Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Terrafobica

Sköljer

Rekommendera Poster

Ordet sköljer är det ord jag sedan barnsben har använt för den dagen då isen släpper och ger sig av.  Så här kan det låta: har det sköljt i Harkskärsviken?  inte än, men det sköljer nog vilken dag som helst nu.  Är det ett dialektalt ord tro?  Ingen i Stockholm har hör det förut, men alla gillar ordet som ju har en klar betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig hört. Men det låter ju bra och fint. Så hädanefter kör jag på det. Glad

Nu börjar jag: Bällstaviken har börjat skölja utanför mitt fönster i Sumpan. Det strömmar på bra från Solvalla... Flört

Sådärja. Det kändes bra att säga. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aldrig hört. Bor i uppland men har rötter från västkusten. Låter trevligt - att skölja är ju att dränka något i vatten så det är väldigt passande.

Kan du inte maila in till Språket på P1 och fråga. De brukar ta upp olika ord och ta reda på om de är dialektala och var de används någonstans. De brukar ocksåberätta om ords ursprung. Går ett program på ½-1 timme i veckan där du sedan får svar. Ofta skriver folk som känner till ordet in till Språket och berättar det så på det viset har man kunnat kartlägga ord som man inte visste så mycket om tidigare också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så skönt att höra nån mer som använder det är inflyttad 08a och här fattar ingen heller det men jag är västmanlänning och där används det flitidt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vackra ordet SKÖLJER kunde vi ropa ut över Öresjö 14/4.

Vårhälsningar från

Fotohazze

post-10012910-1394236310,1678_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul! En helt ny betydelse av ordet för mig som västkustbo. Håller med Cia om att det är ett intressant ämne för Språket i P1 (ett av mina favoritprogram).

Hälsningar,
Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det fritt att segla i Uppsala också. Är inte säker på att man kan ta sig till Stockholm ännu men till klubbholmen ser det fritt ut.

Nu ska här byggas båt i turbofartSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Isfritt ända in i Lännåkersviken som syns innan Gålö korset och Karlslunds Marina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...