Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Niklasf

Lösningen på OMC växelproblem...

Rekommendera Poster

Har du ett OMC drev? Problem med tröga växlar och/eller en motor som dör vid växling? Grundorsaken är att växelsystemet är konstruerat med kuggar som griper tag i varandra och hålls låsta med hjälp av motorns vridmoment. För att det ska vara möjligt att lägga ur växlarna har OMC försett motorerna med en elektronikmodul som kallas Electronic Shift Assist (ESA). Elektroniken hjälper mekaniken genom att störa motorns tändning och på det sättet tillfälligt minska vridmomentet för att växeln ska kunna läggas ur. Den elektronikmodul som OMC försett motorerna med har ett antal brister vilket starkt bidrar till ryktet om växelproblem. Bland annat tar elektroniken inte hänsyn till vilket varvtal motorn har, vilket lätt leder till motorstopp. Den fungerar också dåligt tillsammans med moderna elektroniska tändsystem. Förra sommaren hade jag stora problem med mina växlar (OMC V8 5.7L) vilket slutade med att jag konstruerade en ny ESA modul. Den nya modulen har följande egenskaper: - Fungerar med 4, 6 och 8 cylindriga motorer - Är anslutningsmässigt helt kompatibel med originalmodulen (samma kontaktdon) - Fungerar med både mekaniska och elektroniska tändsystem - Kan inte felaktigt aktiveras vid motorstart - Kan inte aktiveras vid högre varvtal än tomgång - Motorvarvet balanseras under tiden den är aktiverad för att undvika motorstopp - Inbyggt övervarvsskydd för motorn - Indikering för kraft, tomgång, övervarv, etc - Konfigurerbar (PC-adapter och mjukvara för windows finns som tillbehör) - Ingjuten i plast för skydd mot fukt Maila mig om du är intresserad... /Niklas Forslund

post-4727-1394234292,5329_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Andersson

Hej Niklas. Jag läste ditt inlägg om ESA-modulen. Jag har just köpt en båt med OMC-drev och har lite problem. Motorn dör vid växling om jag inte ger ett rejält gaspådrag och det är svårt när man skall manövera vid bryggan m.m. Likaså så kan det hända att motorn inte frikopplas när jag går från back till friläge och därefter fram. Backväxeln ligger fortfarande i. Jag är mer intresserad av det som du har gjort. Du kan väl höra av om du har möjlighet. MVH Mats Andersson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja samt priset är ev intresserad om det verkligen funkar å priset är rätt/ MVH Eric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är också intresserad av din produkt....önskar gärna svar! Mvh Schutz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag är också intresserad. Mvh Öjar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst KF

Hur justerade du microbrytarn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!! Jag har samma problem! Min båt stannar på tongången när jag lägger i och ur växlar samt att jag ibland kan ha mycket svårt att få ur växlarna. Du verkar vara en svår man att få tag på så det vore bra om du kunde ge oss en liten ledtråd om hur vi kan få tag på dig på ett enkelt sätt. Du verkar ju sitta på ett koncept som kan sälja då det är bra många som sitter på en OMC under luckan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst maol

Hej!

Finns det någon som vet hur man skall få tag i NIklas, och om han har någon fungerande ESA-modul.

Hittade en *@telia.com adress i en gammal tråd till Niklas men den Nilas jag fick tag i visste inget om några ESA-moduler.

Ha i övrigt en trevlig båtsommar, den har ju börjat bra i södra delarna.

\mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Lämna ett PM till mig så kan jag kanske hjälpa till.

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst maol

Hej Persk!

Fick du mitt mail?

mvh

\mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så vad kostar prylarna då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallo Persk, är även jag intresserad av att komma i kontakt med Niklas
Skickade ett mail till dig för ett par veckor sedan.. semester?
Mvh
Lansen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om någon  mot förmodan skulle hitta den här tråden (sökning??!) och är intresserad av prylen ovan kan jag meddela att jag pratade med Niklas i våras (kom på det nu när jag satt och rensade favoriter..).

Han hälsar att den nya modulen som Sierra tillverkar är minst lika bra som den han tillverkade. Dvs, bättre än originalet.

Finns att köpa lite överallt på internet.

/Fredrik 

Senast ändrad av FredrikB | 22 maj 2007 | 08:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredrik och andra kunniga!

Var hittar jag detta i Sverige? Surfat runt men hittar den inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...