Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
K-Haddock

Volvo Penta D3-190 / EVC / Vilka funktioner finns?

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som vet vilka funktioner som är standard på EVC för en D3-190? Enligt VP stöds tripp, momentanförbrukning, räckvidd, förbrukning/distans m.m.

1) Vad ingår som standard resp. vilka är dom funktioner som är tillbehör?

2) Krävs det hårdvara för att aktivera fler funktioner än standard eller endast programmering?

3) Är det någon som kopplat till en separat skärm som grafiskt visar all data istället för de lilla grafiska fönstret på standardinstrumentet? Erfarenheter, pris,  för vs nackdelar?

4) EVC stöder också NMEA, har någon kopplat in t.ex. sin GPS till detta uttag och kan berätta om vad man får eller vilka funktioner som stöds, krävs det anpassad NMEA-utrustning eller går det att ansluta vilken plotter, GPS, skärm som helst?

Bra instrumentering är A och O för mig då jag ser det som ovärderlig information plus att det är lite kul med färddator.

Hälsningar
K. Haddock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade i min manual för D3. Har själv 160 men manualen heter bara D3.

1. Standard är fart, vattentemp, djup, återstående bränsle, gångtimmar, varvtal, kylvätsketemp, laddtryck, trimvinkel samt spänning. (Även rodervinkel men det har nog inte jag)

Extra är momentan förbrukning per sträcka, momentan förbrukning per tim, distans till tom, tripp distans (avstånd sedan nollning) , tripp förbrukat bränsle, tripp bränsleekonomi l/nm, genomsnittlig förbrukning per tim sedan nollställning samt tripptid (driftstid sedan nollning)

 

2. Multigivare eller NMEA 0183/NMEA 2000-kompatibel( plotter, GPS, skovelhjul, etc. Bränslenivågivare. Färdprogramvara

 



Senast ändrad av 666D3 | 21 mars 2010 | 14:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...