Westfjord26 9 Postad 23 Mars , 2010 Har en Nasa BM-1 sen några år och är mycket nöjd med den, men igår kväll slog en tanke mig, shunten är ju på 100A och nu kommer jag att byta motor där 120A generator är standard, kommer shunten att klara denna belastning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Mars , 2010 Komplettering..det står i manualen att shunten är för max förbrukning 100A, men klarar den laddning från 100A generator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 23 Mars , 2010 Att en generator är märkt 120A innebär inte att den laddar batterierna med 120A. Hur mycket ström som går in i batterierna avgör batteriet, inte generatorn eller ansluten laddare. 120A på generatorn innebär bara att den under optimala förhållanden, rätt temperatur, högt motorvarv och när du har hemlängtan och är pissnödig kan lämna ifrån sig denna ström.... Om den skulle behövas, alltså om det finns något (förbrukare laddning) som behöver så hög ström. Teoretiskt kan den alltså överskrida shuntens märkström med 20%. Men i shunten passerar ju bara strömmen till/från batterierna. Under vanlig drift går kanske ett antal ampere direkt från generatorn till förbrukarna utan att ens passera shunten. För att batteribanken skall sluka uppåt 100A krävs dessutom i allmänhet att den är duktigt urladdad och på åtminstone 300-400Ah (troligen mer). Och då gör den ändå bara det en kort stund, sedan dalar strömmen. Tål din shunt 100A kontinuerligt så lär den tåla 200A i åtminstone 5-10 min. Ett större/vanligare problem med BM-1's låga ström är snarare stora förbrukare som ankarspel och bogpropellrar. Alltså att 100A inte räcker när strömmen går ur batterierna. Senast ändrad av IngemarE | 23 mars 2010 | 10:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Mars , 2010 Ingemar har nog sagt det mesta. Jag har också svårt att tro annat än att om du ens lyckas överskrida 100A så är det under så kort tidsrymd att det knappast kan skada shunten. Om du inte har en gigantisk batteribank som du laddar ut våldsamt djupt. Men det är nog läge på fundera hur shunten är placerad. Den bör nog sitta så att den har luftväxling, kanske på någon metalldel som kan vara 'kylfläns'. Men för att vara helt på den säkra sidan, droppa ett mail till NASA. De bukar var snabba och välvilliga med support. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 23 Mars , 2010 Det ska inte vara några problem enligt NASAs återförsäljare! Liten varning dock för stora förbrukare som går länge t.e.x. bogpropeller utnan eget batteri(som nämns i tidigare inlägg) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Mars , 2010 Tackar för alla svar, ett magnifikt forum med mycket kunskap. Jag kör på, det lär knappast vara någon fara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 24 Mars , 2010 lite offtopic men jag tar det ändå. jag har köpt en BM-1 och har funderat på det här med 100A shunten. Har ett Power-IL ankarspel på 1000W. Funderar därför på att flytta ankarspelet från förbrukarbanken till startgruppen. Det är ju väldigt sällan jag kör ankarspelet när motorn inte är igång. Har 2*70A (eller var det 2*75A) startbatterier till en AQAD41A. Kom gärna med synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Mars , 2010 Så skulle jag också gjort. 1000W är ju iofs mindre än 100 A men å andra sidan lär dina startbatterier i princip alltid vara fulladdade (en normal start tar ju oerhört litet) och mer i skick att ta en stor belastning än dina förbrukningsbatterier som kanske är ordentligt urladdade efter en längre tids stillaliggande. Kör du dessutom din motor på förhöjt tomgångsvarv medan du tar upp ankaret kommer ju generatorn leverera en del av strömmen som krävs. Se bara till att du har rejäla kabelareor och välgjorda anslutningar till ankarspelet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 24 Mars , 2010 Jag kör både bogproppen och ankarspelet på startbatteriet (100Ah ), fungerar perfekt -som sagt motorn går ju nästan alltid samtidigt- inga problem med urladdat startbatteri. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Mars , 2010 Lägga ankarspelet (har ingen bogprop) på startbatteriet ser jag ingen som helst mening med då skiljerelät har kopplat samman batterigrupperna när motorn är igång. Dock har har jag inte kopplat ankarspelet till via shunten, då det är försumbart lite ström som går åt, så den felräkningen tar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 24 Mars , 2010 En anledning till att jag skaffat mig en BM-1 är att jag tycker vi drar ur strömmen för snabbt under semestern så jag vill inte ha några förbrukar som inte går genom shunten. Detta för att lära mig förbrukning och laddning på min båt. Sedan tidigare har jag bogpropeller kopplat till startgruppen med kraftiga kablar. