Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
marterius

Erfarenheter av Rånäsjulle?

Rekommendera Poster

Jag har sett en och Rånäsjulle till salu på Blocket, och blivit mer och mer nyfiken på dem. Såvitt jag förstår är det gemensamma för dem att det är ett plastskrov och att de är byggda av Hallberg Rassy, från 70-tal och fram till början av 80-talet om jag förstått saken rätt. Mycke träarbeten i sittbrunnen, som verkar väl tilltagen. Enligt vad jag kunnat finna byggdes åtminstone de i längderna 22, 20 och 15 fot, samtliga med inombordare.

Sedan verkar det variera en del, vissar har överbyggnad i plast och andra i trä (utom 15-fotaren som är öppen). De flesta är riggade och försedda med rorkult, men några verkar ha rattstyrning och är avriggade (eller byggda som motorbåtar från början? De modeller som intresserar mig är de båda första, kanske främst 22-fotaren.

Första frågan är väl om jag har rätt så långt eller har jag missat något? Sedan undrar jag vad ni har för erfarenheter av de här båtarna? Hur bedömer ni sjövärdigheten relativt storleken? Har de den kvalitet i detaljerna som man förväntar sig av ett Orustbygge?

Hmm... är det en segelbåt motor eller en motorbåt med segel? Kan inte bli klok på vilket forum jag skall lägga detta i, så jag lägger det i övrigt... Hoppas att det ursäktas! Glad

Hälsningar,
Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rånäsjullarna byggdes inte av Hallberg Rassy utan av Otto Hallberg i Henån. Otto Hallberg hade en lokal för båtbyggeri där ICA butiken i Henån huserar nu.

Rånäsjullen är en mycket sjövärdig julle som klarar hårt väder både för motor o segel.

Båtarna är inte byggda med möbelfinnish utan är väl lite grovt byggda dock tycker jag att man inte har tummat på kvalitet vid byggandet utan den är väldigt rejäl.

Det finns två saker du skall se upp med vid köp,

1. Båten har betongköl och det skall inte finnas sprickor i kölsvinet för då kan vatten träng ner mellan skrovet och betongen.

2. Däcken på 22 fotaren är teak lagt i gelcoat och dessa har en tendens att spricka o bli fula. Kanske kan ngn anna tipsa om vad de gort med sina däck!

Hälsningar

Salk13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Är relativt nybliven ägare av Rånäsjulle 15 fotare, min erfarenhet är att det är en mycket rejäl båt med någorlunda hyggliga segelegenskaper med tanke på skrovform, längd o.s.v., går inte så högt i vind kanske men fint i undanvind. Motor är väl oftast albin, i mitt fall o11, en gammal och slitstark konstruktion, i stort sett alla delar finns fortfarande att tillgå så inga problem där heller.  Sjövärdig, absolut med tanke på storlek och fribord skulle jag vilja säga, har varit ute i styv kuling i grov sjö, inte så kul kanske men hem kom vi. Priserna varierar kraftigt har jag sett, delvis beroende på skick naturligtvis. Billigast i längden är nog att köpa en dyr, välunderhållen/renoverad båt, att renovera däck, reling och liknande är dyrt. Kolla durkarna, de har ofta ruttnat och behöver repareras om det inte är gjort tidigare, går att göra själv om man är händig. Sammanfattningsvis en trevlig båt med personlighet och massor av charm tycker jag. Längtar nu till att få tuffa ut och dörja...

Mvh

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag är en Rånäsjulle 22 sedan 2 år. Det är min första båt. Jag håller med tidigare inlägg om att det är en robust och stabil båt.  Jag tycker det verkar vara ett kvalitetsbygge rakt i genom. Jag tycker den är mycket sjävärdig, den seglar dessutom ganska bra. Sittbrunnen är, precis som du konstaterar, mycket rymlig. Vi har varit ute 8 pers i bland och får gott om plats att äta runt bordet. Mycket träarbete blir det ju - det är många hörn, vinklar, vråer och smådetaljer.  Ta en extra noggrann titt på trät så att inget det är dött eller ruttet. Det är svårt att ersätta mahogny nu för tiden. Det enda problem jag har haft är att den är otät mot regnvatten - trät rör ju på sig en del. Men det har gått bra att täta. Däcket var inte heller så fint. Jag har skurat lätt med borste ocholjat med tungolja. Det gav ett hyfsat resuktat, men som nytt blir det ju inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till tur5011

Har du inga problem med fukt under teakribben eftersom ribben är lagd i gelcoat som är stumt och inte i nåtmassa? Jag har haft många olika båtar med o utan teakdäck men denna kosntruktion har jag aldrig sett förut. Är det någon som har personlig erfarnhet av att renovera just dena typ av teakdäck så kontakta mig gärna via mejl. Generella råd o synpunkter är jag inte intreserad av.

Mvh Salk13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...