mrplasma 6 Postad 4 Juli , 2011 Hmmm?? Jag menade den laddkabeln som du har satt från motorn till ditt extra batteri. Aux...vad är det igentligen...har jag missat något? Jag har bara kopplat enligt bifogad schema. Kolla ifall jag gjort fel, men om man kör på läge 1 2 så bör ju bägge batterierna laddas samtidigt och om jag vrider om till 2:an i hamn så används bara förbrukningsbatteriet och jag sparar då start batteriet för att bli uttömt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrplasma 6 Postad 4 Juli , 2011 Ny bifogad bild! Hoppas den går att se! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Juli , 2011 Det var texten kör in laddning på Com och motorn på 1:an som gjorde mej lite förvirrad över vad du gjort o vilka kablar du hade. Jag bryter ju inte min motor alls men det du gör är ju att lägga hela motorn på över brytaren. Du matar o även laddar alltså allt med det batteri väljaren står på. Funkar utmärkt det oxå så länge man håller lite koll på vad man har laddat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrplasma 6 Postad 5 Juli , 2011 Vad skönt att det inte var något som jag missat. Dock kanske jag köper den där extra kabeln nästa år om jag orkar. Nu ska jag börja fixa NMEA 2000 kittet ;-) Allt i tur och ordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 21 Juli , 2011 Vad har ni för kablar och hur många fram till instrumentpanelen i 64DC? Sitter det en plint/säkringspanel inuti mer än den på panelen? Någon bild på hur det ser ut under instrumentpanelen? På min 6110 var det ett himla trassel jag håller på att byta ut mot nytt. Det sitter ej inkopplade kablar ifrån batterifacket ut till länspumpens rör på insida skrov med buntband. Vad är dom förberedda för? Senast ändrad av Skobedo | 21 juli 2011 | 23:11 Senast ändrad av Skobedo | 25 juli 2011 | 13:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 November , 2011 Ramlade in här igen då jag skulle länka till denna tråden i ett mejl. Hoppas du har nytta av det senkomna svaret iaf Skobedo. Taskiga elsystem är tyvärr standard i Yamariner. Dåliga komponentval tillsammans med en minst sagt bristfällig klammning gjorde att jag rev ut allt och byggde om och stoppade tebax det som det borde sett ut från början.. På 64an går det fram en 6 mm2 kabel från panelen i batterirummet till säkrings/brytarpanlen och härifrån matas då torkare, lanternor, innerbelysning och 12V uttag. Vidare från batterirumspanelen till instrumentpanelen finns en lös 6 mm2 för extrautrustning, oanvänd orginal plus en 1,5 mm2 som inte går via huvudbrytaren oxå oanvänd. På jordsidan går det fram två 6 mm2 kablar, en oanvänd och en matar en jordplint som jordar resten av elen. Sen är det ju motorelen men det är ju en helt annan femma.. Nån elektrisk länspump finns ej på 64an däremot finns kablar och slangar förberett för ett vattensystem, kanske samma på 6110? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 6 November , 2011 Jag drog en extra 6mm2 kabel just för att det var så orginal. Men jag mindes aldrig om den användes, fast det kan ju vara bra att ha en i reserv ifall man kopplar in något strömkrävande. Det ser ut att vara förberet för något i babords ankarbox eftersom det är förborrade hål och det går kablar dit, men jag vet inte till vad? Handdusch? Fast vart har man tanken isåfall? Nu är allt klart och båten inställd för vintern. Bytte till ny instrumentpanel i kolfiberimitation samt en ny ratt så nu känns den modern igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 22 November , 2012 Lyfter en gammal tråd Jarb: Varför behöver man en 50 ampere säkring på den extra laddkablen ifrån motorn? Vad är det som kan hända här egentligen? Jag funderar på lösning som är liknande din i min 59ht. Vad köpte du den där batteribytaren? Finns det någon svensk butik? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 17 December , 2012 Kabeln bakmatas från batteriet och därför rekommenderar Yamaha att den säkras. MEN vänder man på steken gäller ju detta även startkabeln som inte säkras och dessutom är mycket grövre. När jag installerade mitt system stod motor och båt fortfarande under garanti varför jag ansåg det självklart att följa denna rekommendation. Blue Seas produkter kan köpas i de flesta svenska båttillbehörsbutiker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 18 December , 2012 Tackar för svaret. Lustigt det här med säkringen. Jag frågade min leverantör av båten angående detta och han påstod att det inte behövdes Men det är ju som du säger med garantin om något skulle strula. mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 December , 2012 Bilden är ett särtryck från installationsanvisningenl.