Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
cerber0s

Bavaria 44 genom nordvästpassagen

Rekommendera Poster

Ballt! Och kanske lite sorgligt på samma gång, att det går alltså. Men ändå, tufft gjort!

I sammanhanget kan jag också rekomendera filmerna från Jarle Andöys segling genom Nordvästpassagen med Berserk II. Finns här att se:
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/432600

mvh

Nils Nobbing

Senast ändrad av nilsnobbing | 24 mars 2010 | 22:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle göra ett försök med min Möre 30, den har ju klassats som isbrytare.

Intressant rutt för övrigt, det är alltid spännande att läsa om de som inte följer den vanliga solskensrutten.  Läste för ett tag sedan om Escapetodanger som lämnade Sverige i december och seglade ner till Kap horn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Det är kul med folk som gör på sitt eget sätt, trots att alla andra vet att det är fel. Halva världen vet att Bavaria inte duger till långfärder och den andra halvan vet att man måste ha en stålbåt för att gå den vägen. Nu postade jag ju länken mest för att det är en trevlig hemsida och en udda färdväg och inte så mycket för att det är just en Bavaria. Egentligen hade det nog varit mer uppseendeväckande om det var en Cumulus. Vi kanske känner någon som vill försöka? Tungan

De verkar pinna på rätt bra. Genom nordvästpassagen i somras och nu är de neråt Mexico till.

nisnobbing: Tack för länken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bavaria genom Nordostpassagen. Nej inte är det den första båt man hade fått i tankarna för en sådan expedition. Jag är normalt sett rätt så liberal (ej så konservativ) vad gäller båtval för långsegling men det känns lite väl risky med en plastbåt där uppe. Det finns ju is överallt typ på de filmer man sett och inte ovanligt att man kommer i kläm ibland. Men visst, det är ju en hel del plastbåtar som vart nere i antarktis och där finns ju oxå en hel del is.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nordvästpassagen, inte nordost :)

Ni kanske minns familjen Boye som seglade jorden runt med Ariel IV för några år sedan? De (Britta och Erik) ger sig av genom Nordvästpassagen nu i sommar som första svenska segelbåt någonsin. http://www.arielfyra.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vadå cumulus...jaja du menar att nirilli skulle ge sig ut på en sådan strapats med sin gamla gistna 70-talare, det skulle den båten aldrig klara avTyst, konstigt att han inte har gjort något inlägg i denna tråden, han kanske vårdas för sina gammelbåtskomplex nu när han ser alla fina Bavarior som sjösätts?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh, vilken miss av mig :D

Det har ju vart så mkt snack om nordostpassagen på senare tid...så råkade ta det för givet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...