galnekocken 0 Postad 25 Mars , 2010 ...som jag i min båt, som jag inte vet ålder på, behöver man specialslangar om man ska byta. Det sitter radiartorer på slangarna, två stycken på BB och SB, hur placerar man dessa så att verkningsgraden blir den bästa. Dessa är placerade under kojerna, och måst ta god tid på sig att värma luften. Har ett antal datafläktar som skulle kunna komma till användning. Värmaren i sig är vackert målat i grått, typ flottans båtar förr. Det finns en skorsten med i spelet, vågar man sova med värmaren igång? Hur mycket drar en sådan i timmen, den är säkert 30 år gammal. Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Mars , 2010 Min GeHå värmare tog förbränningsluften via ett särskillt slang som var integrerad i skorstensslangen. Då är det inga problem att låta brännaren gå hela natten. Nu gjorde jag oftast inte det, utan tände den när jag vaknade på morgonen, (Vaknar alltid tidigt) och låg kvar i sovsäcken en stund tills det hade kommit lite värme. Jag seglade oftast sent på höstarna. Denna tråden diskuterar frågan http://www.maringuiden.se/forum/;thread=326614 Hur mycket den drar i fotogen, vet jag inte, men det står i specen 2liter/dygn och det blir väl knappt en deciliter i timmen. tommy fd GeHå ägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
galnekocken 0 Postad 25 Mars , 2010 Det blev så långt och tråkigt att jag tappade tråden, kan man köra med bättre slangar som också avger värme, än gröna trädgårdsslangar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 26 Mars , 2010 GEHÅ/POD värmaren säljs fortfarande ta kontakt med återförsäljare/leverantör. AB POD, Kristdala. Finns både bruksanvisning och broschyr på deras hemsida. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Mars , 2010 Dessvärr är det ju så i diskusionforum på nätet att att vissa trådar tar såna vändningar att man måste lära sig att sovra. Då kom du kanske inte så långt att du hittade de inläggen på slutet som handlade just om GeHå värmaren, med många bilder och min gamla beskrivning i bild och text! Det är viktigt här i livet att man ibland har tråkigt, för att man rätt skall uppskatta de gläjestunder som livet nån sälsynt gång ger. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser