Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Boat4Fun

Varning för denna Flipper 666 HT

Rekommendera Poster

Till er som eventuellt är ute och söker efter en fräsch och välvårdad Flipper 666 HT så kan jag tipsa om att ni inte behöver titta på denna http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_666HT_ar_2007_26311629.htm?ca=11&w=1&last=1

Efter att kastat bort en förmiddag igår och 16 mils körning ut till Ljusterö för att se denna så kan jag bara säga att säljaren inte har en aning om hur en välskött båt i fint skick skall se ut. Efter diverse mailande där säljaren beskrev båten som ny och mycket fin så gav jag mig dit för att kolla innan vi slutförde affären. Priset var redan överenskommet och gällde från min sida om båten var fin och välskött. Men... vad möts man av? Efter att ha klivit upp i båten ser jag direkt hur smutsigt allt är. Inne i båten är det oreda och där ligger jordnötter, godis, tomflaskor, askar och smuts blandat med gamla kläder, skitiga handdukar och annat ofräscht. Fläckiga dynor och mögel kors och tvärs. Och detta på en båt från 2007! Båten har inte städats ur eller tömts efter förra säsongen. Och varvsskött.. vad betyder det? Den ser mer ut som om den varit tillhåll för några uteliggare. Vidare sitter tändningsnycklarna kvar i båten (helt otroligt..) och stereon med den löstabara fronten likaså. Och täckställningen har man ställt på däcket direkt med änden på aluminiumrören mot plasten, i ett fall förvisso med en PET-flaska trädd över änden. Efter att ha tittat på denna osmakliga syn så var saken klar, inget mer att titta på för min del. En båt som skötts om på detta sätt är absolut inget för mig. Konstaterade att botten var omålad och det fanns rester av snäckor kvar på gelcoaten.

När man köper en båt så handlar det mycket om känsla. Det betyder en hel del vad båten har varit med om tidigare och vad för människor som haft den. Visst, vissa saker går att städa undan och rekonda bort. Men vetskapen om att det varit riktiga grisar ombord som inte verkar bry sig ett dugg om hur man sköter en båt gör att den rätta känslan helt uteblir. Det är inte i en sådan här båt man längtar efter att lägga näsan mot dynorna när man skall övernatta i den. Inte utan en presenning inunder och gott om täcke emellan...

Att båtar kan vara lite smutsiga (på ett naturligt sätt) och ha en och annan skråma efter en tids brukande tycker jag är normalt och okej. Men när det handlar om rent snusk ombord och sådan uppenbar okänsla då tycker jag det är för jäkligt. Det är både sorgligt och tragiskt.

Om du liksom jag söker en fin och välskött båt av denna modell så råder jag dig att ägna tiden åt att titta på något annat istället. Men för de som är lagda åt det hållet att dom gillar andras snusk och ofräschet så kanske detta är något Skrattande

Tycker i alla fall synd om den som köper en sådan här båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit inne i båtar som båtfirmor haft till försäljning som också haft en massa personlig bråte på golvet. Man tappar lusten direkt. Hög vikt med den motorn eller så är det tryckfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har också besökt båtfirmor där man fått se smutstvätten från förra året legat kvar, odiskad disk under det pålagda locket över diskhon, skit i toaletterna, ruttnad mat i kylskåpen m.m. Helt ofattbart att någon överhuvudtaget köper något sådant. Och det värsta är att detta har hänt hos gamla välrenomerade båtfirmor. Värst är att man får ägna tid åt att åka till dessa firmor för att sedan bara vända. Någon affär blir det ju i alla fall inte där. Man kunde ju tycka att de som minimikrav hade att båtarna skall vara urstädade och rena innan dom tar in dem till försäljning, alternativ att man debiterar säljaren för att göra detta på en gång innan den annonseras ut överhuvudtaget. 

Jag tror ändå att det är vissa privatpersoner som tar priset när det gäller snusk. En del hör helt enkelt inte hemma i en båt. Kommer osökt att tänka på en del båtar och skeppare som man såg i TV´ s Kustbevakarna. Vem skulle vilja köpa en båt av dessa ofräscha fylleskallar? Usch...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

träffade du säljaren vid kiken? och isåfall vad sa han? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, säljaren var ej med. Jag fick tillåtelse att åka ut på egen hand. Det var tur för honom att han inte var med, vilket jag också skrivit till honom samtidigt som jag bad honom fara åt he---e. Börjar förstå varför han inte var med och visade den. Vad säger man som säljare när man visar upp något dyligt? Det kan ju inte finnas någon vettig kommentar att ta till i ett sådant läge. Personligen skulle jag aldrig försätta mig i ett så dumt läge att visa upp en båt i ett sådant skick. Tänk om alla kunde rata en sådan båt så att dom som ej skötte om sina båtar som sig bör fick stå där med dom osålda, alternativt tappa i pris ordentligt eller kanske rentav lära sig att det nog kan vara lämpligt att ta hand på båtarna på ett bättre sätt. Det sistnämnda tror jag dock inte mycket på då den typen av människor saknar den rätta känslan för detta, vilket återspeglar sig i mycket i deras liv. Total nonchalans och likgiltighet är väl en beskriving som passar bra in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att döma ut hela båten och varna andra för att ägaren slarvat med städningen när båten ställdes undan i höstas låter lite magstarkt i mina öron.

Om du liksom jag söker en fin och välskött båt av denna modell så råder jag dig att ägna tiden åt att titta på något annat istället. Men för de som är lagda åt det hållet att dom gillar andras snusk och ofräschet så kanske detta är något Skrattande

Jag tycker det låter som att säljaren har tröttnat på båten. I det skick som du beskriver båten kommer den ej heller sannolikt att bli lättsåld. Kanske kan det vara attraktivt ändå, om du lyckas pruta båten 50-75 tkr? Köper man en ny Flipper 666 HT (kostar väl en bit över 400 tkr) och sedan tar hand om den på detta viset, tyder det ju på att den ägs av en person som inte behöver vända på slantarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

låter som om du har ett bra läge att pruta på den! kolla bara så att servicen har skötts på den. I övrigt kan det väl inte vara så mycket att anmärka på en båt som bara är 2 år gammal. Rekond av båten torde inte kosta mer än 7-11 tkr och då blir det nyskick på den!

/En som städat många båtar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

cerber0s : Nej, jag har inte givit upp segelbåten utan har tänkt mig ha både och för att kunna tillgodose flera behov. Ska iväg i veckan och titta på ett par segelbåtar i 32-fotsklassen.

sparre : jag dömmer inte ut båten, men jag varnar de som söker en fräsch båt för att ägna tid åt denna. Magstarkt... njae, det får stå för dig. Det handlade ju inte direkt om något vanligt slarv med städningen. om man säger så. Hade du åkt ut för att titta på en båt i 300.000-kronorsklassen som är 3 år gammal och som beskrivits att vara som ny och mycket fin, då hade du säkert liksom jag förväntat dig att se något riktigt fräscht. När man sedan ser hur denna ser ut så blir man bara förbannad. Jag tycker det är helt rätt att presentera en sådan båt på ett forum som detta, sedan är det upp till var och en att göra som dom vill. Själv hade jag tyckt det varit väldigt bra om jag sett en notis om denna båt innan jag gav mig iväg. Visst är det motiverat att pruta kraftigt på en sådan här båt, men för min del avstår jag hellre helt. Spelar ingen roll hur mycket man sanerar den, bara vetskapen om hur det sett ut och hur mycket tidigare ägare brytt sig om båten räcker för min del. Man kan ju lätt ana att den även på andra sätt har misskötts. Och du har helt rätt, den ägs av en person som inte behöver vända på slantarna...

Styrbjrn : jag har också städat många båtar Glad  Och jag har förvånats många gånger över hur mycket folk kan ställa till med på 2-3 år gamla båtar. Saknar man vett, omdömme och känsla så kan det se hur illa ut som helst. I gengäld finns det båtar som är 20-25 år gamla som ser fantastiskt fina ut, men då är det tack vare ägare som brytt sig om sina båtar på ett helt annat sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyckeln kvar i tändningslåsetFörvånad Attans, sicken missdådare.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste nån krönika av en båtbesiktigare. Hans kund gav upp när han lyfte på en dyna och hittade ett par sexiga damtrosor.... :-)

Som sagt; se det som ett tillfälle att pruta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att Boat4Fun skall ha fullt eloge för sin varning, för mig är en båt mycket mer än en maskin som skall ta mig från punkt A till punkt B. Jag skulle jag också tappa lusten av åsynen och lukten av en svinstina, även om den skulle gå att göra till en bra båt till en rimlig kostnad.