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 24 Mars , 2010 Har du därimot skiljediod så går inte strömmen bakvägen. VI kör ankarspelet på startbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Mars , 2010 Det spelar ingen roll, instrumentet kommer mäta rätt ändå, om shunten sitter mellan relä och batteri. Senast ändrad av Eilean | 24 mars 2010 | 22:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Mars , 2010 Nu fattar jag ingenting, relät sitter ju mellan plus på startbatteri och plus på förbrukarbank, shunten sitter ju i minuskretsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 25 Mars , 2010 Beror på hur systemet är lopplat! SItter kabeln från generatorn direkt på batteriet mäter den ju rätt. Sitter den däremot som på vår båt på huvudströmbrytaren (och shunten före) så blir det fel om man har skiljerelä Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 25 Mars , 2010 Nej, nej. På dessa batterimätare sitter shunten som sagt på minussidan på den batteribank man vill mäta. Huvudbrytare och generatorplus har alltså inget med shunten att göra. Går det ström in/ur batteriet via dess plusledning - via generator, laddare, solpanel eller vad som helst - så mäts det (eftersom man har summan av alla strömmar i minusledningen). Men bara på den batteribanken. Titta i senaste numret av Praktiskt Båtägande. Senast ändrad av IngemarE | 25 mars 2010 | 07:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Mars , 2010 Tänk vad man lär sig, har ju praktiskt Båtägande liggande, tack Ingemar, jag skall läsa och lära Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 4 Maj , 2010 Är det någon som vet hur många ampere Nasa BM-1:ans säkring är på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JOG_27 0 Postad 16 December , 2014 Hej Jag har en Nasa BM-1 ligger och väntar på att bli installerad. Jag har funderat på hur mycket strömshunten egentligen tål. Jag skulle vilja leda all ström genom shunten på väg till minus på batteriet, men då går även startmotorns ström genom shunten. Min Yanmar 2GM20 har en startmotor som är märkt 1KW vilket ger en märkström på 83A (1000/12). Startströmmen på en elmotor generellt brukar ligga på 4-5 ggr märkströmmen när man direktstartar. Detta leder till att jag under några sekunder i start ögonblicket lastar shunten med dryga 400A. Kommer shunten att hålla i längden? Ni som haft era batterimätare några år nu, har ni några erfarenheter? Har ni installerat med startmotorn för sig eller har ni med den genom shunten? Hälsningar Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 December , 2014 Startströmmen för en elmotor är hög men mycket kortvarig. Jag har inte startmotorn kopplad via Nasan men väl en vanlig 100A shunt och den har hållit i alla år. Instrumentet hinner aldrig registrera den momentana ström utan det brukar bli max 80A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 22 December , 2014 (redigerade) Ovan var det någon som menade att det inte spelar någon roll om ankarspel/bogpropp kopplas på startbatteri eller förbrukarbatteri. Detta resonenmang är iaf fel i min båt, där prioriteras alltid laddning till startbatteriet av elektroniken som skilljer battariegrupperna. Dvs det är då effektivare att ta ström från den batteriegrupp som alltid får laddning först eller prioriterat, dvs alltid då det tappas på ström som i detta fallet. Nasa BM1 har batteriets minusledare via shunten innan den når båt-jord. Detta innebär om alla batterier är sammankopplade på jordsidan med en kabel, så måste man skillja isär start och förbrukarkretsens jord vid batteri-minus och sedan ledaihop kablarna uppe vid den plint där man sätter shunten på den jordkabel som går till förbrukarbatterierna. Koppla inte startmotorn över shunten, det lär bli för många Ampere då, (formeI=P/U) en starmotor på tex 2500W ger då en ström på ca 200A. (mera än så momentat i startögonblicket) Redigerad 22 December , 2014 av Hasse_O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 22 December , 2014 (redigerade) Hittade denna schematiska bild på inkoppling av shunt på en tråd i Sailboatownewers där de provade en annan liknade produkt: se länk http://forums.sbo.sailboatowners.com/showthread.php?t=125606 Redigerad 22 December , 2014 av Hasse_O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser