Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
micke12r

Värme

Rekommendera Poster

Vad ska man välja, luft lr vattenburen värme. För o nackdelar, kom med förslag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft båda. I min Flipper 850 hade jag en gasoluppvärmd vattenburen värmare. Idag i min Bella 850 har jag en dieseldriven Wallas värmare. Utan tvekan tycker jag att den luftburna Wallasvärmaren är bäst. Värmen kommer snabbt och den blåser ut och jag får snabbt en uppvärmd och torr båt när det regnar eller är kallt. Den vattenburna tar tid på sig och jag hade dessutom problem med att få riktigt bra snurr på vattenflödet. Värmen i vattnet tog s a s slut innan den hann varvet runt i all radiatorer. Det är säkert så att det finns andra och bättre vattendrivna produkter idag men jag är så nöjd med den luft värmare jag har idag att jag skulle välja den igen. Mvh, Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördel med tex en glembringkamin (disel) med vattencirkulation: elåtgången är försumbar. Värmen blir behaglig och inte så torr och försvinner inte så fort man öppnar.

Fördel luftburet - som ovan - vill man ha värme på kortare tider och inte är ute så mycket på för och eftersäsong är nog det att föredra då man kan få upp värmen fort.

Observera dock att med ett vattenburet system och motorgång kan du få en fin gångvärme med en värmeväxlare så när du är framme har du det varmt och gott från start.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelen mew wallas är väl skorstenen på skarndäck, blir lätt snubbelrisk på denna, plus att kåpan måste monteras av och på. Har själv en eberspächer med skorsten på sidan av båten, blir bra med värme och bara att vrida på ratten så startar värmen.

/danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har haft problem med Wallasen när det lutar som det ofta gör i segelbåt. Då har den sotat igen och ger nästan ingen värme tills den blir sotad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...