Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
redneck

rorkult/ ratt

Rekommendera Poster

Vill konvertera från rorkult till traditionell ratt styrning, Har utanpåliggande roder, hur ser anordningen ut på själva rodret undrar jag? har googlat utan resultat, ngn. vänlig som har bild, länktips?

teleflex ev. hydralstyrn.?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut på Albin82MS

Mvh Peo

post-7565-1394236285,9903_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.pyacht.com/edson-transom-hung.htm

Något liknande det här. Har installerat autopilot på en fiskebåt med utvändigt roder och hydraulstyrning en gång. det rodret såg ut som på bilden fast med bara en kolv på ena sidan.

Jag hade absolut valt hydraulstyrning då det tar mindre plats och är enklare att dra än riktig mekanisk styrning. Teleflex är ju ett alternativ och liknar ju systemet på bilden lite, men det känns inte tillräckligt robust till en långfärdsbåt. Jag antar att det är till din stålbåt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför? Hade jag kunnat välja mellan ratt och rorkult skulle jag välja rorkult. Med en sådan och en hängpinne kan man ofta komma in i skydd av spryhooden vid dåligt väder, det blir bättre plats i sittbrunnen och mekaniken är mindre sårbar och enklare.

Ett tag ville jag ha ratt för att det såg häftigare ut men nu när jag insett vad ratten för med sig tydker jag det är trist att behöva en.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betänk att hydraulstyrning, även om man skippar backventiler,  har väldigt liten roderkänsla, man känner inte roderpressen i ratten och det bli rätt knepigt att segla.

Sedan är ju hydraulstyrningar otroligt driftsäkra. Betydligt robustare än teleflex. Du kan inte få dit en 'riktig' styrning från Edson eller Witlock med vajer eller rod?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick styra en av Kryssarklubbens skutor ett par gånger och på åtminstone en av skutorna hade man ratten bakom sig. Det kändes lite konstigt ibörjan men efter ett tag så hade man vant sig.

På liknande sätt sitter jag under spruthuvan och styr i regn eller sjö med ratten bakom mig. Eller bara att man vill ha lite lä. Funkar bra. Ännu bättre fungerar autopiloten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en mindre detalj i sammanhanget, och jag har bara seglat ett fåtal gånger på Kryssarklubbens skutor, men på både Gratitude och Atlantica står man vid sidan om ratten när man styr, även om den är bakvänd. Minns att Björn Ahlander eller någon annan av de stora hade en utläggning om någon teknisk poäng med den bakvända ratten men jag minns faktiskt inte detaljerna.

 Men det brukar finnas tekniska poänger när man gjorde något speciellt på gamla skepp - det skedde inte av en slump... Glad

Nu är det egentligen bara skutor jag styrt med ratt i någon större omfattning, men då vill jag då inte ha den bakom mig...

Hälsningar,
Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är för stor för rorkult, 33:an och 34:an går bra att få med rorkult.

Jag ville bara med mitt inlägg poäntera att man kan vilja ha ratt av mindre viktiga orsaker (som jag hade) och glömma vilka fördelar en rorkult trots allt ger.

Vet inte vilken sorts båt evantica3 har. Kanske passar det bättre med ratt på den?

 



Senast ändrad av ciaraud | 24 mars 2010 | 06:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kloka synpunkter vänner!  en av de ev. anl. är att jag hört att det bla. kan vara svårt att handstyra i riktigt grov sjö med rorkult?! Förstår ju att detta kan bero på balans i roder, segel osv. men...Undrar ocskå ang. ev. vindroder till rattstyrning funkar väl men ant. krånligare att få till?! Tänker också (som ngn. nämde?!) att roderkänsligheten försvinner med Hydral = bättre med vajer typ Edson?! utveckla gärna & förklara mer...

Stå ute i rusket ?! KAn väl ev. ha dubbla eller inte? & visst är tänkt till kommande stålseglare 5-7 ton, långkölat, gaff rigg osv!

bild på en variant...(delen på rodret= kvadrant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller nog med dig om att en såpass tung båt kan bli jobbig med rorkult. Särskilt den typen du antyder det är frågan om, där man kan räkna med viss lovgirighet i frisk vind.

Info om Edson hittar du här, där kan man leta runt rätt länge och få mycket ideér:

http://www.edsonmarine.com/support/wheel_conversion/pdfs/S-923.pdf

http://www.edsonmarine.com/marinestore/index.php?main_page=index&cPath=84_92

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rorkulten är bra, framförallt i sin enkelhet. Den måste, näst efter styråran, vara ett av världens äldsta stysystem för segelbåtar. En grej överlever inte i nära 2000 år utan att vara bra. Andra fördelar är att det är enkelt och billigt med autopilot jämfört med rattpiloter. Det är också enkelt att koppla på ett vindroder. När det gäller vindroder så har du här många olika att välja på. Nackdelar är att man görna sitter snett och seglar med vriden nacke och är båten tungstyrd så kan det bli riktigt jobbigt.

Ratt med mekaniskt länkage ger dig bra känsla, du sitter rakt och fint och du blir av med pinnen som sticker in i sittbrunnen. Å andra sidan har du en pidestal med ratt på. Det finns många mekaniska länkage att välja på men jämfört med rorkult så är de tekniskt avancerade och sårbara med många rörliga delar och kedjor eller wirar som slits. De är också mindre driftsäkra än hydraulstyrning. Autopiloter blir lite dyrare, du kan välja mellan piloter som verkar direkt på ratten, de som verkar någonstans på länkaget eller de som verkar på kvadranten. Du har fortfarande ett stort antal vindroder att välja på. Det kan vara lite knöligare att sätta upp ett vindroder av pendelservotyp mot en ratt men det går. Aktre delen av sittbrunnen blir avspärrad med styrlinor om du har ett pendelservo.

Hydraulstyrning ger dig dålig känsla i ratten men är i gengäld väldigt driftsäkert med ytterst få rörliga delar. Det enda som rör sig är rattpumpen och cylindern till kvadranten. Vårat system är drygt 30 år och fungerar toppen. Minimalt med underhåll dessutom. Har man ett tätt system med täta backventiler så blir rodret dör man ställer det utan att falla tillbaka. Man kan altså trimma båten och släppa ratten. Autopiloterna är dyra. Antalet vindroder som fungerar med hydraulstyrning har drastiskt minskat till ett fåtal där inget blir så bra som ett pendelservo. De vindroder man nu kan välja på är de som är

1. direktdrivna, där vinden direkt påverkar rodret, en typ som är dålig utom i ideala förhållanden.

2. Vindroder med trimroder. Vindrodret har ett eget roder som sitter på akterspegeln. Längst ut på det rodret sitter ett litet trimroder som påverkas av vinden och i sin tur påverkar det stora rodret som styr båten. Man använder bara båtens eget roder till att trimma med. Stora belastningar på akterspegel och vindroder. Besvärligt vid hamnmanövrer då det ökar vändradien om man låser rodret. Låser man det inte så går det inte att backa utan att bryta sönder saker.

3. Båtens eget roder har ett trimroder som fungerar på samma sätt som ovan. En fördel är att man slipper en dyr, tung och känslig konstruktion som sitter på akterspegeln. Det här systemet fungerar inte med hydrauksystem om man inte tar bort eller öppnar backventilerna.

 

Pendelservovindrodret är via linor kopplat till båtens eget roder. Vindrodret har ett litet servoroder som sitter på akterspegeln. Servorodret påverkas av vindflöjeln och båtens fart genom vattnet ger via servorodret kraft åt båtens eget roder som styr. Det här är den bästa typen och ger en otrolig kraft. Har man lite fart på båten så kan man få ett par hundra kilos dragkraft i inorna. Samtidigt så blir det minimal belastning på akterspegeln och vindrodret, belastningen hamnar på båtens eget roder men det är det byggt för. Servorodret fälls upp ur vattnet när det inte används.

Eftersom vi har hydraulstyrning så har vi vindrodertyp nr. 2. På förra båten hade vi pendelservo och det var suveränt. Tyvärr fungerar det inte på denna och vi fick nöja oss med vad som fungerar även om det aldrig kommer att bli lika bra som ett pendelservo.

Pendelservo samt typ 2 och 3 kan alla styras av den minsta sortens rorkultsautopilot vilket gör att man kan spara mycket pengar och el.

På förra båten hade vi ett Monitor, nu har vi ett Autohelm, båda tillverkade av Scanmar www.selfsteer.com men det finns många fler att välja på.

Finns det intresse så kan jag förklara varför vi, efter noggrant övervägande, har valt som vi har gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ratt kontra rorkult är för mig som direktstyrning kontra servostyrning vid biljämförelsen.

Jag seglade ett par Maxi i en del år och efter några timmar i lite kraftigare vind hade jag inte ork kvar i armarna utan fick ta till knep med gummiremmar.

Med ratt har jag inte alls problem med att det är tungstyrt. Fel givetvis att jämföra så men Forgusen anses vara hård på rodret som en nackdel och det anser jag inte att våran är. Länkage ger bra roderkänsla utan friktion. Kanon helt enkelt. Annars är rorkult allra bäst för känslan. Man får då bonusen med tryck i rorkulten. Det är i sig själv en skön känsla då den ökade kraften bebådar högre fart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cerberos! Stor tack för välutvecklat svar, ( lär behöva återkomma till dej framöver) Dilemmat är-som en del nämner- vindroder till ratt styrning, vet att det är krångligare att connecta & betydligt enklare med rorkult... hm... ska forska vidarei ämnet, & fler synpunkter emmotages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...