Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Binn

Segelbåt för

Rekommendera Poster

Nu har sambon och jag efter mycket om och men kommit fram till att det är dags för segelbåt.

Vi har relativt lite seglingserfarenhet och söker därför en båt som är lätt att hantera och går säkert i sjön. Att kunna ensamsegla skutan känns också viktigt.

Vi har planer att segla runt i Östersjön men även i förlängningen ner till medelhavet och kanske till och med över Atlanten (En gammal drömGlad).

 

De krav vi har är följande: ca 38fot>, bra sjögång (ingen container), gärna snabb, lättmanövrerad och med möjlighet att ensamsegla, det vore även trevligt om båten var hyfsat modern.

Vi har kollat på Beneteau, Jeanneau samt mina personliga favoriter Elan och SeaQuest. Jag seglade även en Bavaria 36 i somras och rent designmässigt så är den fin (finishen var sisådär) men absolut ingen raket.

Vi vet att det kanske är lite i överkurs att köpa en segelbåt modell större och börja med men det är en chansning vi är redo att ta då vi båda älskar havet och har tröttnat på att ta oss fram med motor.

Hur skulle ni resonera vid dessa förutsättningar? Gärna tips och råd om vad vi ska tänka på och hur vi ska fundera kring vårt köp.

 

Mvh

R & K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jag anar litet motsägelser här. I min värld representeras begrepet 'container' litet av dagen serietillverkade budgetbåtar, typ Bavaria, Beneteau, Hanse och liknande.
Men du kanske menar något annat?

Sedan är det ju så att ingen av båtarna du nämner knappast är tänkta för oceansegling, JenBavBen är ju mer tänkta för dagsegling och marinaliggande på nätterna och de andra är ju mer sportorienterade. Alla har mer eller mindre stora brister för långsegling över stora vatten. 
Men det har heller inte hindrat sådan båtar från att göra både trevliga och snabba överfarter.

Jag skulle säga såhär - köp den båt som verkar passa bäst för era närmaste behov - segling i Östersjön. Strunta i att försöka kompromissa för något som ligger väldigt långt fram i tiden och som kanske inte ens blir av.
För segling i Medelhavet finns inga andra krav på båten än de här hemma förutom detaljer som lätt går att eftermontera, t.ex bimini, bättre ankarurustning och förbättrad ventilation.  Möjligen kan man fundera över ett maximalt djupgående på 1.80 om ni tänkt gå kanalerna ner dit.

Blir det sedan en atlantkorsning duger säkert båten till det också.
Eller så kanske några års segling får er att tänka i helt nya banor - ni är ju nybörjare, eller hur?
Som nybörjare tror jag man lätt gapar över litet för mycket i början - efter några år har man sannolikt omvärderat en hel del av sina krav och önskemål.

 



Senast ändrad av Eilean | 23 mars 2010 | 14:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles utmärkt svar! Som jag skrev så är vi nybörjare och därför är det mesta ett stort frågetecken. Jag måste dock säga att jag trodde att exempelvis Jeanneau som märke skiljde sig från en Bavaria som jag anser är lite mer bobåt

 

Hur skulle du resonera? Skulle du köpa en Jenneau eller något av de andra märkena? Vad är för och nackdelar båtarna emellan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog inte rätt man att ge några råd i valet mellan JenBenBavHan, jag är inte tillräkligt insatt i några detaljer. Ett högst subjektivt intryck är dock att fransyskorna generellt är mer tilltalande med snyggare inredningar och större pentryn. Och som jag upplever, något högre finish och mer känsla för detaljer.
En sak är dock klar, med sina stora serier och genomtänkta produktionsmetoder får man en ruskigt massa båt för pengarna oavsett vilket märke man väljer.
Jag skulle även kika på Delphia, jag får intrycket av genomtänkt båt som byggs med högre krav och med större hantverksmässighet än exempelvis Bav.

Alla bygger ju på samma grundkoncept även om det naturligtvis är skillnad i prestanda mellan olika modellserier. 
Trots prestandaskillnader siktar de ju ändå i grund och botten på en slags 'medelkundgrupp' och försöker täcka in deras behov så lång som möjligt.
Och där ingår ju inte långfärds-/oceankorsarattribut som pentryn som går att jobba i vid stor krängning och grov sjögång, jättetankar eller dedikerade sjökojer mitt i båten. Isället får man många dubbelkojer, toaletter och en inredning som funkar jättebra för dagsturer och ett rikt socialt liv i hamn. 

Om man gillar båttypen som sådan har jag svårt att se att man på något avgörande sätt kan välja 'fel'. Läs och hör vad andra tycker, ta alla alltför högljudda hyllningskörer/sågningar med en nypa salt och köp det som känns mest tilltalande.
Segla runt i hemmavatten några år, utsträck målen vartefter vana och trygghet växer och med hjälp av erfarenheterna ni gör kan ni sedan se vartåt det barkar.

Jag läste någonstans att 20% av alla seglare drömmer allvarligt om en riktig långfärd. Och av de 20% är det 20% som kommer väg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Du skriver inte vad båten får kosta? Men mitt tips är en några år gammal Najad eller en HR. Framför allt Najad bygger väldigt fina båtar och de är något billigare begagnade än Hallberg-Rassy har jag märkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Budget hade varit intressant att veta.

Nya Beneteau First serien tycker jag är mycket trevlig, lika så den gamla från 1999. Även Jeannau sun fast är en bra seglare, på dessa båtar kan du få ett lys upp till 1.30, det tycker jag är ganska bra för en båt under 38 fot. Jag hade tittat på First 36.7 alt Sun fast 35. Dessa är snabba och går att ensamsegla ganska lätt med autopilot. Jag hade skippat bavaria såvida du inte tittar på deras match serie, som är lite bättre byggda. Deras bavaria 35 match är också trevlig tror lys ligger på 1.27/1.28. Finns en fin sådan till salu Missmatch med bra segel osv.

Elanen tycker jag är dyra mot vad man får, om du inte går på deras nya serie 380 som är riktigt fin.

Dessa båtar har bra kappseglings potential om det är det du söker, även lätthanterliga familje seglare.

 

MVH

 

/C

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cb båtarna seglar ju ganska bra , men de e ju lite mindre , en kompis till familjen har en cb365 och han är helnöjd. sedan finns det ju så klart bättre och om du nu har en väldigt stor plånbok . Köp en x-43 , én sådan skulle jag vilja ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Budget ligger på ca <1.5milj. Självklart gärna under.

 

Just kappsegling är väl inget måste men visst uppskattar jag en bra seglare med potential att komma upp i lite fart. Viktigt är att kunna ensamsegla samtidigt som det är en bra boendemiljö.

Jag gissar på att vi kommer spendera mycket tid i båten, precis som vi gjort på tidigare båtar. Det ligger en Bavaria Match 35 på blocket men storleken känns i minsta laget. Nu finns det väl iofs risk för att jag gapar efter för mycket. Kanske räcker det med 35-36 fot.

Finns även en Beneteau Oceanis 473 på blocket för 1.1milj. Det låter suspekt billigt. Storleken är ju alldeles fenomenal iaf.

Jag såg även att någon skrev om DS båtar, invändigt så tilltalar dom oss men utvändigt så är dom hemska. Jag är en av dom som gärna fäller en tår av lycka när jag spanar in båten :)

 

Tack för all hälp hitills. Fyll gärna på med mer.

 

edit: Skulle jag välja båt p.g.a utseende så skulle jag idag garanterat välja en SeaQuest. Maken till vacker båt har jag då aldrig tidigare skådat. Verkar inte vara speciellt återkommande begagnade och jag hittar inte jättemkt matnyttig info om dem.

 

 



Senast ändrad av Binn | 29 mars 2010 | 16:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En oceanis är inte en snabb seglare, på 12ton är det inte så kul att segla på 2. Specillt inte när den ligger i medelhavet.

kappseglingsbåtar eller mer snabba cruisingbåtar är ju ofta lätta att segla. Alla kostnader skenar ju vid större båt, hamnplats och nya segel osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte kika på en Forgus 37:a, trygg o bra seglare som du även kan ta dig över haven med.

Förvisso bara 37 fot, men ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för lys på oceanisen?

Jag har aldrig befunnit mig på en och än mindre seglat med. Är det väldigt svårt att ensamsegla denna?

 

Fler tips mottages gärna. 40fot> och med hygsat utrymme invändigt. Känner jag sambon rätt så bor vi i båten sommartid :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror knappt det finns något lys framräknat för 473.an eftersom den inte ses så ofta i kappseglingssammanhang.

De gamla Oceanis båtarna var ofta lite lågt riggade vilket är ganska vanligt på franska båtar byggda för att seglas på atlantkusten. I gengälld har man ofta ganska stor genua istället som ger fart. De nya modellerna av Oceanis har däremot skrov som mer liknar First båtarna och också högre rigg och de seglar klart bättre än de tidigare modellerna.

Håller inte riktigt med CarlF om att det skulle vara problem med att segla shorthanded med en så stor båt. Gör själv det och upplever egentligen inga problem med det förutom vid tillläggning..

När man är ute ur hamn så är det inte några större problem och speciellt inte på en båt med rullstor. Beneteau använder Z-spars rullsystem som normalt fungerar hur bra som helst och är lätta att manövrera från sittbrunnen med elvinch som nästan alltid finns på dessa båtar.

Dom svåra momenten får du i hamn och framförallt vid tilläggning om du är ensam. Du tar dig antagligen in till kaj även ensam men sen gäller det att kunna knopa fast båten snabbt, för 12-13 ton kan du aldrig någonsin hålla kvar när båten börjar glida ut från kajen. Av egen erfarenhet vet jag att hur lite vind det än har varit under hela dagen så kommer det alltid en vindökning precis när jag är ensam och närmar mig kaj Cool

Ut ifrån kaj brukar gå bra men det kräver mycket planerande och funderande innan man börjar på manövern om man är ensam och vädret lite blåsigt.

Sen är det klart att eftersom du skriver i början att du har mycket lite seglingserfarenhet gör att man kanske inte skall börja med för stor båt, för 473.an är mycket stor. Och det är ingen kappseglare om det är det man vill ha. Oceanis båtarna är utpräglade cruisingbåtar jämfört med First båtarna som är mer enkla i sin inredning men snabba som spjut och med högre riggar. (Med enkla menar jag att dom har lite mindre av lull lull till inredningsprylar tex.)

En 473 är en utmärkt stor bobåt men som CarlF riktigt påpekade så kostar det mer och det är inte ett linjärt förhållande mellan längd och kostnad. Jag upplever det snarare som exponentiellt. En dubbelt så stor vinch kostar tex inte dubbelt utan 4 ggr så mycket. Hamnplatsen blir dyrare och det blir väldigt snabbt svårt att få gästplats när du kommer i gästhamn. 473.an kräver att du registrerar båten i skeppsregistret....minst kustskepparen krävs etc etc.

Försäkringskostnaden ökar också.

Men man bor bra i en sådan Cool

Per



Senast ändrad av oceanis | 30 mars 2010 | 07:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skepparexamen har jag och jag är inte ny på sjön. Däremot en färsking när det gäller segelbåtar.

Jag måste säga att jag uppskattar alla svar. Det är intressant hur mycket folks meningar skiljer sig.

 

Gällande Ocenis 473 från 2004. Skulle du rekommendera denna som bobåt och båt för östersjön eller bör vi sikta på en mindre och däremed bo sämre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses säger jag som spontan kommentar till filmerna. Aldrig i mitt liv hade jag vågat mig på något sådant... Namnet på film nr två säger ju allt! Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni verkar vara intresserade av fart? Dvs du talar om att det är viktigt men samtidigt är du ärlig och säger att ni inte har stor seglingserfarenhet...

Då tycker jag du redan gjort ett av flera val redan - menar så här: En äldre och smalare båt ( typ Najad eller HR ) är lättare att segla, håller kurs enklare och är inte lika känslig vid ökande vind ( stabilare? )

Men om ni inte har problem med lutning / revning / att båten ormar sig lite mer när ni styr... så är en modern båt givetvis att föredra pga fartpotentialen. Men annars skulle jag tipsa nybörjare att kika på långsammare båtar. Där får du en traditionell och trivsam inredning också. Men det är ej ert krav? Fast ni ska tillbringa stor del av tiden i båten? Hmmm... hur har ni trivts i tidigare båtars inredning?

Ekonomi. Du får en stor båt för din budget. Helt klart. Men skälet till det är marknadsläget i stort, dvs det finns ju fler av de mellaneuropeiska båtarna byggda och då sjunker priset självklart. Omvänt för Najad/HR. Man kan säga det med andra ord, du köper till rimligt pris - säljer till ännu mer rimligt... ska ni till Medelhavet om några år så finns hundratals till salu därnere. Alltså svårare att sälja igen, där nere? Och tänk på - större båt = större kostnad för allt. Segel, storlek beslag, hamnavgifter, vinterligg.

Boende. Tänker på storlek här. Håller med - en 47 fotare är frestande. Mycket yta där nere... bekvämt.
Men jag har seglat en längre tid en sommar i en 46 fotare ( talar inte om märke för då får jag alla Bav-hatare på mig i onödan... ) Min erfarenhet är att det är en bra storlek med 4 barn men när vi var ensamma så använde vi inte akterkabinerna alls, överhuvudtaget. Och skillnaden mellan 46-47 fot med djupgående 2,2 meter mot förra båten med djupgående 1,8 meter gjorde att en del favoritställen helt plötsligt var svårt att komma in till... förutom att 46 fots-bredden faktiskt är knepigt i vissa hamnar.

Kort sagt, två personer som vi var, då använde vi inte hela den ytan effektivt. Med barn perfekt dock.

Ska ni sedan gå kanalerna ner till medelhavet så är nog gränsen 1,7 m djupgående säger de som vet.

Men så länge ni inte vill ha en traditionell inredning, inte är känsliga för ökande kraft vid ökande vindar, inser att värdeminskning är större än på ett mer traditionellt Orust-bygge och gärna tar den extra ansträngning det är att hantera en bred och hög båt med fartpotential = självklart en mellaneuropeisk båt. Det finns inget som slår dessa i Pris / pang för pengarna. Märke är nog lite mer oväsentligt då de senare årsmodellerna alla är utrustade med bra beslag/ bra motor/ bra installationer. Det enda jag kan peka på är väl segel - som ibland är väl enkla på seriebyggen. Ta med någon som kan segel alltså... Jag säger detta för ni var ju intresserad av fart? Eller lägg budget för helt nya segel direkt!

Lycka till med ert köp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...