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 1 April , 2013 Nu är jag färdig med mitt dubbelbatterissystem i min 59ht Jag skippade säkringen på kabeln då min ÅF som drog genom kabeln sa att det inte behövdes så skulle det bli nåt strul med garanti får de ta smällen. Jag skjussade in batterierna en bit i stuvet för att systemet inte skulle ta upp hela stuvfacket. Det kommer bli lite svårare att komma åt och mecka men jag prioriterade lite extra stuv framför åtkomligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_tre 0 Postad 3 April , 2013 Lånar denna tråden istället för att skapa en ny. har en fråga i ämnet. Jag håller också på att montera ett dubbelbatterisystem. Jag har läst på en del på bla skyllermarks hemsida. Det jag funderar på är om jag kan koppla förbrukarnas minus på samma kopplingsplint som jag har startbatteriet kopplat till? Har ritat om lite på ett kopplingschema ifrån skyllermarks sida så att ni ska förstå hur jag menar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 3 April , 2013 Det går bra att koppla ihop minus-sidan på dina bankar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 April , 2013 Blev ju bra som tusan det där, stewe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snisse 0 Postad 4 Maj , 2013 Hej, Lånar denna tråd i hopp om att något har svar på min fråga. Håller på att koppla in dubbla batterier, landström och laddare i min Yamarin 64 DC. Har dock en fråga när vi kommer till skiljerelät från Blue Sea. Är det någon som vet vilken kabel det är som kommer från startnyckeln och går bak till orginalbrytaren? Dvs vilken kabel är det som ska in som styrspänning på relät? Mvh Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 4 Maj , 2013 Du tänker alltså använda batterlådan som stuv med oskyddade batteripoler och så har Du skippat avsäkring för att återförsäljaren sa att det var OK SUCK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 7 Maj , 2013 Jag håller med dig om polerna men jag fick helt enkelt inte plats med låda och lock så det fick gå bort. Däremot kommer jag endast att stuva icke ledande föremål i den stuven, samt lägga en spalt i mellan stuvprylar och batterier. Jag uppelver lite trist ton i ditt inlägg, konkritisera gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigtuna 1 Postad 21 Maj , 2013 Hej! Så här blev det för mig med den extra laddkabeln med säkring samt waeco laddare som laddar båda batterierna samtidigt. Har en extra strömbrytare för startbatteriet så man även kan bryta strömmen helt på startbatteriet om man vill. För att få in startbatteriet får man lossa luckan/sidan från det främre större stuvet och därifrån sätta in batteriet då det blir för trångt att få ner det ovanifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinsit 1 Postad 23 Maj , 2020 2010-05-31 vid 12:18 skrev jarb: Bearcat: Du är absolut inte ute och cyklar men den funktion som ditt system har är i princip detsamma som redan finns inbyggd i Yamahas snurror från 150 hk. Sladden till den extra laddningen ligger lös i framkant på kåpan och där skarvar man på sin egen sladd (billigt) eller hänger på orginalsladden med koppling (snyggt) och drar den till den andra batteribanken. Bilden visar sladden under motorkåpan. Bägge batteribankarna laddas när motorn går men förbrukningen förblir separerad. Har man en sådan Yamaha finns alltså ingen anledning att kludda med relän eller dioder som separerar/kopplar ihop batterierna. Huruvida liknande system finns på andra snurremärken vet jag inte men det är ingen nyhet på Yamaha utan har funnits sen 90-talet. Langemanen: Ska försöka fixa fram lite bilder och ev nåt schema om det inte blir klart nog med bara bilderna. Kommer nog ta ett par dagar bara. Vi har ju i stort samma prylar så du kan kopiera mitt system rätt av. Stort tack @jarb för att du delat med dig av bilder och beskrivning! Många år senare så var din information ovärderlig när jag skulle installera ett förbrukarbatteri i min Buster XXL med sekundär laddkrets från en Yamaha F150. Letade länge efter kabeln nere i motorn på styrbordssidan, men till slut hittade jag den i framkant på babordssidan fastsatt på en blindkoppling. Att hitta info om sekundära laddkretsen som Yamaha's motorer har, var inte lätt. Står nästan ingenting på nätet, hittade den här tråden samt en del på amerikanska thehulltruth.com Hittade ingen svensk återförsäljare (via nätet) som sålde kabeln 68F-81949-02-00 men en Yamahaåterförsäljare i Amsterdam ( https://www.yamahacenteramsterdam.nl/en ) och amerikanska https://www.simyamaha.com/ & https://www.boats.net/product/yamaha/68F-81949-02-00. Sitter en skyddsslang runt kabeln, den drog jag bort och drog kabeln från motorn genom hålet i gummitätningen enligt bild tidigare i tråden. Sen på med skyddshöljet igen ända upp mot gummitätning, tejpa fast höljet i kabeln på andra sidan. smetade på glidex och matade en dragfjäder genom slangen som går mellan båt och motor. Snurrade motorn så att slangen hade en mjuk båge, då gick det lätt att mata igenom. Sen var det bara att dra genom kabel och skyddshöljet som gled igenom lätt. Klämde en Skyllermarks 10mm² rörkabelsko och värmde fast lite krympslang, klart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser