vackra ordet SKÖLJER kunde vi ropa ut över Öresjö 14/4. Vårhälsningar från Fotohazze Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 15 April , 2010 Kul! En helt ny betydelse av ordet för mig som västkustbo. Håller med Cia om att det är ett intressant ämne för Språket i P1 (ett av mina favoritprogram). Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 16 April , 2010 Nu är det fritt att segla i Uppsala också. Är inte säker på att man kan ta sig till Stockholm ännu men till klubbholmen ser det fritt ut. Nu ska här byggas båt i turbofart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 17 April , 2010 Isfritt ända in i Lännåkersviken som syns innan Gålö korset och Karlslunds Marina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser