Dachismo 0 Postad 21 Mars , 2010 Hej Jag ska köpa min första båt. Vi är 2 vuxna och två barn 3 och 6 år gamla. Har tittat en del på Flipper 620 men har nu hittat Fjord 21 som har smartare planering samt roligare design. Båten är en 82:a med en AQ200d 200 hk och jag tror att det är ett 280 drev. Motorn är säkerligen original och har väl ett par timmar på nacken. Vill gärna ha lite input angående modellen, motorn, åldern för och nackdelar och annat som kan vara bra att veta. Priset på den jag har hittat är 140 000 hos handlare, något sliten i inredning, saknar värmare samt kylskåp. Kapellet ser schysst ut men proppen är sliten och har en del skador i form av hack och dylikt. Har gått i mälaren senaste 10 åren. Tacksam för svar Tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 21 Mars , 2010 Mitt tips är att även söka här. http://www.fjordclub.com/ Lite ot. Är själv uppvuxen i en Fjord 21 men det var en 60-talare med utombordare som en artist hade haft före oss. Farsan gjorde med den ett flertal resor till skärgården runt Åland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 21 Mars , 2010 Hej. Välkommen till båtnördarnas paradis! Om du går in på www.fjordclubb.com hittar du säkert en hel del om denna båt. Om motorn är original dvs -82:a så kan den vara mogen för byte väldigt snart. Försök få reda på om motorn har varit renoverad någon gång och isåfall vad som gjordes. Hur ser drevet ut med tanke på den slitna proppen? Om du är osäker ta hjälp av en besiktningsman det kan vara väl investerade pengar. //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 21 Mars , 2010 Hade för några år sedan en Fjord 650SE -86, 21:an bytte namn 1984 eller -85 till Fjord 650. Det är en trevlig båt som går underbart i lite sjö pga den djupa v-botten och båtens tyngd. Nackdelen blir ju förstås att den blir tungdriven och AQ 200D är nog det minsta som ska sitta i den. Jag hade först en AQ 151:a och det var för klent, tog evigheter att komma upp i plan. Bytte senare till en AQ225 och det var ett rejält lyft den toppade då 34-35 knop. Viktigt att kolla är förstärkningsbalkarna i skrovet, jag hade sprickor i en som fick plastas om. Ganska omständigt och trist jobb. Förövrigt välbyggda båtar av hög kvalitet. Har ett gammalt båttest från mitten av 80-talet i Båtnytt. Är du intresserad kan jag skanna in det och skicka över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dachismo 0 Postad 21 Mars , 2010 Hej Tack för inputen, jag är mest bekymrad för motorn samt drev. Båten som sig kan man nog fräscha upp relativt enkelt och planlösningen är bra. Vad kostar det att renovera/byta motor? Bör jag kolla efter ett objekt med nyare motor samt drev? Får 6 månaders garanti på drivpaketet men ändå. Har kollat fjordklubben, tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 21 Mars , 2010 Visst det är en gammal motor men VP:s V8 motorer som i grunden är Chevroletmotorer är riktiga slitvargar som bara går och går. Givetvis krävs normal omvårdnad med regelbundna oljebyten m.m. Be att få ett kompressionsprov på motorn. Även drevet är av hög kvalitet men ta gärna hjälp av någon motorkunnig för kontroll av drivlinan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser