mwetterstrand 0 Postad 22 Mars , 2010 Gissar att det här frågan varit uppe otaliga gånger tidigare. Har också gjort vissa sökningar i forumet utan att hitta riktigt bra svar. Frågan är om jag behöver bottenmåla en ny styrpulpet (Crescent Stingray) som ska ligga i Klintemåla. Detta är Ostkusten i gränslandet mellan Tjusts skärgård och Misterhults skärgård. Båten kommer att ligga i med början någon gång runt midsommar och tas upp någon gång i september. Räcker det att vaxa och rengöra ordentligt då man tar upp båten eller rekommenderar ni att bottenmåla? Kanske någon som har sin båt på liknande ställe eller i närheten kan rekommendera tillvägagångssätt och/eller bottenfärg. Senast ändrad av mwetterstrand | 22 mars 2010 | 09:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 22 Mars , 2010 Det finns tulpaner där oxå. Men man kan hålla koll på när de sätter sig å tvätta av botten i samband med det. Det finns väl 2 skolor, antingen målar man eller så gör man inte det. I det låååånga loppet så är det nog bättre att måla. Men jag skulle inte göra det första året då det blir lättare att se vattenlinjen efter en säsong så man vet vart man skall måla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 22 Mars , 2010 Om du hoppar över målningen – hoppa över vaxet också. Vaxet ska enligt vad jag lärt mig här på MG dra till sig beväxning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 23 Mars , 2010 Själv har jag valt att inte bottenmåla (södra bottenhavet). Det blir grönslick och tulpaner som vill sätta sig. Om det är tillräckligt varmt i vattnet brukar jag passa på att skura båtskrovet under i anslutning till ett bad. Jag skurar hela skrovet (tar 15-20 minuter) eller en del i taget lite då och då under sommaren. När det blir för kallt att ligga i vattnet brukar jag dra upp den på trailer och högtryckstvätta vid behov. Blir då helt klart mycket billigare än bottenfärg, men kräver lite pyssel istället då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 23 Mars , 2010 Om du nu skall bottenmåla så är det först epoxy å sen polerande färg som gäller. Gå in på exempelvis yachtpaint.se så finns GDS-guider där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 23 Mars , 2010 Min svärfar brukade ta på sig dykutrustningen och tvätta botten någon gång ibland varje sommar. Det var inte så avkopplande när man låg i en stilla vik och gubben till att kränga på sig utrustningen och in under båten... Svårt att slappna av liksom. Vet inte om det går att köra en styrpulpare i någon bottentvätt (om det nu finns någon nära Klintemåla) ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser