Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
memike

Program för att kolla på ett Bluechart g2 vision kort???

Rekommendera Poster

Köpte mig förra vecka ett beggat Bluechart G2 Vision VEU711L kort till bra pris. Har inte köpt min Garmin GPSMAP 526S ännu så har inte mapsource. Finns det något program som man kan ladda hem och kolla på sjökortet, Tänkte så man ser att det verkligen är det som ligger på minneskortet :)

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Antingen kan du köpa Garmins HomePort för 300 kr via nätet eller kanske få testa kortet i någon annans GPS. Homeport är ett planerings program där du kan skapa rutter etc för att sedan föra över dessa till din GPS.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja 300kr för ett program jag kommer få gratis sen :) Man får väl med mapsource till enheten eller???

Prövade att sätta i det i min bilnavigator men hittade ingenstans att få igång det :(

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske ingår det till 526S. Det ingick inte till min 525.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu ägnat en timma åt att installera homeport och dom andra programmen som man behöver.

Det visade sig att detta program inte stödjer g2 filer så det fungerade inte..

Hm skriver man här på forumet utan att veta?? blir så trött.

MVH Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar du allt på alla forum som absolut sanning, utan att kolla upp saker o ting själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä sant skulle så klart kollat detta men man är ju lite nyfiken med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Text från Båtaccentens katalog nedan. Tänkte själv köpa det.

Planera rutten i förväg. Mjukvara (för PC) använder kartinformationen från BlueChart g2 eller BlueChart g2 Vision på SD-kort. Spara planerade rutter på ett SD-kort och för enkelt över infon till din marinplotter. Beräkna hastighet, bränsleåtgång, ankomsttid samt distans och kurs för den tänkta rutten. Kompatibel med Google Earth

Senast ändrad av 666D3 | 23 mars 2010 | 16:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kom du fram till att homeport inte stödjer G2 kort?  Tittar man på Garmins hemsida så får man i alla fall intrycket att det skall fungera.

Fanns det något i dokumentationen till programmet om det?

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok har nu kollat lite mer på programmet och ber om ursäkt för påhopp ;)  Tydligen skall programmet fungera med g2 men det konstiga är att mitt program inte hittar dom filerna som finns på kortet alls via minneskortläsaren vilket manualen säger att det skall. Om nån vet hur man gör så är jag tacksam för info..

MVH Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, Eftersom jag bara har G2 Vision så testade jag inte G2, Sorry! Vet inte hur Du gör, men om man startar programmet innan man satt in sjökortet, så finner han det inte. Man måste alltså stoppa in skökortet först, sedan starta HomePort. Jag kopierade tom med sjökort till ett vanligt USB minne och låter det sitta i datorn för planering. Spar mina rutter på datorn. Sätter i SD sjökortet och startar om Homeport, för över rutterna och sedan in i GPS. Hoppas detta hjälper. Annars finns ju alltid Garmin Support ett telefonsamtal bort.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske har du samma problem som jag fick. Först installerade jag programmet på en nästan ny laptop och där fungerade allt som det skulle. Därefter gjorde jag samma sak på en lite äldre f. d. kraftfull stationär pc och installation av mjukvaran gick utan gnäll. Nu när jag sätter in sjökortet vill den inte alls. Om jag väljer att visa alla enheter har jag fyra platser för minneskort men de är bara i bokstavsordning så som att de vore tomma. På tre kan jag välja egenskaper men klickar jag på den fjärde hänger sig allt. Provar jag att starta programmet kommer jag till startbilden men så fort jag klickar på ok hänger sig programmet. Kanske känns det igen?

Håller på att uppdatera burken nu och förhoppningsvis får jag ingång programmet även där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Programmet i sig startar utan sjökortet men då blir det bara som en sämre världsatlas. Enda ön i Sthlms skärgård blir Ornö. Jag tror att det måste vara spärrat för mer än en dator. Kör vidare med laptopen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Programmet är inte spärrat för mer än en dator. Jag kör de själv på tre stycken utan problem. Har oxå kopierat över sjökortet till ett USB minne så jag inte behöver använda orginal sjökortet på SD kort. Har ingen SD läsare i två av datorerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, bara en liten kommentar till ovanstående inlägg. Homeport och Mapsource är inte samma sak. Mapsource får man med de olika GPS som man har till bil. Har själv Mapsource och kan inte på något sätt få in sjökortet i det programmet. Någon annan som lyckats med det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Efter ditt inlägg provade jag i den andra laptopen med bara USB och där funkar det iaf vilket räcker för mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...