Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
nordicnews

Nybörjarbåt för 50-100000 - goda råd mottages tacksamt!

Rekommendera Poster

Din kollega är nog en skärgårdskryssar entusiast och det nog inget fel med det. Ett långt avstånd mellan stäv och köl kan ha sina fördelar, men stäven är väldigt smal så att gå fram utan pulpit har också sin utmaning.

Minst 95% av alla båtar i 7-8 meters klassen har ett liknande stäv/köl mått som Expressen och jag tror inte alla övar långhopp vid angöring. Om detta var ett problem skulle båtarna som seglar omkring i Stockholms skärgård se annorlunda ut, dvs som de gamla goda skärgårdskryssarna.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart att läsa alla välvilliga råd ( inte helt opartiska) Står själv också redo att hitta en båt i liknande strl osv som du. så jag har tjuvläst tipsen du fått. Mycket att tänka på! Problemet för mig är att jag måste ha fallen i sittbrunnen då jag kommer segla ensam. Vet inte om det är ett svårt problem att fixa annars... hm. Lycka till i allafall!

/ Nina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nina!

Jag har tittat på 2 expresser (den ena sönderborrad, den andra hade för gammal motor i förhållande till priset) och bägge hade samtliga fall nerdragna i sittbrunn. Lycka till med köpet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Henrik.

Det är lite konstigt att ingen har rekomenderat Accenten. Fantasktiskt trevlig familjebåt med trevliga seglingsegenskaper. Norlin har ju ritat den och det brukar ju borga för seglingsglada båtar, sedan ser den ju väldigt trevlig ut. Den säljs ju ungefär för en hundring. Skulle jag köpa båt i den klassen så hade det varit en stark kandidat.

Mvh Lasse-liten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klockrent att alla rekommenderar sine egna båtar, dvs alla är nöjda och ingen klagar!

Det som ju är bra med nämnada båtar är ju att de ej tappar i värde så är det inte riktigt rätt så vet du efter en säsong eller två precis vad du vill ha och kan ganska lätt sälja vidare din båt för samma pris och köpa annan som passar bättre. Det är ju lättast att sälja vanliga båtar så satsa inte på något konstigt även om priet är lite lägre.

Jag tycker du helt klart ska satsa på Express. Då den fortfarande kappseglas med så kan man köpa begagnade segel i bra skick vilket är omöjligt i många adra fall och kan spara många tiotusentals konor (även om båten är något dyrare än t.ex. Maxi racer). Att den sen är en kappseglingsbåt betyder ju att den seglar bra och är därmed lättseglad, inga vinchar på masten och backstag som ej går att dra i pga dålig utväxling och inget slit för att få den att kryssa.

Lycka till med båtköpet! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan verkligen varmt rekommendera Accenten också. Finfin seglare och oerhört trevlig inredning. Vår gamla är till salu igen i Linköping tror jag. Väldigt rymlig för att vare så liten, vattentoa, stort pentry, 5 kojer. Tyvärr en ganska trång sittbrunn men 4 vuxna kan segla ihop i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

J24:an har rasat i pris.
Albin funderade visst på att börja licenstillverka den, men valde att satsa på en egen konstruktion med liknande egenskaper. Det blev Express. J24:an är råare och enklare invändigt och saknar överbyggnad. Finns en till salu på batnet.se för 45 kkr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...