Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
MX_Max

Maxum 2100 SC -89 som första båt?

Rekommendera Poster

Skepp ohoj alla sjömän!

Jag har blivit erbjuden att köpa en Maxum 2100 SC -89 med en mercruiser 5,0 motor från 1992 med ett mercruiser drev och propulse propp.

Dock så är detta min första båt. vad tror alla ni som har lite rutin om hur den här båten är? kvalite, sjöegenskaper, prestanda mm.

tacksam för svar

Max

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vad är begärt pris? Är båten svensksåld? skick? vad är bytt? Antar även att det röda är rätt solblekt, det brukar det vara på dessa båtar. Återkom med uppgifterna så skall jag försöka hjälpa dig. Vem har bytt motorn och varför, vet du det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja.

Båten är i riktigt bra skick med bland annat nyklädda dynor och ett två år gammalt kapell. Båten är inte röd utan vit och blå och jag funderade därmed på om den ev e omlackad då för jag har bara sett båtar med rött skrov. dessutom e den riktigt freschä i gelcoaten.

Båten e servad enligt konstens alla regler och finns på en firma med allt vad ett sådant köp skulle innebära. Jag tror att motor e bytt för bättre prestanda, har bara sett med v6:or innan men som sagt e jag absolut ingen expert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ja vet om maxum är att det är bra o rejäla båtar. Vet dock inte hur 80-talsmodeller är. Alpha-dreven är inte att rekommendera för de för klena för de större motorerna. Är det ett bravodrev på så är de en stor fördel. Priset är naturligtvis viktigt.

Prestandan me den motorn på en såppas liten båt är bra.

Sålänge båten startar o går som den ska så blir du nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, alphadreven är klenare än bravo, men de är ändå starkare än folk tycks tro.  Alphadrevet på min förra båt sade år 2007 upp sig efter 19 år i tjänst och det med en 7,4 liters V8 på 330 hästar de första 17 och en 7,4 liters trimmad V8 på 400 kusar de sista 2 åren.  Varför drevet sade upp sig? ja inte var det motorstyrkan som dödade det, det var korrosion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon. Jag skall kolla vilket drev det är på den.

Eftersom jag e något fartberoende så kanske en kvalificerad gissning skulle vara runt 40 knop. eller vad tror ni?

Vad tror ni om att det är en propulse propeller på? När man läser här så verkar inte de inte så bra.

MVH

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 knop är väl inte orimligt nej. Men de lär ju inte få gå för mkt sjö i den hastigheten =)

 

Propulse har jag faktiskt aldrig hört talas om. Men va de gäller en prop el duoprop så är de klassskillnad. Greppet med duopropp är helt överlägset, märks framförallt när man ska lägga till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att sätta en duprop utan några större ingrepp på drevet som man gör med en vanlig propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Mercruiser har det så är det förmodligen som med Volvo Penta att det kräver ett annat drev. Volvo har t. ex. DPS drevet för Duoprop. Duoprop är dubbla motroterande propellrar med avgasutsläpp genom propellernav och kavitationsplatta.



Senast ändrad av 666D3 | 28 mars 2010 | 19:08

post-10011607-1394236289,2531_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där lät avancerat. Jag tänkte köra med propulse proppellern denna sommaren och se hur den verkar. Är den kass får det nog bli en Stålproppeller nästa sommar då.

Tack för den infon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...