Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
michbern

Delat båtägande

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att äga båt ihop med andra? Hur fungerar det med försäkring, kostnader och framförallt att nyttjandet av båten blir lika?

Med tanke på vad allt kring båten kostar och hur lite man nyttjar den per säsong borde detta vara ett tilltalande alternativ för många, eller underskattar jag ev. svårigheter?

Senast ändrad av michbern | 24 mars 2010 | 15:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av egen erfarenhet så bör du undvika detta. Spelar ingen roll hur goda vänner ni är nu. Det tär och sliter på vänskap. Tyvärr. Men tanken är god.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft delat ägande av en båt med en kompis.. 50/50..

Det positiva med det är ju såklart att man delar på alla omkostnader osv. Nackdelarna var tyvärr fler så båten såldes till förmån för egen båt. Alla har olika syn på vad som behöver att göras på båten (om den är äldre) förebyggade underhåll, uppfräschning osv.. samt arbetsfördelning.

Vi var ofta ute i båten tillsammans samt det krockade aldrig när man ville ut med annat sällskap, så i den frågan var det bara positivt.. men som sagt, vissa gasar till det rasar och tar en stor kostnad.. medans andra försöker förebygga haveriet.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundera först på hur ofta du/ni vill vara ute.. Själv är jag ute så mycket det går, nästan varje helg så länge det är isfritt.

Har ni båda samma inställning gällande drift/underhåll hur man använder båten och hur ofta så skall det väl inte vara något problem.

Man kan ju se det som en poolbil.. Kanon om man inte använder den så ofta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken är ju god, det är ju verkligen kapitalförstöring att bara låta båten ligga i hamn så stor del av säsongen.

Men jag avråder dig ändå. Om du ändå vill göra det, så dela med din värsta ovän i stället för din bästa vän. Risken är annars att din bästa vän också blir din ovän.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi delade en båt med svågern. Det gick jättebra då alla har en generös inställning och verkligen tycker om varandra. Men jag tyckte det var trist att bara kunna segla halva säsongen så vi köpte en egen båt. Vi räknade inte på kronor och ören eller timmar vad den ena eller andra gjort. En gång gjorde vi det bara för att kolla och det visade sig att det blev jämt av sig själv.

Har andra kompisar som delar båt också och där det går utmärkt. De byggde båten ihop och delar på semestern så att den en har tidig och den andra sen och så byter de till nästa år. Annars så har de varannan helg.

Det kan alltså fungera även om fällorna är många. Man ska nog känna personen väl och inte ha massa syskonavundsjuka i bagaget som gör att man vill ha rättvisa på millimetern.

Ett alternativ är väl att hyra ut båten under en del av säsongen och på det viset  få loss pengar till upprustning och kanske lön till extrajobbs-sugna ungdomar som kan hjälpa till med vårrustning och upptagning. Då har man ju makten över båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara possitiva erfarenheter efter att ha sålt halva min båt till en kompis.

Vi utnyttjade båten väldigt lite och det började med att han lånade den nån helg och sen blev det allt mer. Efter ett par år köpte han in sig i båten. Vi hade ett avtal som reglerade hur vi hade rätt att utnytja båten. Dessutom var kompisens fru kassör i vårt lilla konsortium. Det fungerade pefekt, när hon behövde pengar sa hon till.

Vi hade känt varandra länge innan. Bl.a varit scoutledare tillsammans i många år. Alla utom min fru var komunalanställda i en liten kommun så vi träffades nästan dagligen på jobbet också.

Själva har vi egentligen inte så många åsikter om hur allt måste va, utan tror att det mesta fixar sig. - och det har det faktiskt gjort hittils och dessutom tycker jag inte att det gör något om man skulle få en repa i gelcoaten eller om nåt går sönder. Den andra familjen hade en liknande iställning.

Väldigt ofta var vi ute på dagsturer tillsammans på helgerna. Vi hade barn i samma ålder som trivde bra tillsammans.

Efter 10 år använde vi nästan inte båten alls själva. Jag ville att kompisen skulle ta över hela båten själv, med det ville han inte, så vi sålde den. Kompisen köpte en Maxi 77 ihop med en släkting.

Men det är klart. seglar man var och var anna helg är det kanske inget bra alternativ, men för oss som använde båten mycket lite blev det tom ett lyft för båtlivet att dela båten med en annan.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla synpunkter, det var intressant att höra era erfarenheter. Min tanke var inte att i första hand dela med bästa vännen utan dela med i princip vem som helst, kanske tom så att man två eller flera båtar och har en andel i varje båt, andelens storlek bestämmer sen hur ofta man kan nyttja båten.

Det finns en klubb som erbjuder vad dom kallar den nya tidens båtägande, http://www.clubnautic.se/ , men där handlar det mer om att hyra båtar. Min tanke var något åt det hållet men man skall alltid äga en del av båten och får vara med och dela på kostnader som kan uppstå, service, underhåll mm.

Om det finns ett tydligt regelverk som bestämmer när man kan och får boka och dessutom hur kostnadsfördelning skall ske borde väl detta ta udden av de flesta tvetydigheter. Det finns en annan sajt som erbjuder bokning och koll på ekonomi via internet, http://www.bokaochplanera.se/. Det hade varit kul att höra någon som har erfarenhet av denna eller liknande tjänst.

Jag tar till mig era åsikter och funderar vidare, jag har nyss köpt båt själv (Bayliner 2155 -88) men är helt införstådd med att jag aldrig kan nyttja den till ens 50% av tillgänglig tid, men däremot värdesätter jag tillgången till båt såpass att det är värt det ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...