pigglos 0 Postad 22 Mars , 2010 Jag har lite sprickor i gelcoaten ibland annat runt vincharna, inte stora, mer som svarta hårstrån. Finns det någor bra sätt att få bort dom eller får man leva med det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 22 Mars , 2010 La ut en exakt likadan fråga för ngn månad sedan. Summan av allt kan väl i stort beskrivas. Ja, man kan väl fräsa upp och fylla igen men orsaken till sprickorna är att underlaget inte riktigt håller. Detta kommer leda till nya sprickor om man inte tar itu med problemet från grunden. Jag kommer nog testa på några ställen att fräsa ur sprickorna och därmed få plats att fylla på med nytt och se vad som händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pigglos 0 Postad 22 Mars , 2010 Har också varit inne på att fräsa ur och spackla i med gelcoatspackel men är osäker på resultatet, man vill ju inte att det ska se lagat ut med färgskillnad etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 22 Mars , 2010 Med ett bra gelcoatspackel och hyfsat hantlag med våtslippapper och polermedel kan man många gånger göra en så gott som osynlig lagning. Det funkar att pensla i topcoat också, jag skulle faktiskt hellre göra det på småskador som en urslipad smal spricka. Tycker att spacklet lättare får porer/bubblor. Men som sagt, sprickorna beror (oftast) på att laminatet flexat för mycket, och om det inte uppstått på grund av en engångshändelse (slagit i hårt, tappat något tungt o.s.v.) kommer det bara spricka igen om man inte förstärker så det inte kan flexa så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pigglos 0 Postad 22 Mars , 2010 Ok, jag får testa på ett dolt ställe först. En polare till mej snackade om ett vax med färg som man kunde polera med, är det någon som provat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 24 Mars , 2010 Jag har tipsat om denna bok tidigare, Plastbåtsvård av Peter Behrens. Den brukar finnas på biblioteket. Där får man detaljerade tips och instruktioner på olika typer av lagningar bland annat detta problem tas upp. Skrapa ur sprickorna med något vasst och fyll i med gelcoat i rätt färg, sen är det bara att slipa och rubba. Gelcoaten i din båt kan flexa men bara till en viss gräns sen spricker det. Troligen kommer samma sak att hända igen om du inte förstärker runt winschen underifrån, en större och kraftigare utlastning eller med epoxi i sandwischlaminatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pigglos 0 Postad 24 Mars , 2010 Ok, bra tips, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 25 Mars , 2010 Hade tidigare en Monark Varianty -66 och det blev en del sprickor med tiden. Jag tog en liten trekantskrapa och hade en blanding på tre nyanser spackel. Fyll inte allt på en gång då det är hårdare än man tror om man lägger på för mycket. Vattenslipa och lägg på ytterligare tills det är jämns med, Slipa med de finare och finare vattenslippapper. sen Autosol och rubbing/vax och med tiden gick det inte att se. Det lönar sig att vara noggrann. Senast ändrad av Vilse | 26 mars 2010 | 19:44 Senast ändrad av Vilse | 26 mars 2010 | 19:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pigglos 0 Postad 25 Mars , 2010 Tack för den, nu fick jag vatten på min kvarn, det var precis min första tanke jag hade, just med trekants skrapa. Mina vänner trodde dock inte på den iden, Noga är mitt signum, Tack för tipset,/Pigge. Senast ändrad av pigglos | 25 mars 2010 | 21:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser