nicklas_lulea 1 Postad 21 Mars , 2010 Hej, Säsongen närmar sig och jag har hittat en båt som jag skall köpa (Sea Ray 220). Motorn som sitter i är orginal och enl. timräknaren har den gått ganska precis 700 timmar. Nuvarande ägare har haft båten i 4 säsonger, varav båten varit sjösatt 3 säsonger. Motorn är inte sötvattenskyld men har gått i bräckt vatten. Motor och båt är ifrån 1991. Motorn är en 5,7L V8@260hp. Vad kan ni ge för tips innan köpet? Vad skall jag kolla på? Jag är inte speciellt kunnig på motorer och jag har ännu inte provstartat motorn (båten står på land). Alla tips mottages varmt! Tack på förhand! Nicklas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 21 Mars , 2010 En motor från -91 som gått i bräckt vatten är gammal, bara att vara glad om den hänger med ett tag till.... Om man bara ser till mekaniskt slitage är 700 timmar inte så farligt, kan vara dags för en topp renovering men rimligen inte mer. Det är rosten som tar gamla motorer. Ta kompprov, kolla vad som gjorts på motorn under åren. Topparna kan vara slut (rost) efter ca 7 år, block kan klara det dubbla. Limporna bör också vara bytta. Kolla upp hur den vinterkonserverats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nicklas_lulea 1 Postad 21 Mars , 2010 Tack för info! Jag har kollat runt lite på forumet och just det där med komp prov verkar rekommenderas av många, hur gör man ett sådant test, vad kostar det att anlita någon som gör det? Enl. säljaren är inte speciellt mycket gjort i hans ägo, dvs. under tiden han haft båten har han bytt stift, lite slitage grejer men inget större. Han påpekade att limporna bör bytas inför säsongen 2011, dvs. inte omgående. Båten ger ett mycket gott inttryck, serös säljare men man vill ju liksom inte bli ståendes i början av säsongen med en motor som är slut och behöver renoveras... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 21 Mars , 2010 Det är enkelt att ta ett kompprov, bort med tändstift, full gas, anslut kompmätaren, snurra några varv på motorn mha startmotorn (tills dess att nålen på mätaren inte rör sig mer uppåt). Borde säljaren kunna göra själv. Bör inte skilja mer än 10% mellan cylindrarna och värdet bör vara ca 10-11. Mätare finns tex på biltema. Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 21 mars 2010 | 16:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nicklas_lulea 1 Postad 22 Mars , 2010 Ja, det lät ju inte så komplicerat, dvs. ta ett komp prov. Utöver det? är det allt vanligt man bör kolla? Olja, stift, filter? En annan grej som jag funderat på är hur man kan upptäcka/se om motorn kan vara frost-skadad? Detta som en försiktighetsåtgärd eftersom den legat inomhus (kallförvaring) under vintern och inte varit sjösatt 2009. Om man t.ex. startar motorn på land (med kylning via muff), hur kan man upptäcka en sådan skada? Tack för all hjälp! Mvh, Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 22 Mars , 2010 Lyssna först med säljaren hur han konserverat motorn inför vintern, han bör ha kört igenom motorn med sötvatten efter upptagning, tappat ur vattnet och fyllt på med vatten glykolblandning eller kört igenom motorn med glykol/vatten. Har han gjort det så ska den ha klarat sig. Annars brukar de spricka strax ovanför oljetråget så vatten bör läcka ut i båten. Kör den varm och kolla sedan även oljan, ska se rent och fint ut under oljepåfyllningslocken kolla även oljestickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 22 Mars , 2010 Frysskada på V8/V6 sitter oftast strax ovanför eller under fryspluggarna på sidan av blocket näst vanligaste stället är under insuget och är värre att se. Sedan dan kan det frysa på en rad olika ställen som inte är lika vanliga. Spolmuff funkar oftast inte eftersom en frysskada kan ha rostat ihop och kan ta ett tag innan den visar sig (var med om en båt som kördes ca 70 nm innan rosten inte höll emot längre och oljan fylldes med vatten. Det du skall ha med i beräkningarna är bälg och mellanlagerbyte. På firma ca 8.000:- Hur vet han att limporna måste bytas 2011? Låter misstänkt, kan dom vara slut redan och första förban är lagt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nicklas_lulea 1 Postad 22 Mars , 2010 Ja, det där med limporna var ju mer en fingervisning och ordvalet lät väl mer att de skulle hålla utan problem denna säsong, men att de kan vara värt att byta dem inför 2011. Visuellt ser allt bra ut, klart varken båt eller motor är nytt och enl. säljaren så konserverades motorn innan förvaring och spolades igenom med glykol. Säljaren har tidigare mekat med amerikanska bilar och verkade rätt så hemma på motorer. Ärlighet är det aldrig fel på, men man vill ju precis som ett husköp göra sin undersökningsplikt, trist att bli ståendes hela säsongen om oturen skulle vara framme. Det enda som jag vet att säljaren sagt är att den drar lite olja och att det kan man förvänta sig av en gammal motor? Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 22 Mars , 2010 Drar lite olja. Allt är relativt, vad är lite? efter 700 timmar så borde den inte dra lite olja frågan är om den läcker ut eller försvinner via cylindrarna ( kompprov mycket viktigt i detta läge) och vad är lite som sagt. Denna båts timräknare är väl dessutom en sådan som sitter i motorrummet med en sladd som man bara rycker ur för att stoppa den? eller är det den senare modellen där räknaren sitter i varvräknaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 22 Mars , 2010 99% av alla problem man får på en gammal V6 eller V8 beror på att limpor eller knän är slut. Om det inte är något fel på dem nu och dom inte är bytta de senaste 10 åren hade jag bytt bara för att slippa blåsta topplockspackningar eller rost i cylindrarna för att vatten helt plötsligt en dag runnit in i cylindern. Mitt råd byt var 10:de år bara för att vara problemfri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nicklas_lulea 1 Postad 22 Mars , 2010 Mycket bra tips! Jag är evigt tacksam skall ni veta. Jag skall ta ett resonemang med säljaren och gå på de råd jag fått här. Skall kolla det där med vad drar lite olja i praktiken innebär? Vad är acceptabelt? Skall kolla komp. provet och utgå ifrån resultatet där. Om allt är okej så gäller det väl att kolla upp allt annat på motorn, olja mm. Knän och limpor...? Vad kan man räkna med för kostnad att byta dessa, dvs. om en firma gör det? Om man nu byter dessa, kanske göra en service mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser