Gäst Janneå Postad 16 Augusti , 2004 Är det någon som vet vid vilken temperatur termostaten skall öppna på en MD2??? Våran tempmätare åker upp och ner så vi tror att det är termostaten som det är fel på men vi är inte säkra.Är det någon som har någon annan lösning tar vi gärna emot förslag. Motorn är sjövattenkyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse Postad 16 Augusti , 2004 Har precis samma problem med min sötvattenkylda MD11C. Har bytt termostat, spolat ur värmeväxlaren samt luftat vid tempgivaren. Motorn renoverades i vintras och alla inre kanaler rengjordes/blästrades. Enda tipset jag fått var smuts i termostathuset men detta hjälpte inte mig i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannehama 0 Postad 16 Augusti , 2004 Termostaten börjar öppna vid 60grader och är fullt öppen vid ca:75grader på en MD2B. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 18 Augusti , 2004 På min sjövattenkylda MD2:a börjar termostaten öppna vid 45 grader och är helt öppen vid 60 grader. En motor med slutet kylsystem skall gå varmare. Det lägre gradtalet för en sjövattenkyld motor är för att eventuellt salt i vattnet inte skall kristalliseras och avge beläggningar i kylkanalerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pronic 0 Postad 18 Augusti , 2004 hade samma problem med min md2b , jag upplevde det som att termostaten kom i självsvängning för tempen svängde upp och ner med jämna mellanrum. Min lösning var kanske inte den bästa men den funkade, jag filade upp det lilla cirkulationshålet i termostaten en aning så jag fick bättre flöde genom termostaten när den var stängd. funkar kanon nu. En annan orsak som kan orsaka detta fel fick jag erfara i min förra båt med en MD11c (nyare modell av MD2 ), där det visade sig att topplockspackningen på en cylinder läckte, detta gjorde att det bildades luftfickor i kylsystemet och till slut även i termostathuset som gjorde att termostaten blev heltokig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst janneå Postad 26 Augusti , 2004 Tack för tipsen //Janneå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser