Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
icecold

Hur många HK behövs för att dra en tub?

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag har precis köpt en Crescent 420 styrpulpet med 30hk motor.

Och nu undrar jag alltså hur mycket mos man måste ha i motorn för att kunna dra en tub efter?

Tack på förhand

/Shappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 portioner pulvermos duger fint:) Nej då, men 30 kusar klarar du dig fint med. Om inte killen i ringen väger 200 kg eller nåt:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på hur mycket personen som du ska dra väger och vad det är för typ av tube.

Har en kompis som har en 30hk motor och drar ungarna med.. men själv kan han inte åka (90-100kg och en rund bildäcks tube). Själv drog jag upp honom utan problem med min 70hk..

Kan tänka mig att det är lättare att dra upp tunga personer på större tuber.. och därigenom behövs mindre motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trekantiga tuber är bättre än runda också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dragit alla möjliga konstellationer tubeåkare med min gamla Yamaha 60:a. Du behöver så pass att köra med så att tuben går upp i plan och släpper från vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drog barnen i en tvåsitsig rund tub efter en Buster M med 40 hk i somras. Det funkade, men det var i klenaste laget . Det är ju roligast när man kan få fart nog att slunga tuben över svallvågorna så att den får ytterkurva i svängarna. Det gick att få till, men krävde en rejäl accelerationssträcka före varje sväng.

/Rocketman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla snabba och roliga svar :)

Killen jag kommer dra eller om jag sitter på tuben själv väger 105kg :) , så bara det belastar motorn kan jag tänka mig.

Och jag hade då kollat på en tub som biltema har men det kanske inte blir så bra eftersom nån av er nämnde 3 kantig tub.

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=148723

Men man får väll testa sig fram. Först och främst är det en trollingbåt :)

tack tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla 30 hästars motorer är inte likvärdiga.

Har du 30 hästars 2-takts Yamaha 3 cylindrig så skall det gå lätt som en plätt. Jag har kört tube (rund) med denna motor med två vuxna i en RYDS 480S utan problem. Tuben skall inte köras fortare än 20 knop och med barn inte över 15. Och häftiga glidarsvängar gjorde vi också....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att din Johnson motor kommer att dra tuben, men du kommer väl knappt att kunna trolla med den, den kommer att koksa igen på några minuter. Det är en tvärspolad motor med 2% oljeinblandning.

Men du kanske har en separat trollingsmotor ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm..

Jag har inte en separat trollingmotor, trodde det skulle funka med den :(

Är det bara att köpa en ny motor då eller? Ska det vara fyrtaktare då eller?

tack för alla svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det går eller inte är nog ganska svårsagt.. det är bara att pröva.

Själv har jag trollat med en 70hk 2-takt i 2 säsonger utan problem, förutom att den gick lite för snabbt (2,5-3,5 knop på lägsta fart) och gick åt mer bränsle än vad det skulle gjort med en liten trollingmotor. Men fisk fick jag för det..

Nu har jag en 4hk trollingmotor som jag ska hänga bredvid... annars kan man ju köpa en elmotor, då blir det tyst och lugnt också.
4-taktare är väl mer stabila på låga varv men också mycket dyrare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...