Johan_HR 0 Postad 24 Mars , 2010 Har någon erfarenhet av hur denna kombination fungerar. Motorn är en 2-t från 2006. Båten den sitter monterad på är är en HR 435. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 24 Mars , 2010 Köp en riktig propeller och inte en plastvisp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_HR 0 Postad 24 Mars , 2010 Jag har orginal aluminiumpropeller på nu och denna fungerar ok. Tänkte dock att propulsen skulle fungera bättre till att dra vattenskidor med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 24 Mars , 2010 Jag har aldrig läst någon som hade något positivt att säga om ProPulse. Vet inte vad du har för propellern till din Tohatsu (jag har också 2 takts Tohatsu 40 hk 2006 så det borde vara samma motorn), men jag har originalpropeller och det går utmärkt att dra wakeboard med flera personer i båten. Denna motor är en strypt 50 hästare så den är urstark. Men om din ordinarie propeller har fel stigning så är det bara att skaffa en till alminiumpropeller med en stigning som passar bättre till vattenskidåkning. Det går snabbt att byta propeller (helst på grunt vatten). Finns även stålpropeller till 40 hk Tohatsu men det är nog overkill !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_HR 0 Postad 25 Mars , 2010 Stigningen är det nog inget fel på. Det går bra att dra wakeboard men jag hade önskat lite bättre grepp i starten. Jag undrar därför om detta blir möjligt med Propulse, men efter att ha hört era åsikter verkar det knappast så. Har någon en liknande kombination av båt och motor med Propulse, och erfarenheter kring detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 26 Mars , 2010 Du tappar ganska mkt effekt med propulse, bladen flexar ganska mkt till din nackdel i alla lägen! Stålproppeller är det enda om du vill få bättre resultat. Har en kompis som bytte från propulse till stålpropp och från att sega upp i plan mer eller mindre, stutsade den upp efter bytet. Dock var detta med en 70 hp motor. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 26 Mars , 2010 http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=4251#params:nid=334373&p=1&t=Rek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_HR 0 Postad 26 Mars , 2010 Tack så mycket för alla svar. Efter det ni skrivit så verkar Propulse inte vara ett speciellt bra alternativ. Tycker att en stålpropeller är aningen dyr, men hur mycket förbättras båtens prestanda med en sådan jämfört med orginal aluminium? Med tanke på att motorn endast är på 40hk känns det som om förändringen knappt skulle vara märkbar. Finns det någon som har erfarenheter av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 Mars , 2010 Vad menar du? Är det accelerationen som är för dålig? Särskillt med wakeboarden som extra last. Men mindre stigning får du bättre acceleration, men sämre toppfart. Se upp för övervarv med mindre stigning. Om formen är samma så borde AL prop duga bra till dig. Jag hade en gång en optimal propeller för max fart. Men med mer last orkade inte båten upp i planing. Då bytte jag till mindre stigning och toppfarten minskade en aning med lätt last , men jag kom alltid upp i planing. Det där med propellrar är alltid en kompromiss. I en bil har man växellåda att anpassa läge efter last, men inte i båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 26 Mars , 2010 Jag skulle aldrig ta merkostnaden för en stålpropeller i en båt med en toppfart under 35 knop eller som inte har stort behov av stävlyft. Jo jag har stålpropeller på e båt som gör 36 och den gav inte alls den förändring som jag trodde efter att ha läst alla positiva omdömen om just stålpropellrar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_HR 0 Postad 26 Mars , 2010 Ja accelrationen blir mycket dålig specielt när man drar vattenskidor. Det är mycket svårt att komma upp, och jag tycker inte det borde vara något större problem med 40hk. Därför var min tanke från början att testa en Propulse för att eventuellt få bättre grepp i vattnet vid starten. För det känns som om kraften i motorn räcker till eftersom det inte är några problem alls att vara 5 st i båten och starta med wakeboard.Med skidor gå det däremot oerhört segt, även med endast förare i båten. Men det kanske inte är propellern det är fel på, det kanske inte finns tillräcklig med kraft helt enkelt, eller vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 Mars , 2010 Jo mindre stigning på propellern behöver du med mer last. Det är ju precis som när nu kör bil att i uppförsbacke växlar du ner för att få mer kraft. Men mer kraft betyder mindre fart med samma effekt på motorn så välj själv var du vill ha. Optimalt är att du har en sån propeller att motorn jobbar med max effekt. Mer kan du inte få ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_HR 0 Postad 26 Mars , 2010 Ja så är det nog. Det största problemet är troligtvis att jag har oika last i båten väldigt ofta, och det är svårt att optimera propellern efter detta. Därför skulle en Propulse vara smidid i och med stigningsinställningen, men efter att sökt här på MG verkar alla som provat Propulse mycket missnöjda. Finns det verkligen ingen som har någon annan erfarenhet, eller är den så dålig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 Mars , 2010 Eftersom inte snurrepropellrar är ställbara under gång eller att det finns variabel växellåda får du försöka finna en kompromisspropeller som passar dig. Man brukar försöka anpassa så att vid lätt last ligger man vid övre gränsen för max varvtal för motorn. Då klarar man rätt mycket variation av last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser