Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Gäst Fredrik Hansen

Renovera en gammal brygga med stenkistor

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik Hansen

Hej allesammans. Mitt namn är Fredrik och bor ute i Stockholms mellanskärgård och har en brygga som jag skulle vilja renovera. Den är rak ca 10 meter och har två stenkistor. Kan jag renovera genom att bygga ny kkista runt de gamla och bara fylla på med sten ? Eller om någon vänlig själ kanske har nån rtitning eller tips på var jag kan hitta det nånstans. mvh Fredrik/Rönningsö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst George

Är kistorn av trä eller betong eller kanske staplade stenar med järn förstärkningar? Vad har du för botten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik Hansen

hej george. tack för ditt svar. kistorna är av grovt trä ihopdragna med långa genomgående bultar. Räcker det som svar. Hälsning Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik Hansen

glömde och säga att jag har platt dybotten och ca 170cm djup och att min bef. brygga stått sedan 1966. Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Hej, Är du säker på att du behöver renover/byta hela kistan? Min erfarenhet är att det oftast är virket kring vattenlinjen och uppåt som tar stryk. Det som konstant ligger under vatten brukar klara sig riktigt bra. I så fall är det enklaste att lyfta locket på bryggan och lasta ur sten till c:a 50cm under vattenytan. Därefter lyfter du långstockarna från kistan med hjälp av domkraft och stämplar dom mot stenhögen som är kvar. Sedan är det bara att plocka bort varv för varv på kistan tills du kommer till ett friskt varv och sedan timmra upp nytt. (I en del kistor finns det hörnstolpar som kan behöva kapas och lusas i nya bitar på.) Lämpligt är väl att göra detta arbete på våren då det ofta är lågvatten och lite lättare att komma åt. Hälsningar /Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst George

Hej Fredrik. Håller med föregående talare om hur bryggkistan kan renoveras. Ett alternativ som dock är mycket dyrare är att forma utanför kistan och fylla med armerad betong, men detta anser jag vara ett akut läge stockar under vatten ligger i flera hundra år. Att arbetet skall utföras på våren tycker jag däremot inte är nödvändigt, men ibland kanske väldigt növändigt p.g.a isens härjningar. Att renovera en brygga mitt i sommaren underlättar med ett varmare vatten. Det är klart det finns ett sätt att ersätta dom gamla kistorna och slippa gjuta själv och det är att använda cementrör med mer än 1 meters diameter. Det finns plaströr i denna storlek men inte så vanliga. Vlket du än skulle välja så hör med några entrepenörer på orten eller Komunens Va verk, dom har ibland liggande som inte skall användas. Skall du använda Cementrör kan dom transporteras hängand under ett traktordäck och sen för dom sista 2 rören gör du en flotte av däcken att arbeta ifrån eller så finns det en arbetspråm du kan hyra i närheten. Hälsningar från George

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Hej, Ifs vet jag inte hur ni har det i Stockholm, men hos oss norr om Öregrund är det oftast lågt vattenstånd under maj - början av juni. Detta gör att man slipper arbeta så mycket under vattnet . :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag bor inte i Stockholm heller men med tanke på all snö och is som smälter under våren så... Hur som helst så borde vattennivån vara samma över hela jordklotet? Så då kanske det inte är samma sak i haven som i en insjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Hej, Nej vattenståndet i havet är till sörsta delen avhängigt av vädret. Ett rejält högtryck över skandinavien (som det ofta kan vara på våren/försommaren) kan ge väldigt lågt vattenstånd. På samma sätt som vi ofta har korta perioder med mycket högt vattenstånd på hösten (Kallas oss hos för sjösprång) när de elaka lågtrycken med höststormarna kommer. Hälsn /Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik

hej igen allesammans. Tackar för alla tips och idéer jag får från er. Uppskattar det mycket. En fråga ! Om man skulle komma över gamla telefonstolpar och göra stenkista av, skulle det fungera bra, har fått för mig dem är impade till tusen eller har jagh fel. mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Om du frågar mig, så skulle jag säga att g:a kreosotinpregnerade telefonstolpar är mycket bra att använda ur rötsynpunkt. Speciellt för stockvarven i vattenlinjen. Dock misstänker jag att du riskerar att bli ovän med rätt många miljövänner! ;-) Kreosot är ju ganska giftigt. Man bör dessutom vara lite försiktig vid bearbetning, så att man inte får stänk från sågning etc direkt på bar hud. (Ger garanterat irritation och i värsta fall frätliknande reaktioner.) Hälsn /Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst George

Hej. Istället för gamla telestolpar som kan ha en dålig effekt på den marina miljön så kan du använda Ek. Ek är dyrt om man ska ha perfekta bjälkar men du behöver stockar och då helst grenar med lite vit trä i, denna ruttnar tämligen fort, det är den rödare kärnan som har rötmotstånd. Om du letar bland folk som säljer huggen ved, dom har ofta Ek som inte duger till plank och den är billig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...