Men Ni som känner annorlunda, tag chansen och gör ett fynd !! Inget fel i det, bara en annan inställning som behöver vara varken bättre eller sämre än min, bara annorlunda !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den verkar ju inte vara nått billigare än andra likvärdiga Flipper 666 från samma år. Om han har så bra med pengar borde han kunna skicka ner någon att städa ur den åt honom. Det skulle jag ha gjort om jag inte orkade själv. Pinsamt att visa upp en svinstia förutom att det kan vara svårsålt då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att få båten urstädad kan inte kosta mycket pengar och är dessutom väl spenderade sådana om man därigenom får båten såld till ett vettigt pris. I det här fallet verkar ju säljaren inte bry sig ett dugg, då han inte ens varit ute på varvet där båten ligger... Förmodligen en sådan som efter att sista biran för säsongen är uppdrucken ringer varvet och ber dom hämta båten. Noll koll och noll känsla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är problemet, om jag fattar saken rätt så är det eg inget större fel på båten bara att den är sunkig och ostädad,

- Du har två alternativ lägg ett skambud, eller låt bli.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste erkänna att jag tycker du tar i lite. jag förstår din besvikelse, om säljaren uppenbart farit med osanning när det gäller båtens skick.  Men, som några föreslagit högre upp i tråden, se det som en möjlighet. Här kan du göra ett klipp! Ge ett skambud! Går det så går det........  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är detta för trams? Var det något fel på båten?

Tändningsnyckeln i låset, ja vadå? Det har jag haft hela vintern. Då vet jag var den är när jag ska sjösätta. Och stereon? Inte fan tar man väl ur den?

Hoppas jag aldrig träffar på en sådan spekulant, när jag ska sälja båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kommer surkarten in på forumet Skrattande

Marrexxx: om du läser noga så borde du sett att jag bestämt mig för det ena alternativet, alltså att avstå. Priset är inte det viktigaste för mig, det handlar om känsla och att få tag i en båt som man känner har varit väl omhändertagen. Vissa personer klarar att köpa en begagnad säng hem som innehåller blandade bevis om vad som försigått i den tidigare, bara den är billig för allt går ju att tvätta... du kanske är sådan, men inte jag.

labbibia: som sagts ovan, svineri intresserar inte mig. Båtar som är illa omhändertagna saknar jag känslan för. Överlåter istället till dig och andra här att se detta som ett klipp. Då har jag kanske gjort några en tjänst genom detta inlägg, dock inte på det sätt jag trodde.

Flipper_510_HT: att du inte bryr dig om att ta ur nycklar eller stereo vittnar mer om vilken kategori båtägare du tillhör. Ligger du med båten på hemmaplan och kanske inomhus så spelar det kanske inte någon större roll. Men, faktum är att det på flera varv varit bekymmer med folk som vintertid länsar båtar på utrustning. Dessutom tror jag att det mesta av elektronisk utrustning mår bäst av att förvaras inomhus under vintern. Varför riskera att någon besökare knycker nycklarna ur båten och skapar problem för en till våren? Eller, som hände på ett ställe, att någon fräck individ kopierade alla nycklarna och helt enkelt hämtade båten när den var sjösatt och klar. Din avslutningsmening är ju bara pinsam Skrattande Vad har du att vara orolig för om du har en välskött båt att visa upp? Men du kanske är en sådan som står i båten med skit upp till knäna Skrattande

Det finns båtägare och det finns båtägare... alla är vi olika. Men jag tror att de flesta som har båt är entusiaster som gillar sina båtar och sköter dem på ett bra sätt. Och jag tror att de flesta av oss upprörs när man ser uppenbar misskötsel och svineri ombord. Att bespara andra irritation och bortkastad tid genom att varna för en båt likt denna tycker jag är helt ok. Hade själv uppskattat sådan info. Sedan är det ju trots allt upp till var och en att göra som dom vill. Som några här ovan säger, utnyttja det till att göra en bra affär. Då har ju denna information bidragit till något i alla fall. Jag är med på några bilforum då jag även har sådana intressen och där varnas det för bilar man bör undvika. Det kan handla om krockskadade bilar, bilar med manipulerade mätarställningar och bilar som vanvårdats på olika sätt. Det gemensamma där är att de flesta är entusiaster som tycker om sina bilar och vårdar dem ömt. Den information och de varningar som läggs ut är mycket uppskattade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att mycket av irritationen skulle undvikits om annonsören skrev tydligt något i stil: Vi hann inte städa båten efter förra säsongen eller ett visst städningsbehov föreligger, eller båten ser inuti ut som en svinstia, men har inga allvarliga skador.

När man läser Båten är varvskött och fint skick då förväntar man sig en ren och välskött båt. Och då vänder man sig till en annan kundkrets än de som gärna rengör en svinstia och spar några 10 000 på det. Inget fel i det, men det skall ärligt framgå vad man egentligen säljer så att de som köper sina båtar med hjärta slipper bekanta sig med en svinstia.

Sen kan man ju alltid undra varför annonsören inte betalar 10 000 till varvet för att få en ren och fin båt som säljer sig själv ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jan_af_lisoe : tack, jag håller med dig fullständigt. Är man bara korrekt i sin beskrivning och talar om hur det verkligen ligger till så är det sedan upp till var och en att välja om man är intresserad eller inte. Men att så uppenbart dölja verkligheten och tro att en seriös spekulant fortfarande är intresserad efter att ha sett hur båten ser ut är ju bara dumt. Att fortsätta en affärsdiskussion när man står där med brallorna nere och avslöjad med sina lögner blir ju bara ytterst genant.

Att få båten urstädad och fixad skulle inte ta mer än några timmar och kostnaden är näst intill försummbar i sammanhanget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boat 4 fun>

Var du glad att det finns surkart här på forumet. ;-)

Tänk på att att utan olika upfattningar så blir det vääääldigt tyst på ett forum. Och det är väl knappast avsikten? Det är en relevant fråga du ställer. Men det finns inget rätt svar.......

För dig, som tydligen har en rejäl budget blir svaret på frågan om att köpa en båt i dåligt skick aldrig i livet. För någon som inte kan lägga upp lika mycket pengar, kanske svaret är att det ändå kan vara ett klipp?

Men visst borde säljaren ha varit mera ärlig. Jag har full förståelse för att du blir förbannad när du offrar tid på något som visar sig vara något helt annat än det nyskick du förväntade dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan inte ligga till på det här viset då?

Killen som har båten har pungen full med guldmynt, lämnar nycklarna på varvet för att få All Inclusive. Varvet i sin tur glömmer/skiter i att städa ur påten på hösten, och gör det innan sjösättning. Mitt i vargavintern får killen för sig att sälja båten. Han kanske inte ens pratat med varvet sen dom fick nycklarna. Han tar då för givet att båten är urstädad eftersom han betalat för allt. Så skulle jag kunna tänka mig att det ligger till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är annonsen borta från Blocket !!!

Så nu vi kan spekulera vad som har hänt. Jag gissar på att säljaren fått reda på denna tråd och insett att svinstian är inte säljbar.

Men fritt fram för vilda spekulationer nu !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Flipper_510_HT din fråga förblir obesvarad... Men om du läser tråden från början så kanske du ser att det inte var det som var den egentliga huvudfrågan i mitt inlägg. För min del känns det som att det inte finns så mycket mer att säga och att börja munhuggas med folk som ser det som ett nöje att göra så tillför inget vettigt i detta forum. Det blir gärna lite såpa över det hela... Jag överlåter istället åt folk att göra sina egna bedömningar och använda den ursprungliga informationen så som det passar dem bäst. De som inte är intresserade av aktuell båtmodell överhuvudtaget behöver ju inte bry sig. Men de som ändå gör det och dessutom ser denna informationsspridning som något negativt kanske skulle fråga sig själva varför man gör det Flört Som man säger har man bara rent mjöl i påsen så har man inget att frukta Glad  Over and out

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den båten hade jag köpt direkt! Trosorna visar ju på att båten har potential som brudmagnet Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget att bry sig om, Flipper_510_HT är här för att reta upp folk och sabba diskutioner. Han har nyligen bidragit starkt till att en hedersmedlem (Ringhede) lämnade forumet genom förnedrande kommentarer. Ingen idé att bemöta honom och de flesta har lärt sig det vid det här laget Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...