Snoilsky 3 Postad 23 Mars , 2010 Hej Mätte spänningen över min solpanel med panelen i 2 lägen: 1. Panelen riktad 45 grader från ideal vinkel 2. Panelen i ideal riktning men med lite skuggning Jag mätte direkt på kablarna som kommer från panelen. Fick endast en initial spänning på ca 19V. Så fort multimetern visat spänningen så försvann den (blev 0). Det skulle kunna betyda att det är ett glapp i panelen. När jag sedan kopplade ihop solpanel regulator batteri, visade regulatorn att batteriet var dåligt laddat (röd diod) samtidigt som den laddade (grön diod). Mätte spänningen innan jag kopplade ihop batteriet med solpanel och regulator. Då var spänningen ca 11,6. Efter en timmes laddning släktes den röda dioden och endast den gröna lyste. Mätte spänningen över batteripolerna som då var 12,2. Tror ni att det är glapp i panelen? Om det inte är glapp, varför indikerade multimetern att spänningen gick ner till noll efter någon halv sekunds mätning? Jag är säker på att multimetern fungerar och att jag hade konstant kontakt mellan multimetern och solpanelens kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Mars , 2010 Det tyder på glapp någonstans. Anslut voltmetern igen med klämmor eller linda runt ledarna mot mätpinnarna och tryck och rör på olika delar på solpanelen. Det kan vara ett avbrott i panelen då det är många förbindningar mellan cellerna. Om du t.ex trycker på olika delar och hela tiden kollar voltmetern så bör du få fram ett ev. glapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 23 Mars , 2010 Tack för svar Går det att testa även i målningt väder (som idag?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Mars , 2010 Ja du får tillräckligt för att indikera en spänning även med en lampa som solersättare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikard 1 Postad 23 Mars , 2010 Min multimeter gjorde samma sak när jag mätte direkt på solpanelen en multimeter från biltema. Trots detta har den laddat aldeles utmärkt hela sommarn trots att jag flyttat runt solpanelen. Vet inte varför detta fenomen uppstår men skulle inte tro att det måste vara glapp för det. Laddar den batterierna som den skall med allt ihopkopplat så är ju allt lugnt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 23 Mars , 2010 Okej Då tror jag att gåtan är löst. Min multimeter är en billig variant från Clas Ohlson (tror jag). Ska testa panelen med en tångamperemeter någon dag. Tack båda! Senast ändrad av Snoilsky | 23 mars 2010 | 12:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 23 Mars , 2010 Ibland kan det bli problem när man kör panelen obelastad. När du mäter obelastat så är ditt instrument den enda lasten och det är väl inte riktigt vad kontruktören tänkt sig. /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 23 Mars , 2010 Att det skulle bero på billig voltmeter är uteslutet. Möjligen noggrannheten påverkas, men det kan inte vara problemet. Vill du lägga på yttre resistans så lägg dit en 24V 5W lampa t.ex. och mät däröver. Sitter det någon elektronik i panelerna som känner vad som sitter utanför som batteri t.ex? Har du ställt voltmetern på AC istället för DC så hoppar den till bara. Tångampermeter bra, men se till att få tag på en med DC då. Biltema har en relativt billig som jag har till mina projekt. Mäter även volt, resistans mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 23 Mars , 2010 Mätte spänningen igen men nu inkopplad (panel-regulator-batteri). Spänning över panelen (mättes vid ingång regulator): 12,36V konstant Spänning över batteripolerna: 12,07V Mulet och pressenning men den hjälper lite ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Mars , 2010 Varje gång jag mäter på en panel får jag ett utslag på voltmetern. Ingen panel är väl konstruerad att plötsligt ge avbrott! En regulator kan möjligen ge noll volt om inget är anslutet men jag ser ingen vettig anledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 23 Mars , 2010 Kolla så att inte instrumentet är inställt på max 20v. möjligen ger panelen över 20v obelastad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 24 Mars , 2010 Jo, den var inställd på max 20V men jag provade med högre inställning (tror nästa steg är 200V). Spänningen obelastad är kanske i ett område som multimetern har svårt att mäta: 200V>>panel>20V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 24 Mars , 2010 Vad som är intressant är väl vilken ström panelen orkar ge till batteriet som är på ca 12V. Vill du mäta det kontinuerligt eller lite då och då med voltmetern kan du sätta ett motstånd i serie med ena kabeln och mäta spänningen däröver. Det bör vara så lågohmigt som möjligt så de inte ger någon märkbar förlust. Ta ett 0,05 ohms motstånd så får får du 50mV per ampere. Det borde din volmeter klara av. Mina lågprisvoltmetrar har 200mV resp 300mV som lägsta område. Man kan också använda instrumentets strömmätning, men den brukar bara klara av korta stunder och ger ofta mer spänningsfall så undvik det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Mars , 2010 Jag har några gånger använt en ledare som strömshunt. Man ställer voltmetern på känsligaste området och mäter spänningsfallet i ledaren. För att kalibrera kan man ta en känd last, t.ex en glödlampa på 60W som vid 12V vill ha 5A. Genom att sticka in mätsladdarna på några punkter efter ledaren hittar man kanske ett ställe där man får 60 mV på instrumentet som då får motsvara 6,0 A. 10 mA är 1 A osv. Det innebär att man slipper en speciell mätshunt och dess spänningsfall som alla vet är förödande enl. kabeltillverkarna. Detta kan alla göra med en enkel voltmeter på kabeln till batteriet. Den kraftiga ledaren kan behöva större delen av längden för att få till något större spänningsfall. Kan vara kul att se hur stor ström startmotorn drar. Använd gärna minusledaren så är det inte så kinkigt oftast med isoleringen. Man kan skruva in en skruv på lämpligt ställe i en kraftig kopparledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser