Tempest 1 Postad 21 Mars , 2010 Hej, Då våren har gjort en rekyl (snöar i Stockholm) så vill man ändå drömma om sommaren. Tycker det är kul att planera lite så jag köpte Garmin HomePort SW. Det är ett program där du kan planera dina rutter, bensinförbrukning på rutten, mäta avstånd etc. Först tyckte jag att det var lite krångligt, ville inte riktigt som jag ville. Men efter att ha läst lite i online hjälp samt tränat lite, så måste jag säga att man fick ett bra program för ca 300 kronor. Sitter nu och planerar en massa rutter som jag vet att vi kommer att göra, när man är klar så är det bara att stoppa i sjökortet i Garmin enheten och överföra rutterna, så finns de där när du behöver dom. Tidigare så har jag hämtat GPS från båten och kopplat till 12V sedan suttit och planerat rutterna. Nu är det mycket enklare. Glöm inte att du måste ha en kortläsare till din PC. Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 21 Mars , 2010 Skit bra program! Är lite besviken bara att det inte finns till Mac men jag får väll köra det på trött-Pcn tills dom gör en Mac verision av programmet. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 21 Mars , 2010 Visst är det mycket enklare med ny teknik. Sedan kan du koppla upp dig mot Google Earth och se mer detaljerat dina waypoints. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 26 Mars , 2010 Nu har jag också installerat Homeport utan problem och det ser väldigt bra ut. Alla funktioner har jag inte förstått än. Någon som enkelt kan förklara hur man får det att lira med Google Earth? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 27 Mars , 2010 visa/wiew sedan my collection in Google Earth Se bara till att du är uppkopplad mot nätet samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 Mars , 2010 Nu känner jag mig dum. Letade i Google efter någon import. Tack för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 Mars , 2010 Nu har jag lagt in ett flertal planerade rutter. Så enkelt jämfört med att jobba i plottern. Måttsättning av trånga passager m.m. är bara 2 musklick bort. Extra plus att ruttern kan kontrolleras mot satelitbilder så att inga okända grund dyker upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 27 Mars , 2010 En extra fördel med att kunna använda google earth tycker jag är att man kan skönja grundområden och jämföra med sjökorten för att kunna tillrättalägga dessa på ett mer noggrant sätt. Alltså precisera var grundet finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 28 Mars , 2010 Då kan det se ut såhär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 28 Mars , 2010 Precis, och så finns det dom som tycker att Garmin:s bluechart inte stämmer med verkligheten? hur fan resonerar man då? Med Google Earth som hjälpmedel kan det inte bli bättre än så här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 28 Mars , 2010 Min svåraste kurs jag har lagt in går från höger sida om Gillöga-Storskär och upp mot sydvästra Österskär. En omöjlighet säger nog de flesta men jag har ett djup på nästan 3 m och skrevan är drygt 10 m bred. Kursen stämmer exakt med Goggle. Kanske blir det en tur dit i framtiden. Så här ser det ut på vanligt sjökort. http://kartor.eniro.se/m/prdcQ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 31 Mars , 2010 På skoj lade jag en kurs genom sundet mellan Jungfruskär och Vånö. Hade jag följt kursen hade jag gått på grund flera gånger såg jag på Google Earth. Den biten av Biskopsfjärden har inte Hydrographica gjort än så det är gamla mätningar. Det gäller alltså att hålla koll på vem som har mätt på kortet om det är trångt. För många år sedan följde jag efter farsan genom det sundet med hjärtat i halsgropen. Han i en Fjord med ringa v-botten och utombordare och jag i en Croupier med bigblock V8 och vass v-botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 31 Mars , 2010 Bild från Google Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lrdahlberg 0 Postad 30 Oktober , 2010 Hej! Sitter också och drömmer om sommaren med hjälp av Homeport. Har en fråga: Går det att gömma rutter som inte är aktiva? Just nu är alla rutter jag skapat aktiva och sjökortet ser ut som ett garnnystan. Tack för hjälpen! Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 30 Oktober , 2010 Din rutt sparas antingen till my collection på pc;n eller till sjökortet beroende på hur du väljer. Vill man bara se en rutt kan man markera den och sedan edit / send to till den enhet som du har tom för tillfället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lrdahlberg 0 Postad 30 Oktober , 2010 Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 30 Oktober , 2010 Kanske förklarade jag lite dåligt. Antingen ställer man sig på My Collection( pc ) eller på untitled ( sjökort ) för att se var man har sparat någonstans tidigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heah 0 Postad 2 November , 2010 Kan man genom detta program se hur man seglat och vilket fart, kurs osv man hade vid ett givet läge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 2 November , 2010 Jag har inte gått igenom allt men det finns något som heter new track vilket borde vara nytt spår. Isf får man nog göra en kopiering i plottern innan det kan visas i programmet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 28 Januari , 2011 Jag har ganska länge blivit tillfrågad om jag vill uppdatera HomePort men när jag tryckt på ja så har det inte fungerat. Utifall fler har drabbats av detta kan jag meddela att nu går det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 30 Januari , 2011 Hej, Jag kunde uppdatera min redan i somras, men något besvien blev jag. Då jag gjort några rutter, som så perfekta ut i programmet, så blev det en annan sak i plottern. Waypoints blev inte alltid en punkt, utan fick en massa olika symboler som ex vis en fisk! Har väntat länge på en uppdatering igen, men inget händer tyvärr. Så lite besviken är jag. Mvh / Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 19 Mars , 2011 Jag tycker det är lite underligt med Garmins prissättning. Programmet kostar 29,95 USD i USA vilket motsvarar 200 SEK. I Euroländer kostar den 29,95 Euro vilket motsvarar 285:- I Sverige kostar den 499:- ! Visst är vi vana vid hutlösa priser på båtsaker men varför denna skillnad? Frågade på mässan och fick bara svävande svar om att det säkert fanns anledningar med frakt (!) etc. Dåligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 19 Mars , 2011 Riktigt dåligt med ett sådant högt pris. De gräver sin egen grav om de fortsätter. Jag ställde själv frågan på mässan om positionsbegäran av upp till 3 fartyg via VHF men killen i den fina Garmin tröjan hade aldrig hört talas om det. Vad jag förstått är det ingen nyhet alls utan finns på de flesta nyare VHF;er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 20 Mars , 2011 Frakt? Jag laddade ned från nätet och betalade i $. Enkelt och billigare än att köpa över disk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 23 Mars , 2011 Jag testade det först men via Garmins amerikanska sida gick det inte. De krävde en adress i USA. Vilken väg gick du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 2 April , 2011 För de som testat 2011 års kort med Hydrographicas naturhamnar inlagda kan jag trösta med att den lilla infon som syns via Homeport inte är samma som när kortet sitter i plottern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlar 1 Postad 18 September , 2011 Hej. Jag har just instalerat Homeport, men får inte upp sjökortet från mitt SD kort. Vad gör jag för fel? När jag stoppar i SD kortet i datorn så dyker det upp till vänster i Homeport, men hur får jag upp sjökortet från SD kotet? Tack på förhand // Perlar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuniBo 0 Postad 18 September , 2011 Tjena, Om jag inte missminner mig så går du på View och sedan väljer du ditt sjökort under chartproducts. Hälsar Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlar 1 Postad 19 September , 2011 Hej Tack för hjälpen, men där kan jag bara välja Global Map... det är kanske något fel på kortet men det funkar i navigatorn. //Perlar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 2 Juli , 2013 Jag kan inte heller läsa mitt garminkort i homeport. Verkar som att inte kortläsaren klarar att hitta kortet. Köpte homeport på sd kort och det kunde kortläsaren läsa utan problem men mitt kort till Garmin 720 kunde den inte läsa. Kortet fungerar bra i plottern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser